Haflingerhäst

S

simbo46

Hej vet ej om jag är på rätt forum ,men jag hittar väl rätt om jag får hjälp.
Jag är en 46 årig hästtant som ridit halvblod det mesta i mitt liv.
Dressyr och träning har jag hållit på med, ingen ridining utan nån "mening " med.
Nu har jag sadlat om......
Sålde mitt stora halvblod 170 och köpte "Våfflan" 140, underbart litet halflingesto. Går framöverallt, utan att hoppa groda, rider i westernsadel, jag som alltid ridit i dressyrsadel, rider helt utan att tänka på form och sådant, ännu.
Vi har tränat lite westernridning och till våren kommer det att bli lite för tränare hade jag tänkt, mej just nu är det bara
"tantridning".
Nu skulle jag vilja få kontakt med andra just Haflingerägare, ni som kan lite om denna underbara ras, hingstar osv, skall ev, betäcka till våren.
Hör av er till mig.
MVH :p
 
Sv: Haflingerhäst

Sålde mitt stora halvblod 170 och köpte "Våfflan" 140, underbart litet halflingesto. Går framöverallt, utan att hoppa groda, rider i westernsadel, jag som alltid ridit i dressyrsadel, rider helt utan att tänka på form och sådant, ännu.
Vi har tränat lite westernridning och till våren kommer det att bli lite för tränare hade jag tänkt, mej just nu är det bara
"tantridning".
Nu skulle jag vilja få kontakt med andra just Haflingerägare, ni som kan lite om denna underbara ras, hingstar osv, skall ev, betäcka till våren.
Hör av er till mig.
MVH :p

Hej :)
Här har du en till som är väldigt glad för sin haflinger. Han är en snart 7-årig valack som heter Nektar :love: . Köpte honom för snart 5 år sedan på Ryabackens haflingerstuteri utanför Värnamo. Där var då 4 st jättetrevliga och välhanterade godkända hingstar som man även fick provrida.

Vi är framför allt skogsmullar även om vi från och till tar lektioner för instruktör. Hästen trivs verkligen med att lufsa omkring i skog o mark och går fram överallt, men drar gärna benen efter sig på ridbanan. Men just nu är det vintervila, ska försöka komma igång nu igen på jullovet.

God Jul :)
 
Sv: Haflingerhäst

här finns ännu en stolt flinga ägare :P:love:

Jag har ett 10 årigt haflingersto som jag haft i 2½ år... världens underbaraste polle.. Hon gör ALLT för sin ryttare, hon har jäkulst lätt att lära sig nya saker(nästna lite för lätt;) )
och är allmänt trevlig.. :)

Rider mest i skogen samt tränar dressyr på bana, har tränat för instruktör tidigare.
Just nu har hon hafthöst/vinter vila men skall sättas igång igen :)

e: Liz Almwind u: Nenta
 
Sv: Haflingerhäst

Hej vet ej om jag är på rätt forum ,men jag hittar väl rätt om jag får hjälp.
Jag är en 46 årig hästtant som ridit halvblod det mesta i mitt liv.
Dressyr och träning har jag hållit på med, ingen ridining utan nån "mening " med.
Nu har jag sadlat om......
Sålde mitt stora halvblod 170 och köpte "Våfflan" 140, underbart litet halflingesto. Går framöverallt, utan att hoppa groda, rider i westernsadel, jag som alltid ridit i dressyrsadel, rider helt utan att tänka på form och sådant, ännu.
Vi har tränat lite westernridning och till våren kommer det att bli lite för tränare hade jag tänkt, mej just nu är det bara
"tantridning".
Nu skulle jag vilja få kontakt med andra just Haflingerägare, ni som kan lite om denna underbara ras, hingstar osv, skall ev, betäcka till våren.
Hör av er till mig.
MVH :p

Vad kul att du hittat till haflinger världen!
Har ingen egen, men har turen att sen 12 år tillbaka vara vara medhjälpare på ett stall i närheten som importerar och föder upp Haflinger (kan pm namn om du vill!).
Hästarna används tii just western ridning vilket passar dom utmärkt! Dom har för tillfället 5 ston mellan 3 till 11 år, varav två importerade från tyrolen och tre egen uppfödda!

vad har du för stam på ditt sto?

///sara
 
Sv: Haflingerhäst

Blev lite nyfiken bara....
Vilken mankhöjd ungefär brukar haflinger ligga på och är de viktbärande ?
 
Sv: Haflingerhäst

Hej!

Är oxå stolt ägare till en haflinger. Maximilian, valack på 12 år.
:love: Världens underbaraste!!! :love:
Han busar en del med matte ;) men har ett enormt hjärta!
Rider mest i skogen men tränar även lite körning.

Inga bilder på din pärla?
 
Sv: Haflingerhäst

Hej! Hinner inte skriva så mycket nu, ska snart till jobbet, men här är min "pärla". Ne-Bell heter hon, men kallas för Belle (som Skönheten i "Skönheten och Odjuret"...:D ). Hon är född -03 och jag har haft henne sedan mars i år. Underbart orädd och jätterolig häst!

silverpannband_liten2.jpg
 
Sv: Haflingerhäst

Var skötare på en haflingerkille på 12 år, men betädde sig som 5.., han hade nog missuppfatadt att ha navr haflinger, de ska ju vara pigga & sådär, lunga & trygga, me nahn va mer so men nervig arab :X me näslar den killen.
 
Sv: Haflingerhäst

Blev lite nyfiken bara....
Vilken mankhöjd ungefär brukar haflinger ligga på och är de viktbärande ?

Som Cämz sa mellan 135 - 150 är vanligast, men jag har träffat på godkänd haflinger på 130, och en del av dom "moderna" hingstarna kan vara uppåt 156 - 157.
Samtidigt finns dom i grovlekar mellan ardenner och vissa i klass med ridponny... viktbärandet är därefter.
Hästarna här hemma är av en mittemellan modell, 148 - 150, och bär mellan 70 och 90 kg utan problem...
men det är ju väldigt beroende på hur hästen är uppbyggd, kondition mm jag skulle dock oavsett sätta en maxvikt på hundra kg
hoppas det gjorde dig lite klokare..;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 234
Senast: Boj
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp