W
Whiplashr
Sv: Haflinger till ponnydressyr?
jag tänkte mest på påfrestningen av frambenen i hoppning
jag tänkte mest på påfrestningen av frambenen i hoppning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Allt beror förstås på vad man menar med "lätt typ" och "tung typ". En "miniardenner" lämpar sig väl inte till sportsliga aktiviteter i högre klasser, men de framgångsrikaste haflingerna är enligt min erfarenhet inte de lättaste. Men de är smidiga, energiska och atletiska!
En av mina favoriter är den tyske hingsten Merlin, som tävlat upp till klass M.
Här i passage:
Och här i piaff: http://www.kiefferhof.de/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2FMerlin_Reitbild.jpg&width=800m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22margin%3A0%3B%20background%3A%23fff%3B%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose()%3B%22%3E%20|%20%3C%2Fa%3E&md5=5babc2b3bc58f9e08c8d676bc62dbbec
Båda bilderna är från den Europeiska utställningen i Aachen 1997, där Merlin visades upp i showprogrammet. Och nej, bilderna gör honom inte rättvisa alls!
På Tungelsta ridskola söder om Stockholm finns två jättefina haflingers som går dressyr i ponnycupen och tävlas upp mot LA tror jag (säkert kapacitet för mer). Jag tror att en smäckrare modell "lämpar" sig mer om man verkligen vill satsa på dressyr & hoppning.