Haflinger till ponnydressyr?

Sv: Haflinger till ponnydressyr?

jag tänkte mest på påfrestningen av frambenen i hoppning :)

Allt beror förstås på vad man menar med "lätt typ" och "tung typ". En "miniardenner" lämpar sig väl inte till sportsliga aktiviteter i högre klasser, men de framgångsrikaste haflingerna är enligt min erfarenhet inte de lättaste. Men de är smidiga, energiska och atletiska!

En av mina favoriter är den tyske hingsten Merlin, som tävlat upp till klass M.

Här i passage:

Merlinpassage.jpg

Och här i piaff: http://www.kiefferhof.de/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2FMerlin_Reitbild.jpg&width=800m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22margin%3A0%3B%20background%3A%23fff%3B%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose()%3B%22%3E%20|%20%3C%2Fa%3E&md5=5babc2b3bc58f9e08c8d676bc62dbbec

Båda bilderna är från den Europeiska utställningen i Aachen 1997, där Merlin visades upp i showprogrammet. Och nej, bilderna gör honom inte rättvisa alls!

Han är jätte trevlig!
Var på studebesök på Kiefferhof i höstas, där dom visade upp hästarna för oss i ridhuset och vi fick titta på dom i stallen, han var en av dom hästarna jag fastnade för när det gällde utstrålningoch charm, sen kiefferhofs Nastral är nog min favorit. Ur go och snygg!

http://www.kiefferhof.de/typo3temp/pics/5afa83ec8e.jpg

Vad kul att du varit där! Jag jobbade hos deras "grannar" (någon mil bort) och vänner, Kremps, nån gång på stenåldern :D (1995 för att vara exakt) och då hälsade jag på där. Merlin var den jag fastnade för direkt - och då såg jag honom ändå bara gå i en skrittmaskin! :D Det var ingen slump att jag valde en Merlin-dotter när jag letade avelssto några år senare. Men nu är ju detta en dressyrtråd och ingen avelstråd, så jag länkar till en dressyrbild på damen! Klubbtävling med min då 9-åriga systerdotter i sadeln: http://www.suderbysridklubb.se/photogallery/photo15815/DSCF0090.JPG

Oj, vad liten bilden blev! :o

På Tungelsta ridskola söder om Stockholm finns två jättefina haflingers som går dressyr i ponnycupen och tävlas upp mot LA tror jag (säkert kapacitet för mer). Jag tror att en smäckrare modell "lämpar" sig mer om man verkligen vill satsa på dressyr & hoppning.

Ååååh där rider jag! Jag tänkte precis berätta om dom :D Dom är grymma båda två, i både hoppning och dressyr. Det är hästarna alla vill ha på klubbtävlingarna:p

Alla kommer med jäättesnygga hingstar så kommer jag med en ridskolevalack. :crazy: Jaja, ridskolan jag har min inackorderad hos har en riktigt snygg haflinger.
Har ridit honom några gånger, han är riktigt läcker när han jobbar rätt men väldigt tung och stark.
bild1.jpg

Ja, jag har då tänkt tävla hästen jag håller på med till sommaren. Typ oskolad 7-åring..
Men naturligt bra trav, Behövs dock längas en del och bli mer avslappnad. Galoppen tränar vi stenhårt på nu, då han varken kan galoppskänklar eller kan bära sig i galoppen man då och då får fram.

Men vi är på G! :D

(Bilden är från i somras, ignorera sitsen, den är mycket bättre idag :p)

DSC_0195.jpg

Visst Haflingers kan bli riktigt duktiga dressyrponnyer men det flesta har ju lite sin kropp emot sig.... De är inte den modellen av ponnyer som syns ute på tävlingsbanorna. Jag har själv haft en halfinger och dom är ofta ( ja som upplevt det iallafll:p) Lite speciella i psyket vilket ju kan vara både en fördel och nackdel. Men allt beror ju på vilka abitioner din dotter har :idea:
På lägre nivå kan en haflinger funka bra, men ska man upp i de lite högre klasserna speciellt inom hoppningen tror jag facktiskt att det är bättre att välja en annan ras. Men dom är verkligen helt underbart söta:love:

jag är på väg att få hem en foder ponny som är ett haflinger sto det första som jag gick emot var att hon kändes så stor men nu vara hon tjock också :)
men hon är hoppad lb och dressyr tränad till la nivå och väldigt mjuk och fin.

tråkigt om domarna dömer efter kroppen som någon skrev det handlar väl om det mesta men inte kroppen på hästen?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 415
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar