Haflinger-bus???

S

Smilla96

Min kusin har fått sin första ponny som bor här hos mig.
Han är en svensk ridponny med mycket haflinger i förmodligen. Han ser precis ut som en haflinger.
Jag har ingen erfarenhet om hur haflingrar är i humöret och tänkte därför kolla om någon här är lite bättre på just dessa små hästar.

Han är snäll och go på alla sätt utom ett....när hon ska galoppera så bockar han. Här hemma har vi ingen paddock utan rider i naturen, på grusvägar osv.

I ridhuset gör han inget sånt här utan det går hur bra som helst men utomhus så kan han busa lite. Det värsta är att hon blir lite rädd för honom när han gör så och då vill hon inte fösöka mer och det blir inte så bra...

Har hört lite löst att haflingrar kan va såna. Nån med erfarenhet? tips på vad man kan göra åt det?
 
Sv: Haflinger-bus???

I så fall var det just löst prat som du hörde. Att en ponny bockar är inte helt ovanligt, men kanske något olydigt. Om det är "glädjesprång" som ponnyn gör, så se över t.ex. kraftfodret och mängden motion. Lär ryttaren hur hon ska hantera situationen t.ex. förutse situationen innan den sker och då korta tygeln så ponnyn inte får ner huvudet. Bockar ponnyn - så om läge finns - styr uppför en backe (=tyngre att bocka). Kom ihåg att alltid driva framåt. Det finns mer att låtsas vara rädd för ute, så det är nog därför problemet inte uppstår lika ofta inne i ridhuset.

/V
 
Sv: Haflinger-bus???

Tror inte att ett sånt beteende har något med ras att göra. Alla är olika.
 
Sv: Haflinger-bus???

min är ganska sånn...
fast hubbe är envis, bestämd, matelak och lite bångstyrig (ibland) också XD
 
Sv: Haflinger-bus???

min är ganska sånn...
fast hubbe är envis, bestämd, matelak och lite bångstyrig (ibland) också XD

Fast där ska man nog inte skylla på rasen. Utan att ponnyn i sig är ouppfostrad.;) Precis som alla hästar kan vara oavsett ras.
 
Sv: Haflinger-bus???

Fast där ska man nog inte skylla på rasen. Utan att ponnyn i sig är ouppfostrad.;) Precis som alla hästar kan vara oavsett ras.

jag skyllde ej på rasen, jag skyller på hans förra ägare, men temperament är inte helt beroende på uppfostran
 
Sv: Haflinger-bus???

Jo du har rätt! men temprament kan skillja också inom samma ras.

Jag är två raser som är ganska olika sig.

En fjording av mer "bruksmodellen" alltså väldigt grov och en connemara av smäcker modell. Vilken tror du det är mest krut i?

Tror dom flesta skulle gissa på maran. Eftersom det är en mer "sportig" ras. Men det finns inget krut alls i honom, om han får välja så tar han bara lugna skritturer i skogen. Därimot i min gamla fjord, där är det fullt ös medvetslös som gäller om han får bestämma. Han bara går och går och vill aldrig sluta:D Så temprament har inte heller alltid att göra med rasen.:laugh:

kanske ett dåligt exempel men ändå.:p
 
Sv: Haflinger-bus???

Hej!

Jag tror inte att haflinger är godkänd ras inom svensk ridponnyavel. Så om det är en riktig svensk ridponny så är det nog ingen haflinger i den.

Att den bockar beror förmodligen på att den tycker att det är roligt att galoppera ute. Den kanske skulle gilla att bli riden av någon duktigare ryttare ibland, som törs låta den busa av sig? Så blir den snällare sedan för ägaren att rida.
 
Sv: Haflinger-bus???

Men alla ponnyer som inte är renrasiga brukar ju reggas som svensk ridponny för att man ska få pass!

Två av mina är svenska ridponnyer på pappret, fast den ena är norsv/fjord utan stam och den andra kommer från Holland.
 
Sv: Haflinger-bus???

han är importerad och har väl förmodligen fått betäckningen svensk ridponny för att det inte finns papper på vad han egentligen är. Vad jag förstår så är svensk ridponny nåt som skrivs i passen om dom inte är renrasiga eller om man inte vet vad det är eller??? Lite okunnig på detta då jag varit ifrån hela hästvärlden under några år...

Är det nån som provat bocktygel??
 
Sv: Haflinger-bus???

Bockar den med alla ryttare eller bara med din kusin?
Bockning kan vara livsglädje, olydnad eller att hästen protesterar mot obehag. Min gamla häst bockade med ryttare som satt snett i fattningen, det störde hennes balans.
 
Sv: Haflinger-bus???

Rider ni ut flera samtidigt? Prova att låta ponnyn galoppera först, det kan göra det bättre.
 
Sv: Haflinger-bus???

Precis.

Av vad jag vet:
Svensk ridponny är en icke renrasig ponny.
Svensk sportponny är en häst med både ponnyblod och fullblod i sig, en pigg, alert och vaken häst som är idealisk för att tävla och träna med.
 
Sv: Haflinger-bus???

Bockar den med alla ryttare eller bara med din kusin?
Bockning kan vara livsglädje, olydnad eller att hästen protesterar mot obehag. Min gamla häst bockade med ryttare som satt snett i fattningen, det störde hennes balans.

Precis - den kanske bara bockar för att den är glad :D
Glada hästar är ju bara bra.
Eller så är den olydig och vill springa på egen hand.
Om hon sitter och håller in honom och inte galopperar framåt kan den bocka och bli tjurig för det. Enkel ponnylogik :D :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är en kille på 13 år och har ett problem, för ca 3 månader sedan så skulle jag rida lite i för väg ut på travbanan och...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp