Häva köp!

Lybrich

Trådstartare
Sålde min häst på avbetalning till min tränare, har fått höra på omvägar att hästen inte mår bra. Så var ut och tittade till henne häromdagen. Var ingen kul syn. Matt och tunn i pälsen, avmagrad så revbenen kändes och inga muskler kvar. Dessutom har hon haft upprepade foderstrupsförstoppningar. Något hon aldrig haft problem med förut... Jättelång och ful i fötterna. Och det märktes att hon inte mådde bra. Hon går på lösdrift och får hö. Uppenbart klarat hon inte det. Och höet håller för dålig kvalitet.
Kontraktet är skrivet att jag får ta tillbaka henne om köparen ej kan betala. Men jag är ff registrerad som ägare, och då är jag ansvarig för hennes hälsa. Jag vill ta tillbaka hästen! Om hon är så mager att revbenen känns (och det är en matglad och i normalfallet rund häst som har lätt att lägga på sig) och allmäntillståndet är dåligt hävdar jag att det är anledning nog till att häva köpet. Är ju återigen jag som är ansvarig. Blir så besviken och ledsen att hon inte ringt mig tidigare och talat om läget. Sådär mager blir inte en häst på några veckor.
Ska ringa nya ägaren idag. Några tips??? Ska jag ge henne chansen att försöka åtgärda problemen? Men lösdriften och fodret är svårt att ändra på. Hon har egen gård så lär knappast stalls upp henne någon annanstans. Tydligen bor hon heller inte kvar på gården utan är andra som sköter allt. Men inte deras ansvar!
 
Sv: Häva köp!

Det är så enkelt att du inte kan göra något alls, så länge köparen inte bryter det kontrakt som har upprättats mellan er så stannar hästen där den är. Javisst står du som ägare på hästen ännu så länge, men det är köparen som har ansvaret nu.
 
Sv: Häva köp!

Låter ju helt galet. Hästen är i behov av veterinär, och skulle hon tex inte betala det kommer räkningen till mig. Jag skulle naturligtvis inte bara åka dit och hämta henne, måste ju prata med köparen först och komma överens!
 
Sv: Häva köp!

OK, hästen har gått ner i vikt "så man känner revbenen". Har du tänkt på att det faktiskt är normalt, korrekt hull att man ska kunna känna revbenen när man stryker hästen över sidan. Kan man inte det utan måste "gräva" lite med fingertopparna, eller behöver stryka hårdare för att känna revbenen, så är hästen - faktiskt - överviktig.

Vad gäller långa hovar: jo, självklart ska hovvården skötas.
Du kanske kan prata vänligt med köparen om hästen i allmänhet, i stället för att (som jag tolkar det) smyga dit och titta och sedan beklaga dig här?

Inser att jag låter hård i tonfallet men det är inte så jag menar.
Det kanske är så att köparen avsiktligt har låtit hästen få lite lägre hull för att den var överviktig förut?
Och hovslagaren kanske ska komma i övermorgon?

Eller så sköts inte hästen och då gör du stor nytta genom att prata med köparen. Du kan ju i så fall också erbjuda dig att ta tillbaka hästen och avbryta köpet.
 
Sv: Häva köp!

Nej veterinärräkningen kommer inte till dig per automatik om ni inte avtalat om det, det är heller inte du som har ansvaret nu utan köparen. Kan ni komma överens är det bra, satsa på det.
 
Sv: Häva köp!

Hoppas också vi ska kunna komma överens...

Vad det gäller hullet så ÄR hästen mager, hon är insjunken och har inga muskler kvar! Fick nyss höra att det inte var alla dagar hon fick den mat hon skulle ha. Och då är det inte konstigt att hon magrar av. Dessutom med föl vid sidan!

Gör verkligen ont i hjärtat att se henne såhär...
 
Sv: Häva köp!

Som redan konstaterats kan du inte häva köpet om inte köparen slutar betala. Och inte ens då blir det lätt om köparen sätter sig på tvären.

Köpekontraktet ger ju köparen äganderätten, oavsett registreringen i förbundet.

Du får höra om köparen vill sälja tillbaka till dig, det är din enda chans.
 
Sv: Häva köp!

Hoppas också vi ska kunna komma överens...

Vad det gäller hullet så ÄR hästen mager, hon är insjunken och har inga muskler kvar! Fick nyss höra att det inte var alla dagar hon fick den mat hon skulle ha. Och då är det inte konstigt att hon magrar av. Dessutom med föl vid sidan!

Gör verkligen ont i hjärtat att se henne såhär...

Vissa ston ger allt till fölet, stoppar man i mer mat i stoet blir fölungen fetare. De stona är fruktansvärt svåra att hålla uppe hullet på sålänge de har en diande föling vid sidan.

Så det behöver inte vara så att stoet missköts (men det kan naturligtvis vara så) bara för att hon gått ner sig i hull, just för hon har föl vid sidan.

Som andra sagt, du kan inte göra någonting juridiskt mer än försöka komma överens med köparen om ett återköp. Anser du hästen är misskött kan - och ska - du anmäla till Länsstyrelsen så djurskyddet får kolla upp.
 
Sv: Häva köp!

Låter ju helt galet. Hästen är i behov av veterinär, och skulle hon tex inte betala det kommer räkningen till mig. Jag skulle naturligtvis inte bara åka dit och hämta henne, måste ju prata med köparen först och komma överens!

Veterinär räkningen kommer till beställaren, så det är ju inte ett bekymmer för dig. Du har tyvärr ingen rätt alls att hämta hästen, detta skulle likställas med stöld eftersom du genom köpekontraktet har överlåtit hästen på annan person även om den ännu inte är till fullo betald. Men den anses alltså som köparens egendom så länge kontraktet inte bryts, så om du vill ha tillbaka hästen så är det köparen du måste komma överens med helt enkelt.
 
Sv: Häva köp!

Du skulle rent juridiskt ha sett till att du hade ett äganderättsförbehåll i kontraktet och inte bara att du får tillbaka hästen om du inte får betalt. Som det är nu anses det troligen (har ju inte sett hur er avtal ser ut) att köparen rent juridiskt är ägare på hästen eftersom att det betalas enligt överenskommelse och man också tagit hästen i "besittning" d v s har den och använder den.
 
Sv: Häva köp!

Är hästen verkligen avmagrad, har långa hovar och är i behov av veterinärvård så kan du anmäla det till Länsstyrelsen. De kommer då ut på en kontroll där de gör en objektiv bedömning av hästens hälsostatus. Djurhållaren anmodas då att fodra upp hästen och tillkalla veterinär och hovslagare om det anses befogat. Motsätter sig djurhållaren att göra detta så kan det bli ett föreläggande, dvs ett juridiskt bindande beslut, där det står vad djurhållare ska göra inom en viss tid.

Det finns lika många sätt att hålla häst som det finns hästhållare, det ena behöver inte vara rätt eller fel. Dock ska hästen inte lida pga av hur man håller den.
 
Sv: Häva köp!

Enligt vårt kontrakt är jag ägare tills hästen är till fullo betald, är även i skrivet att om hon inte betalar återfaller hästen till mig. Nu har hon visserligen betalt det, men vet inte om hon har råd med en klinikundersökning samt verkning och skoning. Jag vill bara hästens bästa, och det är det inte nu!
Hon hade tyvärr inte tid att prata idag, så känns som hon slingrar sig.
 
Sv: Häva köp!

Även om du förbehållit dig äganderätten till hästen är betald så har ni ett kontrakt och hästen räknas inte som din så länge det hålls. Lika lite som IKEA eller bilhandlaren har rätt att komma och hämta möbler och bil om du håller kontraktet så har du rätten att hämta hästen. Ska du ha den rätten så är det snarare uthyrning eller fodervärd som gäller och inte ens här har du rätt att bara stövla in och ta hästen.

Det är knepigt att sälja på avbetalning, och att agera bank till någon som inte har pengar är ofta osäkert.
 
Sv: Häva köp!

Fast lite bryskt uttryckt, att du spekulerar i om hon kanske inte har råd med ditt eller datt är inget du ska spekulera i eller kan ta hänsyn till och försöka häva kontraktet med.

Anser du hästen vanvårdas anmäler du till Länsstyrelsen, efter att ha försökt prata med ägaren.

Det här är det svåra med att sälja djur - de räknas som vilket föremål som helst, och ny ägare tar hand om föremålet såsom den finner lämpligt. Sålänge det uppfyller lagar och regler kan du inte göra något åt det.
 
Sv: Häva köp!

Det här är det svåra med att sälja djur - de räknas som vilket föremål som helst, och ny ägare tar hand om föremålet såsom den finner lämpligt. Sålänge det uppfyller lagar och regler kan du inte göra något åt det.

Jag är inte helt säker på att det är så. TS har genom förbehåll i köpeavtalet fortfarande äganderätten till hästen, normalt gäller då också att köparen har en vårdplikt av hästen (eller i det allmänna fallet föremålet) så att inte värdet förminskas mer än vad som är normalt. Oftast tas väl detta med i kontraktet men även om det inte gjorts kan jag nog tänka mig att något liknande ändå kanske skulle kunna anses gälla.
 
Sv: Häva köp!

Det är ändå så att sålänge hästen sköts på ett vis som inte bryter mot gällande djurskydd osv, så kan TS inte (om det inte finns specificerat i kontraktet) kräva att hästen sköts si eller så "bara" för TS tycker det.

Visst, om man kan bevisa värdeförlust skulle det kanske kunna bli tillämpligt som du skriver, men hur bevisar man det? Tårna är längre än TS tycker de ska vara, förutsatt att djurskyddet anser de är acceptabla så föreligger ingen värdeminskning då tårna mha verkning kan kortas till 'önskad längd' inför en försäljning t ex. Samma sak med hullet osv.
 
Sv: Häva köp!

Jag har svårt att tro att djurskyddet tycker att hennes skick är ok. Och jag är inte någon pedant på det viset... Tror vissa har svårt att föreställa sig exakt hur hon ser ut. Det är inte så att hon inte är verkad på 7-8v, utan snarare 6mån eller mer!
Känner tyvärr inte att den här tråden gör annat än att framställa mig som en komplett idiot! Tyvärr vet jag heller inte hur jag ska radera den så ber er helt enkelt att inte svara mer...
 
Sv: Häva köp!

Men anmäl till djurskyddet då? Det skulle jag göra alldeles oavsett om du lyckas återköpa hästen eller ej, för om man inte sköter djur ska man inga ha!
 
Sv: Häva köp!

Faktum kvarstår.

Det du kan göra är att anmäla till Länsstyrelsen om du anser att hästen inte sköts. Att häva köpet så länge köparen betalar enligt avtal är inte möjligt.
 
Sv: Häva köp!

Jag försökte bara belysa att ur juridisk synvinkel är det inte säkert att svaret är helt givet. Om man tar det till extrem: Skulle köparen ha rätt att godtyckligt avliva hästen, vilket ju inte innebär ett brott mot någon djurskyddslagstiftning?


Som råd till TS så tycker jag att hon skall erbjuda sig att köpa tillbaka hästen även om det kanske innebär en viss ekonomisk förlust för henne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 421
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 244
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp