Häva köp!

Sv: Häva köp!

Håller med! Jag avstod att kommentera för att jag inte hittade de rätta orden, vill inte komma lika lågt och säga för elaka saker!
Du hittade rätt ord, bra sagt! :bow:

Onödigt elaka kommentarer gör att i allafall jag inte gärna skriver något här på Buke längre, för kan man bli idiotförklarad för att man gör något så BRA som TS gjort, då kan man nog få skit för allt...
 
Sv: Häva köp!

Akademisk ridning. Får jag köparen dömd kommer jag kabla ut det överallt vad det är för oseriös människa! Har anmält till länsstyrelsen också. Vill inte ens tänka på hur många tiotusentals kronor detta kostat mig, med allt från veterinärer till foder.

Lite nyfiken på hur du har anmält tränaren? Alltså för vad?
 
Sv: Häva köp!

I ärlighetens namn vågade jag inte anmäla till länsstyrelsen, var rädd att aldrig se hästen mer då. Kände att mitt förhandlingsläge skulle vara lika med noll att anmäla dit direkt. Jag känner att jag inte kunde göra mer än jag gjorde då, vädja till köparen att lämna tillbaka henne mao. Skaffade advokat några dagar efter jag fått hem henne, och kunnat samla mina tankar om vad jag skulle göra. Anmälde kort efter att jag hämtat hästen till länsstyrelsen, och hon har fått anmärkningar efter deras besök.
Hade hon varit vettig och accepterat min och min advokats förlikning hade jag nöjt mig där. Men, i stället blev det även polisanmälan för djurplågeri där utredning pågår!
Fick nyligen ta del av papper där vet i nov påtalar att hästen är på tok för mager. Något köparen såklart inte delgivit mig!
 
Sv: Häva köp!

Bra gjort av dig tycker jag! Om köparen döms för djurplågeri så kan hon också få djurförbud och det är det enda rätta för människor som inte tar hand om sina djur.

Du har verkligen gjort vad du har kunnat för hästen, så eloge till dig för det.
 
Sv: Häva köp!

Kontraktet är skrivet att jag får ta tillbaka henne om köparen ej kan betala. Men jag är ff registrerad som ägare, och då är jag ansvarig för hennes hälsa.r!
Nej, nej, nej. Kan vi inte en gång för alla här på Bukefalos få samtliga att inse att registreringen i förbundet inte har någon som helst juridisk betydelse i avgörandet av ägarfrågan. Det är bara vad ni avtalat i ett köpekontrakt som spelar roll. För äganderättsfrågan kan lika gärna Idi Amin eller Kung Carl Gustaf stå som ägare hos rasförbundet.

Om kontraktet är skrivet så, så får du ta tillbaka henne om köparen ej kan betala. That's it. Om köpet är genomfört har den nya ägaren hela ansvaret.

Tycker du att hästen lider kan du anmäla ägaren till djurskyddet. Exakt samma rätt som alla andra medborgare. Utöver de rättigheter jag eller vem som helst har till hästen har du bara dem som står i erat kontrakt.

Såg att det var en gammal tråd, blev bara lite upprörd över att missuppfattningen om äganderätten fortfarande är så vanlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köp!

*KL*

Fy fan vilka ruttna människor det finns..
Köpte en häst av en fd skolkamrat från naturbruksgymnasiet som inte ens var hennes. det var också en jäkla soppa.
Vanvårdad och mager och illa skött.
Man tror liksom att folk som KAN hästar vet bättre..
Men icket..
Har en kompis som lämnade sin häst på foder till en AR tränare och fick tillbaka en mycket ledsen häst eller hon hämtade ett magert spektakel med mycket illa skötta hovar här i småland..
Jag hoppas inte det är samma eller jo det gör jag så de sätter stopp för de här människorna.

Hur eller hur så är jag MYCKET glad att det finns engagerade förredetta ägare men fy fan för att sälja sina hästar, jag avskyr att sälja mina hästar just för att detta kan hända.
Nej aldrig mer säger jag bara.
Näst sist jag sålde gick det också mycket illa för min häst och nej fy.

Stor eloge till dig!
Stor eloge!
 
Sv: Häva köp!

Det är sådana här historier och andra liknande som gör att jag faktiskt funderar på att ta bort min häst i stället för att sälja när/om den dagen kommer att jag inte kan/vill ha kvar honom längre.
Någon sådan tanke har aldrig tidigare föresvävat mig, men med detta i åtanke och att han inte är en häst för vem som helst .....
 
Sv: Häva köp!

Men allt är ju inte alltid svart! Jag har sålt hästar som fått det alldeles utmärkt!

Dock tycker jag att man ska börja fundera om man har en häst med lågt värde, hög ålder och/eller någon åkomma eller som av någon annan orsak är svårsåld. Det finns många som tycker att det är hemskt att ta bort en häst, men idag finns det mycket hästar till salu, vilket gör att priserna sjunker. Uppfödare slutar avla eftersom de har svårt att sälja även friska hästar till ett rimligt pris. Att då överväga att ta bort en häst man inte kan eller vill behålla tycker jag inte är fel.

.
 
Sv: Häva köp!

Säger detsamma. Jag har sålt två uppfödningar som unghästar och de har båda fått goda hem är de är älskade och väldigt väl omhändertagna, de kunde inte ha fått det bättre!
Däremot skulle jag ta bort deras 23-åriga mamma om det skulle hända mig något som gör att jag inte kan ta hand om henne mer.
 
Sv: Häva köp!

Nej, det är bra och lovvärt. Tyvärr kostar det stora pengar att avliva och ta hand om kroppen.

Skulle vi ha ett bättre förhållande till hästkött skulle vi kunna få en situation där man i Sverige kunde få betalt för hästköttet vid slakt.

Nu måste hästarna släpas ända till Italien och Jugoslavien för att få ut värdet och kommer tillbaka i form av ölkorv och andra goda produkter.

Det är en win-win-win situation;
1. Vi får bättre kvalitet på ridhästarna eftersom olämpliga unghästar sorteras bort till livsmedel.
2. Färre lidande skadade hästar som står i våra hagar.
3. Ingen behöver längre sälja sin häst för 3.000 kr utan då finns alternativet slakt.
 
Sv: Häva köp!

Nej, det är bra och lovvärt. Tyvärr kostar det stora pengar att avliva och ta hand om kroppen.

Skulle vi ha ett bättre förhållande till hästkött skulle vi kunna få en situation där man i Sverige kunde få betalt för hästköttet vid slakt.

Nu måste hästarna släpas ända till Italien och Jugoslavien för att få ut värdet och kommer tillbaka i form av ölkorv och andra goda produkter.

Det är en win-win-win situation;
1. Vi får bättre kvalitet på ridhästarna eftersom olämpliga unghästar sorteras bort till livsmedel.
2. Färre lidande skadade hästar som står i våra hagar.
3. Ingen behöver längre sälja sin häst för 3.000 kr utan då finns alternativet slakt.

Eller kan man se sin häst som en VÄN och aldrig ens tänka tanken på att SLAKTA hästen utan istället låta hästen gå till destruktion eller kremering. Precis som vilken hund eller katt som helst. Visst kostar det x antal tusen men man har ju också x antal år på sig att samla ihop dessa tusenlapparna så att säga att man inte har råd till det är jävligt oansvarigt, enligt mig. Den dagen kommer, förr eller senare. Det får man ha med i beräkningen.
 
Sv: Häva köp!

Eller kan man se sin häst som en VÄN och aldrig ens tänka tanken på att SLAKTA hästen utan istället låta hästen gå till destruktion eller kremering. Precis som vilken hund eller katt som helst. Visst kostar det x antal tusen men man har ju också x antal år på sig att samla ihop dessa tusenlapparna så att säga att man inte har råd till det är jävligt oansvarigt, enligt mig. Den dagen kommer, förr eller senare. Det får man ha med i beräkningen.

Det är ju upp till var och en att besluta sig för hur man vill göra. Att möjligheten inte finns är en stor brist.

Jag ser hur existensen av möjligheten skulle vara en enorm fördel för hästarna i Sverige och tycker därför att det är urbota dumt att den inte finns. Och dessutom; att utnyttja köttet för livsmedelsproduktion eller djurfoder istället för att använda enorma energiresurser för att kremera borde tilltala många miljövänner.
 
Sv: Häva köp!

Eller kan man se sin häst som en VÄN och aldrig ens tänka tanken på att SLAKTA hästen utan istället låta hästen gå till destruktion eller kremering. Precis som vilken hund eller katt som helst. Visst kostar det x antal tusen men man har ju också x antal år på sig att samla ihop dessa tusenlapparna så att säga att man inte har råd till det är jävligt oansvarigt, enligt mig. Den dagen kommer, förr eller senare. Det får man ha med i beräkningen.

Jag tror inte problemet är om hästen ska ätas eller eldas upp - oavsett hur det blir måste du, som ägare, bestämma att nu ska min häst dö, och bestämma dag och tid. Precis samma som för hund- och kattägare.

Själv anser jag att det är vår :devil: skyldighet att ge våra fyrbenta vänner en bra avslutning på sina liv, precis som det är vår :devil: att ge dem ett så bra liv som möjligt.
 
Sv: Häva köp!

Självklart är hästen ens vän under dess liv, annars hade vi inte lagt så mycket tid och pengar på dem, men när hästen är borta är det "bara" en kropp och då kan jag tycka att det är bättre att kunna ta till vara på så mycket som möjligt av kroppen. Det är ett enormt resursslöseri att "bara" destruera ett så stort djur. Vidare kan man aldrig veta hur livet kommer att te sig i framtiden och även om man sparat och planerat för hästens avlivning så kan vad som helst hända. Som sjoberga säger är det synd möjligheten till slakt så sällan finns.
 
Sv: Häva köp!

Jag tror inte problemet är om hästen ska ätas eller eldas upp - oavsett hur det blir måste du, som ägare, bestämma att nu ska min häst dö, och bestämma dag och tid. Precis samma som för hund- och kattägare.

Själv anser jag att det är vår :devil: skyldighet att ge våra fyrbenta vänner en bra avslutning på sina liv, precis som det är vår :devil: att ge dem ett så bra liv som möjligt.

Jag håller med till 100% och allt vi kan göra för att underlätta det beslutet gör att färre djur behöver lida.

Man kan alltid teoretisera om vad man anser vara skyldigheter för djurägare, men det finns ändå anledning att hitta vägar till att det i praktiken blir färre lidande djur. Som jag tidigare beskrev är det en win-win-win situation i den frågan.

Då skulle en utökad hästslakt i Sverige utgöra en sådan sak.
 
Sv: Häva köp!

Kl på mig själv

För övrigt tycker jag att TS har gjort helt rätt med sin häst. Lycka till i framtiden.
 
Sv: Häva köp!

Eller kan man se sin häst som en VÄN och aldrig ens tänka tanken på att SLAKTA hästen utan istället låta hästen gå till destruktion eller kremering. Precis som vilken hund eller katt som helst. Visst kostar det x antal tusen men man har ju också x antal år på sig att samla ihop dessa tusenlapparna så att säga att man inte har råd till det är jävligt oansvarigt, enligt mig. Den dagen kommer, förr eller senare. Det får man ha med i beräkningen.

Man har inte alltid lång tid på sig att samla pengar, en vän till mej hade någon vecka sedan hade ponny en söder sparkad käke.
 
Sv: Häva köp!

Man har inte alltid lång tid på sig att samla pengar, en vän till mej hade någon vecka sedan hade ponny en söder sparkad käke.

Nej, fast jag håller med ISABEL. Man ska som ansvarsfull djurägare ha ekonomi MINST för att lösa en avlivning på stört. Antingen via försäkring eller på annat sätt. Sedan finns det mindre nogräknade djurägare som inte insett sitt ansvar, vilket ansvar de BORDE ta.

Ligger man på absoluta marginalen för egen del bör man inte äga djur.
 
Sv: Häva köp!

Ja visst skall man ha pengar till avlivning men inte tro att man har x antal år att spara till det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 421
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 244
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp