Hästsportens folkhögskola

T

tilt

Hej!
Jag går i funderingar kring att söka till Hästsportens FHSK i Strömsholms distanskurs (50%) med inriktning hästskötare.
Jag har inga direkta planer på att arbeta som hästskötare i framtiden, men det vore roligt att faktiskt gå en utbildning som är kopplad till hästar, i motsats till att bara läsa på egen hand.
Det måste vänta tills jag är färdig med gymnasiekompetensen (som jag läser på folkhögskola), men det vore ändå väldigt intressant att höra om någon har någon erfarenhet av hästskötarkursen eller fortsättningskursen med inriktning ridintruktör.
Någon som har gått någon av kurserna?

Tacksam för svar!
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Inte erfarenhet av kursen, tänkte mest säga att jag sökt den jag med. Skickade in ansökan i går...gäller att vara tidigt ute :angel: ;). Distanskurs skulle passa mig utmärkt eftersom jag jobbar heltid nu. Och fem träffar ala 2 dagar/gång gör ju att man kan ta ut semester om träffarna infaller på en vardag. Sen behöver man ju inte ta nåt studielån på den distanskursen då kostnaden enbart är 3300:-.

Skicka in du med :)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Hej Jag blev lite nyfiken och kollade in Strömsholmshemsida. Men där stod att sista ansökningsdatumet var 1 dec. 2005 och det gick inte att ladda ner någon information om utbildningen.
Har ni hittat info på annat ställe?
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Ny kurs till hösten 2006
Ansökan går ut i april tror jag.

Den ska jag söka!:)

Skickade after ansökningspapper idag!
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Tack för svaren!
Jag måste nog vänta med ansökan till inför vt nästa år, men vill gärna vara ute i god tid! Det är svindlande att tänka, i ärlighetens namn, att det faktiskt finns möjligheter att få studera häst :). Distans är suveränt.
Ni som planerar att gå kursen i höst kan ju berätta lite om vad ni tycker sen, när ni väl har börjat ;).
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Ja, det är kul att det går studera häst. Men jag anser det är alldeles för konstiga regler på många av häst-kurserna för att få komma in. Tex: Det finns ju egentligen ingen renodlad hästskötarkurs. Utan det finns ju denna på distans samt Travhästskötarkursen. Men på travkursen är ju kravet: Minst 18 år och minst 1 års travhästvana. Hur många 17 åringar kan stoltsera med att ha jobbat i travstall vid den ålder ?

Egentligen borde det finnas en hästskötar kurs som inte är på distans också. Det är mycket enklare om man hela tiden får varva teori med praktiska saker istället för att ha 5 träffar.
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Vad är det tänkt att man ska kunna jobba med efter denna utbildning???
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Om jag ska gå den är det för att stärka mig själv som hästägare. Har även planer på att hyra ut hästar till turister och då är det alltid bra med lite kunskap på pappret.
Jag jobbar hemma och har tid och möjlighet att göra detta utan att det gör några större intrång på min övriga verksamhet.
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Hmmm! Undrar om fk går med på att jag går den som arbetsprövning. Våra planer är nämligen att köpa liten gårdoch ha lite turridning för tyskar och andra spännande turister på sommaren
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

antar det är mer grundläggande om man vill vidare. Det står på sidan också att: för de som redan jobbar inom hästnäringen så kan dom avlägga yrkesprov.
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

efter vad jag förstår så kan man avsluta med att avlägga hästskötarexamen, en variant att kanske få den gjord?

jag lämnar in ansökan idag :) gamla människan som jag är, blir nog den enda som är runt 40 och läser denna utb. :)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Hmm.. jag ska fanken söka jag med.. hehe.. :D
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Åh, änteligen en gammal människa ;)...Hade lite åldernojja när jag lämande in ansökan...tur du gjorde det med..Jag är ju bara 3 år yngre än dig juh :D
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

sååååå... du tänker alltså gå i höst? vad roligt för gubben retade mig idag och sa att jag har panshis-noja...
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

_carmenzita_ skrev:
efter vad jag förstår så kan man avsluta med att avlägga hästskötarexamen, en variant att kanske få den gjord?

jag lämnar in ansökan idag :) gamla människan som jag är, blir nog den enda som är runt 40 och läser denna utb. :)
:confused: :crazy: Okej nu känner jag mig extrem korkad men vad har man för nytta av en hästskötarexamen när man är närmare 40 än 20??? Alltså nu tänkte jag inte på din ålder utan min. :)

Om man är ung är det väl bra att ha om man vill jobba i olika stall men vi lite äldre som kanske oxå har barn kan ju gärna inte släppa allt för att yra iväg och jobba för minimallön.

Funderar skarpt på om inte jag kan ha nytta av den ändå måste kolla upp det där lite.
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

jag tänkte mer så här:

jag kommer att vara 39 och alla andra 18-25.... :) därav kommentaren.
Min motivering till att gå är att jag har RIK 0, handikappledarutbildningen, flera år inom branchen dels som ridskolechef och stallchef, MEN ingen hästskötarexamen. Jag kommer ju inte längre utan den, och visst kan man avlägga endast provet, men jag tror det känns roligare att gå en utbildning och fräscha upp minnet och kunskapen + att uppdatera sig.
jag går den för att ha möjligheten att gå vidare senare.
Det jag är funderasm på är om jag fixar att jobba mina 2 jobb + företaget samtidigt. Jag kan plugga mkt på kvällstid, även på arbetstid *schhhhh*
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har fortfarande inte sökt ett enda jobb. Det enda jag gjort har varit att kolla på arbetsförmedlingens hemsida. Jag har egentligen...
Svar
7
· Visningar
2 160
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 966
Senast: tex
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 433
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 340
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp