Hästsportens folkhögskola

Sv: Hästsportens folkhögskola

nu bleb jag oxå sugen nbär jag såg att det inte behövdes så mycket förkunskaper o dyl som betyg etc. och en höstkurs HIMMELRIKET =)

see you there =)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Jag ska också söka. Men hur många platser erbjuder de, står det att läsa ngnstans? Verkar juh vara många intresserade!

Lite förvirrande bara att sista ansökningsdag enligt Hästsportens Folkhögskola är 15 april medan det enligt Strömsholm är 30 april.
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Jag har gått den kombinerade hästskötar och ridledarutbildningen på ett halvår för några år sedan.
Har under hela livet sysslat med hästar mestadels egna men även arbete. Ansåg mig kunna mycket men ingen är ju fullärd! Anledningen att jag sökte var att jag ville ha dokumentation på kunskaperna plus ridledarutbildningen.
Lärde mig väldigt mycket under halvåret där, både ridmässigt och övrigt "hästvett". Hästskötarexamen klarade jag galant och fick även godkänt som ridledare.

Nackdelen var att det var otroligt mycket slit med stalljobb från kl.6 på morgonen till halv -9 på kvällen. Med stalljobb menar jag mockning 3 ggr/dag med ströning, fodring 4 ggr/dag, in och utsläpp av dom få hästar som gick ut i hagar.
Att börja med tungt stalljobb, mocka, fodra, bära hö, halm, spån osv på morgonen innan frukost var tufft, därefter var det bråttom att äta innan lektionerna började...fullt tempo hela dagen.
Därefter läxor!
Ytterligare en nackdel för mig var väl att jag hade egna hästar med mig som skulle skötas efter skoltid.

Är man beredd att ge allt ett halvår så lär man sig som sagt mycket men med tanken på hur mycket slit det var så skulle jag inte göra om det igen! Har du funderingar om utbildning eller hur det fungerar så berättar jag gärna...
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Men detta är ju en distanskurs, så så mycket slit lär det väl inte bli...?
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

HULK- är inte det där den där stora gröna gubben... som är så stark...:confused: ;)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Paratade nyss med Hästsportens folkhögskola. Dom har ca 25 platser. Ang sista anmälningsdatum: Det blev förvirrande då det stod olika på deras samt strömsholmssida. Hon jag pratade med skulle snacka med rektorn och se villket datum som gällde. Hon trodde det skulle vara 15/4...men sa hon: om det nu står olika så kanske vi ska förlänga ansökningen till den 30/4. Men som sagt...dom ska disskutera och sedan skriva ett datum på sidan.

Träffarna som ska ske...dom är förlagda till vardagar :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hästsportens folkhögskola

Om ni nu vill läsa Hästskötarutbildning på distans, så finns det ju ett naturbruksgymnasium som erbjuder detta. Fast dom börjar bara på VT, så nästa börjar jan 07.

Träffarna är även där förlagda till vardagar dock.
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Fast egentligen vill jag läsa på heltid samt bo på skolan...men sådan utbildning verkar ju inte finnas...så det är ju rätt bra det finns distans. Men distanskurser kräver ganska mycket självdiciplin i och med det är hemmastudier nässtan allting...och jag har mer diciplin borta från hemmet ;)

Men som sagt, jag får vara nöjd med det lilla som trots allt finns.
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Har du någon länk till någon hemsida som de har??? Har de några andra utbildningar på distans oxå???
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

det är dingle jag gick på, mynta2 la ut länken.

de har lite allt möjligt tror jag, vet att dom har jordbruk på distans också iaf.. vi hade det skitbra när vi gick där, kan varmt rekommendera det!
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Lån.

Jag funderar på att kombinera hästskötarjobb med studierna, om jag nukommer in dvs. Har fått erbjudande om jobb på ett stuteri som låter jätteintressant och förhoppningsvis kan jag få 2-3 dagar eldigt i månaden för att åka på dessa träffar. Så för mig är det inga problem med vardagar men jag förstår att det är det för er andra med vanliga jobb...
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Intressant! Jag ska definitivt söka!

Funering: Jag har dessvärre och beklagligt nog nästan bara jobbat svart som hästskötare/praktikant. Kan man be sin fd "svarta" arbetsgivare att handskriva ett intyg eller är det kört?
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Hmmm hur många platser finns det???
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Tänkte på det också. Det är säkert en efterfrågad kurs efterssom det är så låga behörighetskrav... hittade ingenting om det på hemsidan, men det fanns ett nummer man kunde ringa där om man hade ytterligare frågor om jag inte minns fel. Tur att det inte är "först till kvarn..." :)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Jaa jag försökte ringa dit idag men hon hade redan slutat.. ska ringa imorgon innan jag promenerar till hästen. ;)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Oki, presentera gärna svaret när du fått tag på henne/honom, så man vet hur många man krigar med härinne :p ;)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Japps håller er underättade.. :)
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Ca 25 platser skrev jag ju inlägget. Läser ni inte alla inlägg ? ;)

5 inlägget från slutet sidan 2
 
Sv: Hästsportens folkhögskola

Haha, jag såg det. :d

Men vad kollar de på när de tar ut folk bland ansökningarna då? tidigare yrkeserfarenhet bara, eller? Då lär juh inte sådana som jag som inte har ngn dokumenterad yrkeserfarenhet öht komma in någonsin. :(
De får gärna kika på betygen däremot... :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har fortfarande inte sökt ett enda jobb. Det enda jag gjort har varit att kolla på arbetsförmedlingens hemsida. Jag har egentligen...
Svar
7
· Visningar
2 160
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 966
Senast: tex
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 433
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 340
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp