Hästskötarexamen

Z

ZorroLouise

OK, för er som har avlagt provet: Hur gick det?

Jag tänkte anmäla mig till prov innan året är slut, och skulle vilja ha lite tips och höra lite historier från några som avlagt provet (godkännt eller ej, lika bra att få höra om)

Hur gick de olika delproven, vad kunde du ha pluggat mer? Hur svårt var ridprovet?

:bump: Berätta!:bump:
 
Sv: Hästskötarexamen

Jag har gjort det, blev inte godkänd på ridningen och blev väl minst sagt förbannad efter det hela.

vi fick en kvart på oss med första hästen, från det att vi satt upp till det att vi bytte hästar. jag hade en stressig häst först som tar ett tag innan han börjar jobba på. jag hade honom inte i det minsta form innan det var dags att byta hästar, men han var på väg.
andra hästen hade jag i form hela tiden.

jag fick dagen innan provet höra att ridprovet var inga problem så länge jag tänkte på tempot och drog ner på det.
dom kuggade mig pga att jag red i undertempo och då inte kan inverka på hästen. :mad:

mina instruktörer (både på skolan och utom) och andra som tagit provet och vet hur jag rider kan inte någon av dom förstå hur dom kunde kugga mig. men så är det. :devil:


i övrigt gick allting jättebra.

tänk på att verkligen kunna visa häst vid hand. att göra det på ett snyggt och proffsigt sätt.
ha vanan inne på longeringen, att du lätt o smidigt kan byta sida, korta in inspänningar, föra pisken mm.

läs på om FODER!!!!! foder foder och mer foder! Kan matsmältningen från tugga till träck och allt som händer däremellan. och kan ja, precis ALLT om foder! :p
 
Sv: Hästskötarexamen

HeJ!

Gjorde den för flera år sen.

Det var minus 30 grader, ingen värme i ridhuset och vi var tvungna att rida i ridstövlar. På något vänster klarade jag ridningen utan fötter, men sen fick dom idén att vi skulle ha "visa häst vid hand" direkt efter, i samma iskalla ridhus!!

Så jag tog hästen jag nyss ridit och gjorde vad jag skulle, men lyckades villa bort mej i åren, så jag presenterade honom som 2-åring och inte 12 (eller vad ja nu var). Jag vände på siffrorna. Dessutom märkte jag inget själv, utan det fick jag höra på "utvärderingen".

Jag klarade inte visa för hand, men fick göra om den på skolan några dagar senare och klarade den då utan problem.

/ Lavinia, som tyckte "ridprovet" var supersimpelt.
 
Sv: Hästskötarexamen

Jag gjorde hästskötarexamen 2004 å var då den tredje i sverige som gjorde det i körning, men det är ju samma i ridningen, fast att jag satt bakom hästen istället.
Dagen började med teoretiskt prov om sjukvård,stall,transport mm.
Sen när man gjort det så var de praktiskt rida/köra, vi fick 45minuter på oss att knoppa/ardennerfläta, linda, rykta,sadla/sela och tränsa. Sen möttes körhästarna emd en av domarna å ridhästarna med den andra. När vi spände för frågade han hur selen och utrustningen skulle sitta mm. sen körde vi iväg, under turen ställde han frågor som vi skulle svara på, och dom som red fick frågor undertiden dom jobbade hästarna, de kollar ju på om man kan rida hästen i form å rätt tempo. Nästa prov var på utrustningen, då låg de massa prylar på bord å man fick ett papper å skulle skriva rätt svar på rätt siffra/bild. Sen var de hemska foderporvet, massa olika slags foder. Och tillslut, häst förhand och longering. Så såg våran dag ut. Jag klarade det och tyckte inte alls det var svår, men plugga på foderprovet. (och hur maten försvidare från mun-ändtarmen.)
 
Sv: Hästskötarexamen

Gjorde provet 2004.

Vi gjorde först ett teori prov med en massa blandade frågor, allmänt hästvetande.

efter det vart vi tilldeleade en varsin häst, vi fick 15 min på oss att knoppa, linda ben, sadla och tränsa.

sen red vi, i skritt, trav och galopp samt lite ridvägar, sen böt man häst och red likadant.
2a hästen jag red galopperade hela tiden i princip, men jag fick massa beröm för jag inte satte honom på hasorna och slet i munnen utan var lugn och gjorde en massa halvhalter och sa "hooowww" (för "prooo" betyder tydligen halt)

Sen var det häst vid hand, presentation av hästen sen visa i skritt och trav.

Vi muntligt prov i foderlära, man ska säga vad som är vad sen hade de lite hö analyser så ska man säga vilket som är bäst till t.ex en tävlingshäst, shettis och dräktigt sto.

Sen ett prov med en massa stallgrejjer man skulle veta vad det var. Var allt möjligt.

Även longering. Att hästen är rätt inspänd, har rätt tempo och att man står rätt osv.
Sen har jag för mig att vi gick igenom lastningen tillsammans i grupp?

Jag blev godkänd :bump:
Så ska man även ha intyg på ABC-kurs (Hjär & lungräddning) samt tappskokompitens.
 
Sv: Hästskötarexamen

men jösses vad läskigt, man måste alltså kunna hjärtlungräddning för att bli hästskötare?

eller va?

dett ahad ejag faktist ingen aning om..
 
Sv: Hästskötarexamen

Gjorde det i maj i år. Gick bra, blev godkänd.

Teoriproven var lätta tyckte jag, var inställd på ngt myyycket avancerat, så jag blev nästan lite besviken.:crazy: :p

Öht var det inte någon stor grej, dagen flöt på bra och inget moment kändes helt hopplöst. Ridningen blev jag mest missnöjd med, då jag vet att jag kan bättre. Och det var bara ridningen de hade ngt att kritisera lite på, så jag var nöjd i stort iaf. Fick plus på allt annat.
 
Sv: Hästskötarexamen

knapp


jag kan säga att det skiljer sig STORT mellan dom olika proven (har jag märkt)

vi hade först på morgonen två teoriprov, ett allmänt hästvetande som var enkelt, och ett foderprov som var SVÅRT även för mig som tycker att foderbiten annars är lätt som en plätt.

sen hade vi ridningen, och vi hade nog en timme på oss att göra iordning hästarna (medans andra har en kvart, vi var förvånade över hur lång tid vi fick). sen var dom stenhårda på ridningen (två klarade sig, dessa två red samma hästar).

sen var dom jättesnälla i häst vid hand, som man hört skräckhistorier om hur petiga dom varit.. vi hade en tjej som sa alla hästens täcken huller om buller, glömde att den hade bläs och hade ingen större aning om hur hon skulle göra men hon klarade sig! (känner folk som kuggat för BETYDLIGT mindre)

longeringen har jag hört folk klara som tappat pisken och snurrat in sig själva i linan, medans andra blivit kuggade för pisktappning tex.

sen "prylprovet" på en massa hästprylar som ligger på ett bord var ju inget konstigt med, inte heller det muntliga foderprovet.


så det verkar variera ganska stort det där. :p
 
Sv: Hästskötarexamen

Vad kul att läsa! Verkar som att det är väldigt varierande prov, så det gäller att vara bra på allt.
Kollade upp Dingle där dom har någon kurs i Foder som kanske inte är någon dum idé. Jag är verkligen inte bra på det där med foder. Däremot ligger det på andra sidan landet (jag bor i Stockholm) så jag får se om man kanske hittar någonting närmre.

Ska på tappskokurs imorgon och första hjälpen har jag gjort, så jag är en bit på vägen :p

tack allihop, skriv gärna fler som har gjort provet!
 
Sv: Hästskötarexamen

Jag gjorde provet 03 och vi måste vara en av dom få kullar som blev godkända utan att göra det stora skriftliga teoriprovet...
Provledaren hade glömt dom hemma! Men sån tur lär nog ingen ha efter oss...

Eller tja dom körde ju bara på hårdare på fodret och det muntliga så det blev nog inte så orättvist...

Foder gillar jag ju så det var ingen kost, lixom visa vid hand och longering, Ridningen fick jag ett minus på (godkänt, men i underkant) men det verkade som om dom hade dömt lustigt. Om man jämför med betyg från ridkurser så motsvarade G ett "normalt" på ridprovet, VG ett "minus" och MVG ett "plus"... Spännande men det var så nästan genomgående på samtliga... Men jag tror inte det är något att hänga läpp för man vet ju vad man själv kan...

Ett tips! Varför vill du göra provet? Gör det bara för din egen skull, det hjälper dig inte till några jobb vad jag vet, kommer du utomlands har dom ingen aning om vad det är för något, de "hästmänniskor" i Sverige jag känner vet i alla fall allt för väl att trots godkänt hästskötarexamen så skiljer det för mycket... Sats i stället på praktik hos någon som kan ge dig bra referenser, ex. Någon på regional nivå kan rekomendera dig till någon på nationell nivå som kan rekomendera dig till någon på elitnivå som kanske kan rekomendera dig till någon på internationell nivå... mycket bättre... Referenser är bättre än papper...
 
Sv: Hästskötarexamen

Gjorde provet 2004 och blev godkänd. :D

Tänk bara på att vara nogrann i allt du gör. Plugga in Hästhållning i praktiken utantill! Om du hanterar hästen enligt den boken kommer det gå jättebra.

När jag gjorde provet var min häst jättesprallig vid häst vid hand, den drog åt andra hållet, bockade mm men jag blev godkänd ändå eftersom jag hanterade situationen rätt. Det behöver alltså inte bli perfekt bara man hanterar hästen och situationen på rätt sätt.

Jag trodde att det skulle vara mycket svårare, tidpressen större mm. Men det var lugnt, inga knytlindor och padd utan fleecelindor, man fick ha pall vid knoppningen tex.

De som kuggade den gången gjorde det på longeringen eller häst vid hand. Longera verkligen enligt Hästhållning i praktiken, kommandon mm.

LYCKA TILL!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 849
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 166
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 132
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp