Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Oavsett i vilken ordning man gjort vad så tycker jag att det kan vara nyttigt att byta ut den okända skadade mot att det drabbat sitt eget barn/mamma/bästis/annan viktig person. För de flesta hade säkert prioriteringarna varit lika, men kanske inte för alla och det kan vara en ögonöppnare. Om man i övrigt utgår från att situationen är den samma, dvs inte påstår att inte situationen hade kunnat uppstå eftersom x aldrig longerar utan hjälm och våra hästar känner varandra, t.ex. en nyköpt häst och en hov som träffar mycket olyckligt trots skyddsutrustning.

Ja precis.. skulle vilja se de i tråden som väljer att ta ut båda hästarna först om deras barn ligger där, tror knappast dom väljer det alternativet då.
 
Fortfarande måste man ju värdera situationen. Det kanske är tur för alla inblandade om det inte är ens eget barn som ligger där. Det är nor väldgit stor riska tt man gör allt helt fel ara för att man en kan tänka rationellt då.
Fortfarnde undrar jg hur man lösr det där med att ringa efter hjälp om man inte får lämna ridhuset.
 
Beror helt på vilken häst det jag har och hur hästarna reagerar.
Min häst traumatiserad och reagerar ofta väldigt våldsamt och ser inte om en människa, häst eller något annat står i vägen. Därför måste min häst ut.
Men prio 1 är förstås människan. Min och den andra hästen får vara tills människan fått hjälp. Jag har lärt mig första hjälpen. vilken borde egentligen vara obligatoriskt när man sysslar med så stora djur som hästar.
 
Fortfarande måste man ju värdera situationen. Det kanske är tur för alla inblandade om det inte är ens eget barn som ligger där. Det är nor väldgit stor riska tt man gör allt helt fel ara för att man en kan tänka rationellt då.
Fortfarnde undrar jg hur man lösr det där med att ringa efter hjälp om man inte får lämna ridhuset.

Hur menar du.. många har ju svarat att dom går iväg och ringer
 
Jo men många har också svarat utifrån helt andra premisser och klagt på dem som svarar utifrån givna premisser. Den sista raden var inte riktad till dig men jag inser att det kunde tolkas så.
 
Ja precis.. skulle vilja se de i tråden som väljer att ta ut båda hästarna först om deras barn ligger där, tror knappast dom väljer det alternativet då.

Jag tror fortfarande inte att jag skulle vilja riskera att förvärra situationen genom att släppa kontrollen på något jag har kontroll över oavsett om jag aldrig sett en häst springa över en människa. (Förresten tycker jag mig sett lite för många nästan missar med hovar. Även en panikslagen häst kan ju göra misstag.) Det tar speciellt emot med tanken på mitt lilla barn på marken att ha en extra häst lös i ridhuset medan jag lämnar honom för att ringa.

Så jag hoppas att om jag varit nära dörren skulle jag slängt ut hästen på vägen när jag ska titta till personen och om jag varit längst från dörren får hästen följa med på släp och sedan blivit utslängd på vägen ut. (Medisarna bara ut med tyglarna över halsen och ridskolehästarna bundna i tyglarna (jag vet att man inte får) utanför dörren).
 
OK, så många hade alltså lagt tid på att försöka fånga in den häst som de anser vara så panikslagen att det är en fara för människor i ridhuset (inte lätt att fånga alltså) före kontroll av den förolyckade.

Det kan ju ta jättelångt tid att fånga i den hästen, och skulle man sedan slänga ut den fullt inspända hästen utanför ridhuset, för att sedan efter detta gå till den förolyckade som nu p g a försumlighet och felprioritering avlidna personen för kontroll av läget?

Jag har haft lösa hästar med fladdrande tömmar i ridhus, största problemet har varit att de vägrat gå i närheten av folk och bli infångande...
 
Senast ändrad:
Jag skulle vara för feg för att röra personen, rädd att en ryggskada skulle förvärras (skulle nog knappt ens våga mig på framstupa sidoläge, alla har alltid sagt att man inte får röra någon som fallit av en häst). Skulle nog inte komma på tanken att andningshjälp skulle behövas (om det inte var helt uppenbart, skulle tänka på huvudskada eller ryggskada) och är inte tränad att göra det (tänk om andningen är helt ok och man förvärrar en ryggskada).

(Jag skulle inte försöka fånga den runtrusande hästen om den inte praktiskt taget bad om det (eller ambulanspersonalen bad om det). De brukar ju bara stressa upp sig om man försöker. Jag skulle bara försöka låta bli att lägga till ytterligare lösa hästar i görligaste mån.)
 
Senast ändrad:
Fortfarande måste man ju värdera situationen. Det kanske är tur för alla inblandade om det inte är ens eget barn som ligger där. Det är nor väldgit stor riska tt man gör allt helt fel ara för att man en kan tänka rationellt då.
Fortfarnde undrar jg hur man lösr det där med att ringa efter hjälp om man inte får lämna ridhuset.
Nej en främling är mycket bättre, då klarar man att springa och ringa (mitt eget barn skulle lidit av att jag inte klarade att lämna det sannolikt och inte klarade att lämna honom med vilda hästar kvar osv.)
 
Sett utifrån hur ridhuset i stallet jag stod i såg ut så hoppas jag att jag hade:
- hoppat av hästen, fäst tyglarna i käkremmen eller lossat från tränset och ställt den utanför ingången och stängt för manegen. Det är en yta på ca 5x5 m för att kunna göra iordning hästarna på.
Är ett trästaket emallan så den panikslagna hästen blir då inte lämnad och mer panikslagen samtidigt som de inte kan skada varann och förhoppningsvis stressar upp varann mindre än med båda i manegen.
- försökt få kontakt med den skadade, kolla om hon andas se om jag snabbt kan se vart sparken tagit.
- nu har jag alltid mobilen med mig men OM jag inte haft det hade jag sen lämnat hästarna där de stod och sprungit och larmat. Skrikit som en tok på hjälp och hoppas att nån hör mig.
- jag hade också snabbt försökt ringa nån hästvan som kan tänkas finnas i närheten för att kunna få hjälp med att få undan hästarna. Det är inte säkert att ambulanspersonalen vill gå in till en lös häst eller att de kan hjälpa till.
- sen springa tillbaka till den skadade och göra vad jag kan i väntan på ambulans.

Mer troligt med tanke på hur dålig jag är i krissituationer är att jag hade:
- hoppat av hästen och sprungit fram till den skadade och försöka kolla läget.
- sprungit in i stallet, skrikandes efter hjälp, lämna häst i boxen, slita av tränset och skriva ett panik meddelande på tavlan typ "HJÄLP BEHÖVS I RIDHUSET!!!" Och hoppas på att nån skulle se.
- se till att jag kunde larma
- tillbaka till ridhuset där jag försökt göra hlr och förbanna mig över mina bristande kunskaper.

Jag är lite som zasso i lejonkungen stressa omkring och inte veta vad jag ska göra och komma på att "jag hämtar hjälp, jag hämtar HJÄLP!!" Och sen springer jag in i en vägg...

Note to self: gå igenom HLR. Sist jag gjorde det var 6-7 år sen och tack och lov har jag inte behövt använda de kunskaperna så de är inte helt ihågkomna...
 
Även om man är rädd för värre ryggskador eller inte kan livräddning så kan det vara bra att ha i bakhuvudet att många trafikoffer hade kunnat räddas om någon bara ägnat en sekund till att flytta huvudet så att andningsvägarna blev fria. De flesta tar nog hellre en ryggmärgsskada än kvävs till döds.
 
Det här med att tränsa av innan man går fram till den skadade tror jag är en grej som man tänker annorlunda om det är ens barns liv och död det handlar om. Att släppa ut/stänga in den för att förhindra ytterligare skador på människor är en sak, men att ödsla dyra sekunder på att rädda hästen från att eventuellt skada sig själv känns nog rätt irrelevant i stundens hetta för de flesta föräldrar.

Om min häst, mot förmodan, hade skadat sig själv så illa att den måste avlivas på grund av att den fastnat i tränset hade det känts som ett billigt pris att betala när man vet att man gjort sitt bästa för att rädda sitt barn eller gav hen den där extra minuten som kan göra skillnad mellan att klara sig oskadd vs. få allvarliga hjärnskador.
 
Jag hade tagit av tyglarna och släppt honom. Jag har snabbknäppen på alla mina tyglar så det tar 2 sekunder, så slipper jag att han trasslar in sig i dom.
Sedan tagit hand om ryttaren och direkt ringt 112 eftersom jag alltid har mobilen i fickan.
Jag hade i det läget inte rört människan utan att ha någon i andra änden av luren som säger åt mig vad jag ska göra för det vet jag inte vad jag ska göra och tänker inte stå där och gissa.
 
Jag börjar få seriösa problem med att det inte lärs ut HLR och/eller första hjälpen i skolorna. Vilken utbildning kan vara viktigare?!

Har själv gått HLR via brandförsvaret, och det första du får lära dig är att det är bättre att flytta personen i ett skarpt läge, hellre än att riskera att denne dör för att du inte går något (du kommer inte åt att utföra HLR men vågar inte ändra ställning på personen av rädsla för skador på t ex nacke/rygg).
 
Jag börjar få seriösa problem med att det inte lärs ut HLR och/eller första hjälpen i skolorna. Vilken utbildning kan vara viktigare?!

Har själv gått HLR via brandförsvaret, och det första du får lära dig är att det är bättre att flytta personen i ett skarpt läge, hellre än att riskera att denne dör för att du inte går något (du kommer inte åt att utföra HLR men vågar inte ändra ställning på personen av rädsla för skador på t ex nacke/rygg).

Jag fick lära mig det i typ sjuan. Sisådär 16 år sedan. Så nej, jag kommer faktiskt inte ihåg varenda moment av hur man gör. Och jag har ingen lust att gissa mig till dom olika momenten.
 
Min häst har inget problem med att stå bunden varsom, men i ett ridhus med en häst som springer omkring vetefan. Skulle den skenande hästen braka in min hade kanske min också slitit sig, och då hade faran med två lösa hästar varit där igen. Min häst är så lugn och lätthanterad att jag antagligen kunnat ta med den fram till den skadade. Annars hade jag också slängt ut min häst i utrymmet mellan sargen och ridhusdörren, förutsatt att det utrymmet finns.
 
Det här med att tränsa av innan man går fram till den skadade tror jag är en grej som man tänker annorlunda om det är ens barns liv och död det handlar om. Att släppa ut/stänga in den för att förhindra ytterligare skador på människor är en sak, men att ödsla dyra sekunder på att rädda hästen från att eventuellt skada sig själv känns nog rätt irrelevant i stundens hetta för de flesta föräldrar.

Om min häst, mot förmodan, hade skadat sig själv så illa att den måste avlivas på grund av att den fastnat i tränset hade det känts som ett billigt pris att betala när man vet att man gjort sitt bästa för att rädda sitt barn eller gav hen den där extra minuten som kan göra skillnad mellan att klara sig oskadd vs. få allvarliga hjärnskador.
Jag skrev ju att jag skulle tränsa av men jag skulle göra det om jag tog med hästen in i stallet. Min häst har bara käkrem och den knäpper jag alltid upp i farten och samma gäller själva tränset.
 
Jag hade tagit av tyglarna och släppt honom. Jag har snabbknäppen på alla mina tyglar så det tar 2 sekunder, så slipper jag att han trasslar in sig i dom.
Sedan tagit hand om ryttaren och direkt ringt 112 eftersom jag alltid har mobilen i fickan.
Jag hade i det läget inte rört människan utan att ha någon i andra änden av luren som säger åt mig vad jag ska göra för det vet jag inte vad jag ska göra och tänker inte stå där och gissa.
Men nu har du ändrat 2 viktiga parametrar. Enligt scenariot har du ingen mobil och täckning finns endast på gödselstacken. Har man mobilen i fickan och täckning i ridhuset är ju problemet betydligt enklare att lösa.
 
Men jag undrar , är det vanligt att era hästar får panik om ni tappar dom? Känner mig mer och mer glad för att vi bara är 3 personer i vårat ridhus....

Nä, det är inte vanligt att min häst får panik om jag släpper/tappar den. Menom där var en panikslagen, skenande häst och jag släppte min så är det ett flockdjur, och jag antar att den hade hängt på.
 
Jag skrev ju att jag skulle tränsa av men jag skulle göra det om jag tog med hästen in i stallet. Min häst har bara käkrem och den knäpper jag alltid upp i farten och samma gäller själva tränset.

Det är ju flera som skrivit om att tränsa av. Många har nog träns som man inte får av i farten, speciellt inte om man håller på att drabbas av panik. Flygplansbälten lär ju vara halvt omöjliga för många att få upp när det väl gäller och det borde ju gå på en bråkdels sekund egentligen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 984
Senast: Nahar
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
24 023
Senast: Messy
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Domino_s
·
A
Avel tidigt i morse hände det som inte fick hända. Min märr fick ett dödfött föl:cry: Jag ska förklara från början lite kortfattat: Jag...
Svar
12
· Visningar
4 502
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp