Hästälskaree

Trådstartare
Jag har en häst som älskar mat och jag undrar om någon därute vet någon bra mat som jag kan ge till honom. Det ska vara utanför hö och kraft, han får också mers men hästarna han står med får lite annan mat också och då blir han lätt avundsjuk så jag har nu gett honom morötter. Men det ända är att han äter upp dom på två sekunder medans de andra har mat med massa vatten och kan hålla på i flera minuter. Så någon som vet någon bra mat som man blandar med vatten. ( får inte innehålla för mycket fett ) Någon får gärna flytta på tråden ifall den ligger helt fel, har inte riktigt fattat detta än:)
 
Jag ger min häst blötlagd lucern och en gnutta betfor, men det hänger även ihop med vad hästen behöver. Bäst att ta reda på det är med analys på grovfodret och därigenom räkna ut vad hästen behöver.
 
Ta hjälp att räkna ut en vettig foderstat åt hästen. Man kan inte hålla på att mata en häst för att den "blir avundsjuk". Självklart ska hästen få något i krubban vid fodringarna då de andra får, men om det ska vara morötter eller något annat beror på vad hästen behöver.
 
Jag har en häst som älskar mat och jag undrar om någon därute vet någon bra mat som jag kan ge till honom. Det ska vara utanför hö och kraft, han får också mers men hästarna han står med får lite annan mat också och då blir han lätt avundsjuk så jag har nu gett honom morötter. Men det ända är att han äter upp dom på två sekunder medans de andra har mat med massa vatten och kan hålla på i flera minuter. Så någon som vet någon bra mat som man blandar med vatten. ( får inte innehålla för mycket fett ) Någon får gärna flytta på tråden ifall den ligger helt fel, har inte riktigt fattat detta än:)
Lägg några knytnävsstora stenar i krubban så får hästen pyssla lite mer för att flytta runt stenarna och komma åt kraftfodret.
 
Köp en aktivitetsboll typ Snak-A-Ball och lägg i morot skuren i tärningar, så räcker det länge. Jag ger mineralpelletsen i en sån.
 
Ta hjälp att räkna ut en vettig foderstat åt hästen. Man kan inte hålla på att mata en häst för att den "blir avundsjuk". Självklart ska hästen få något i krubban vid fodringarna då de andra får, men om det ska vara morötter eller något annat beror på vad hästen behöver.
En foderstat har han och får i sig allt han behöver men jag läste igenom texten igen och förstår hur jag vinklade det lite. Förlåt ifall jag kanske var väldigt otydlig, i min tanke på mat tänkte jag mig nog typ ifall man kan lägga morot i vatten eller något liknande. Förlåt för otydlighet
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 207
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp