Hästmänniskor i Stockholm

Jag bor i Kungsängen och hästen har precis flyttat från Bro ut till Håbo-Tibble :)

@LBR Vad är det för typ av stallplats du är ute efter? Box? Lösdrift? Ridhus?
 
När jag säger kultur så menar jag i allmänhet hur människor är. Alltså, är det ytligt, gemytligt, snobbigt, down-to-earth etc.? Det varierar sig väl från stall till stall antar jag. Jag har väl lite fördomar om Stockholm...:o

Jag vill helst ha lösdriftsplats med tillgång till ridhus. Om det är lite skrittväg stör mig inte det minsta men helst inte mer än 10 minuter. Jag har kollat runt lite men det verkar inte helt lätt att hitta. Har ni bra tips så tar jag emot dem med glädje :)
 
Jag bor i Kungsängen och hästen har precis flyttat från Bro ut till Håbo-Tibble :)

@LBR Vad är det för typ av stallplats du är ute efter? Box? Lösdrift? Ridhus?
Jag håller också till ute i Håbo-Tibble. :)

När jag säger kultur så menar jag i allmänhet hur människor är. Alltså, är det ytligt, gemytligt, snobbigt, down-to-earth etc.? Det varierar sig väl från stall till stall antar jag. Jag har väl lite fördomar om Stockholm...:o

Jag vill helst ha lösdriftsplats med tillgång till ridhus. Om det är lite skrittväg stör mig inte det minsta men helst inte mer än 10 minuter. Jag har kollat runt lite men det verkar inte helt lätt att hitta. Har ni bra tips så tar jag emot dem med glädje :)
Jag har stått på två lösdrifter med ridhus. Vet en till där jag inte stått själv, där tror jag att de fortfarande har lösdrift. Så visst finns de. Jag har själv fått starta lösdrift på såna ställen. Frågat om de har utrymme att ha en lösdrift i ett stall där det annars fanns boxplatser. Kontakter underlättar som sagt, eller att man känner till gårdarna och hur det ser ut där.

Vad gäller snobberi tycker jag att de nog verkar vara likadant överallt. I de finare stallen står de med mera pengar, dyrare hästar, påkostade träningar och kurser och iom det lite andra prioriteringar. Jag själv står på ett ställe där det är väldigt opretentiöst. Men jag har ju valt ett sånt ställe därför att jag är sån själv. Är väldigt nöjd med lösdriften där jag har hästen nu, trots att jag nu inte har ridhus eller egentligen inte ens ngn ordentlig ridbana. Här kan man vara sig själv och sköta sitt på sitt sätt, hästen har fina hagar och skötsel för mkt liten kostnad och det är aldrig tjafs. Inget snobberi, inga osäkra människor. Tyvärr inte mkt sällskap alls istället, det hade gärna fått stå några till här tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: LBR
Jag vill helst ha lösdriftsplats med tillgång till ridhus. Om det är lite skrittväg stör mig inte det minsta men helst inte mer än 10 minuter. Jag har kollat runt lite men det verkar inte helt lätt att hitta. Har ni bra tips så tar jag emot dem med glädje :)

Jag håller med, det är inte lätt att hitta - inte söder om stan, i alla fall. Precis som Skuggi skrev, är min uppfattning att det är lite dyrare söder om stan (kan vara annorlunda ut mot Nynäshamn, där har jag inte så bra koll).

Lösdriften jag flyttar min unghäst till i höst har både eget ridhus och ett stort anläggningsridhus på skrittavstånd. Den är lite dyrare än vad man kanske generellt tänker att en lösdrift ska vara, men mitt intryck är att den är välordnad och har allt man kan önska sig. Om även stämningen är trevlig blir jag därmed nöjd.
 
Haha, jag bor i Håbo Tibble! Har vår ponny i Bro och är medryttare på en häst i Kungsängen :)
 
Kul att läsa om er alla! :) Själv har jag lagt upp en annons nu om medryttarhäst och ska se om det dyker upp någonting som känns intressant! Tycker det är svårt med medryttare just för att det känns som att det är så mycket som ska stämma. Med häst, ägare, vart stallet ligger så det funkar att åka, vad som önskas mm. Men man får väl testa sig fram!
 
Kul att läsa om er alla! :) Själv har jag lagt upp en annons nu om medryttarhäst och ska se om det dyker upp någonting som känns intressant! Tycker det är svårt med medryttare just för att det känns som att det är så mycket som ska stämma. Med häst, ägare, vart stallet ligger så det funkar att åka, vad som önskas mm. Men man får väl testa sig fram!
Vad letar du efter för häst/ridning? Jag vet en som letar medryttare.
 
Vad letar du efter för häst/ridning? Jag vet en som letar medryttare.

Svårt att säga, jag har ju haft uppehåll några år så främst letar jag nog efter en läromästare och gärna i ett stall där det finns möjlighet att rida för instruktör. Det är ju som att cykla upplever jag.. men känns ändå viktigt att komma igång på ett korrekt sätt igen. Sen tränade jag mycket hoppning och tävlade lite förut då det var mitt allra främsta intresse, så någonstans är jag ganska sugen på att komma igång med det igen och kanske tävla. Men det kanske blir svårt att hitta en medryttarhäst som kan erbjuda båda så jag kanske får ta det i två etapper. Men jag tänker en trygg häst främst, gärna läromästare och inte för lång från stan och ett + om möjlighet till hoppträning finns. Typ. Men viktigast av allt är nog att det är bra kemi med ägaren och att man gillar varandra. Annars upplever jag att hela medryttargrejen blir oerhört komplicerad.
 
Senast ändrad:
Ytterligare en kungsängenbo här. Hästen står också i Kungsängen, finns många fina anläggningar i området, men tyvärr trissar de ju upp priserna åt varandra :(
 
Född och uppvuxen i sthlm. Har alltid haft häst på södra sidan där jag tycker man får mer för pengarna. Snobberi finns på de uppenbart snobbiga ställen, på de andra är folk som folk är mest.

Flyttade till norra sidan av stan för några år sen och gav upp tanken på att pendla norr till söder för ett år sen. Det är bara 1 mil extra men tar 30 min minst och är omöjligt i rusningstid.

Har alltid haft bil och hellre valt stall som inte ligger vid nära kommunikationer. Idag står hästen i Åkersberga, har knappt 3 mil dit på bra väg.
 
Bor på Värmdö utanför Stockholm och har båda hästarna på större anläggning med ridhus. Det är dyrt med häst i Stockholm i alla fall här ute. Enklare stall utan ridhus snittar nog på 3500 per häst och månad för att sen fortsätta upp till 6-6500 kr på de mer avancerade anläggningarna. Min faktura för två ink hösilage och strö brukar ligga runt 11000kr per månad och sen köper jag egen krafft utöver det. Finns personal på vardagarna och så är det kollektivt på helgerna. Funderar faktiskt lite på en flytt till skåne bland annat för att sänka hästkostnaderna och så för lite miljöombyte och för att vi har en del vänner där:)
 
Svårt att säga, jag har ju haft uppehåll några år så främst letar jag nog efter en läromästare och gärna i ett stall där det finns möjlighet att rida för instruktör. Det är ju som att cykla upplever jag.. men känns ändå viktigt att komma igång på ett korrekt sätt igen. Sen tränade jag mycket hoppning och tävlade lite förut då det var mitt allra främsta intresse, så någonstans är jag ganska sugen på att komma igång med det igen och kanske tävla. Men det kanske blir svårt att hitta en medryttarhäst som kan erbjuda båda så jag kanske får ta det i två etapper. Men jag tänker en trygg häst främst, gärna läromästare och inte för lång från stan och ett + om möjlighet till hoppträning finns. Typ. Men viktigast av allt är nog att det är bra kemi med ägaren och att man gillar varandra. Annars upplever jag att hela medryttargrejen blir oerhört komplicerad.
Sorry, glömde svara men då är det inte hästen för dig. Hoppas du hittar någon! :)
 
Jag bor i Jakobsberg och har häst på Stäket, tar 10 min med bil hemifrån mig. Jobbar i stan och dit åker jag pendeltåg.

Jag tycker inte det är jättedyrt med stallplats med tanke på vad vi har, 2 ridhus, 2 utebanor, skrittmaskin, gräshagar på sommaren och hyfsade ridvägar. Jag betalar 3800 kr/mån för stallplats och viss service (in/utsläpp vardagar samt lunch vardagar)
Sen tillkommer ju strö och mat osv.

Det står 65 hästar på gården och det finns alla olika typer :)
Finns även en lösdrift här :)
 
Jag är uppvuxen i Haninge, söder om Sthlm och har hållt på med hästar där i hela mitt liv. Vi flyttade till Västerhaninge/Tungelsta när jag var ungefär 15 och i samma veva skaffade jag även min första häst. Betalade ca 1500:-/mån i stall nr 1 som var hos grannen, 2500:-/mån i stall nr 2 är det fanns ridbana och ca 30min ridväg till ridhus och i det sista stallet kostade det ung 3500:-/mån ink ridbana och närhet till annan anläggning med ridhus. I stall nr 1 och 2 delade vi på allt och i stall nr 3 var det helinackordering.

Tycker inte det var så fasligt dyrt men det här är ju ett par år sedan också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·
G
  • Låst
Hästmänniskan Hej, jag hoppas på att kunna få lite råd från er som bor i Stockholm och har häst. Jag kommer troligtvis att flytta mig och min ena häst...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 688
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp