Hästmänniskor i Stockholm

Singoalla

Trådstartare
Hur många här inne rider på något sätt eller har egen häst i Stockholmsområdet? Är lite nyfikna på vilka ni är så om ni vill får ni hemskt gärna presentera er :)

Jag är gammal hästtjej som bodde i stallet från 7-19 år men prioriterat annat i livet efter studenten. Nu är jag 26 och intresset börjar så smått smyga sig tillbaka.. Särkilt sedan jag köpte hund. Tiden och ekonomin (framför allt ekonomin) ser helt annorlunda ut än sist jag var i svängen. Dock har jag aldrig tyckt att Stockholm är en optimal stad att ha häst i. Jag bor i innerstan så man får åka en bit utanför för att hitta en bra stallplats (om man inte är rik :angel: ). Sen vill man givetvis ha bil också och det är ju lite bökigt (eller dyrt) med parkering i stan. Hur tycker ni att det funkar att rida/ha häst i Stockholm? Har ni alltid bott här? Får ni åka långt till stallet? Vid ett tillfälle pendlade jag kommunalt mellan Tyresö och Botkyrka 1,5 h enkel resväg till stallet :D Man blir lite bekvämare när man är äldre.. :angel:
 
Det här är jag också nyfiken på. Jag flyttar till Stockholm snart och letar febrilt efter stall med överkomliga priser och resväg samt undrar lite över hur hästkulturen är i Stockholm. Så jag kapar din tråd med fråga om kulturen också om det är okej? :)
 
Helt okej! :up:

Min egen erfarenhet från kulturen här i Stockholm varierar väldigt mycket mellan vart jag har haft häst. Nu har jag mest rört mig i söderort tidigare men även söderort är ju gigantiskt. Vet du vart i Stockholm du ska bo?
 
Började rida igen när jag flyttade till Stockholm efter ett uppehåll på ca 6 år.

Jag rider på ridskola norr om stan (gångavstånd från Roslagsbanan) där jag trivs väldigt bra, nu är det bara lektion en gång i veckan där. Rider dessutom inne i stan några gånger i veckan och älskar alla underbara ridvägar i jättevackra miljöer!
 
Helt okej! :up:

Min egen erfarenhet från kulturen här i Stockholm varierar väldigt mycket mellan vart jag har haft häst. Nu har jag mest rört mig i söderort tidigare men även söderort är ju gigantiskt. Vet du vart i Stockholm du ska bo?

Ja i Barkaby så jag har väl tittat mig omkring Järfälla/Sigtuna/Vallentuna/Upplands-Bro/Kungsängen. Vill helst inte köra mer än 1 h tor till stallet. Reagerar dock över hur löjligt dyrt det är att ha häst där uppe. Är ju själv från Skåne och har bott i Östergötland de senaste fem åren så är väl lite bortskämd med tillgång till hästar och stall...
 
Härligt! Får man fråga vart inne i stan du rider @Zaga ? Nu vet jag inte om/hur man får diskutera enskilda stall eller ridskolor i forumet men om det bryter mot reglerna så blir jag superglad om du vill skicka ett PM! Är väldigt nyfiken på vad som finns centralt.
 
Ja i Barkaby så jag har väl tittat mig omkring Järfälla/Sigtuna/Vallentuna/Upplands-Bro/Kungsängen. Vill helst inte köra mer än 1 h tor till stallet. Reagerar dock över hur löjligt dyrt det är att ha häst där uppe. Är ju själv från Skåne och har bott i Östergötland de senaste fem åren så är väl lite bortskämd med tillgång till hästar och stall...

Borde finnas hur mycket som helst där! Tyckte jag såg väldigt mycket annonser från Kungsängen-området när jag letade medryttarhäst för 10 år sedan. Dock var det för långt för mig. Men uppfattade det som att det fanns mycket stall där i alla fall.

Själv bodde jag i Västervik en liten sväng i 1,5 år och blev chockad över hur billigt allt var :D
 
Ja, jag vet inte hur jag ska göra. Om jag ska vänta tills jag själv köper häst eller om jag ska leta medryttarhäst. Tycker det är så svårt att hitta nåt man trivs med och som stämmer och det är ju gärna en inkörningsperiod också... är mest ledsen över att jag måste lämna den fina hästen jag rider nu när vi flyttar.

Ja, det är ju gärna lite billigare på andra ställen där tillgången till stall är mycket bättre :)
 
Jag har haft häst i Stockholm fram tills ganska nyligen. Jag är född och uppväxt här. Just nu är jag medryttare då jag helt enkelt inte har råd med egen(pluggar).

Förutom att det är dyrt med stallplats(och att ha bil om man bor i innerstan) så är det nog mer tidskrävande skulle jag tro än på många andra orter då man ju får längre resväg. Jag bor strax utanför tullarna(södra sidan) och har haft 20-30 min enkel resa med bil(2,5-3,5 mil). Jag är ganska kräsen med hagar samt tycker det är viktigt med tillgång till ridhus och därför finns det få stall jag skulle vilja ha häst i. Jag misstänker att kostnaderna för att ha häst här gör att de flesta hästägare är ganska engagerade i sina hästar, de flesta vill inte betala vad det kostar per månad på att ha en häst om man inte verkligen brinner för det. Jag har dock inte erfarenhet från att ha häst någon annanstans i landet så det är mer en teori.

@LBR Vad gäller kulturen får du gärna vara mer specifik. Jag har ju bara upplevt Stockholm så kan inte svara riktigt på hur den skiljer sig från andra delar av landet, men känner till väldigt många stall här så jag skulle säga att det varierar förstås lite grann mellan olika stall men överlag är den är bra utifrån mitt perspektiv:).
 
Hur många här inne rider på något sätt eller har egen häst i Stockholmsområdet? Är lite nyfikna på vilka ni är så om ni vill får ni hemskt gärna presentera er :)

Jag är gammal hästtjej som bodde i stallet från 7-19 år men prioriterat annat i livet efter studenten. Nu är jag 26 och intresset börjar så smått smyga sig tillbaka.. Särkilt sedan jag köpte hund. Tiden och ekonomin (framför allt ekonomin) ser helt annorlunda ut än sist jag var i svängen. Dock har jag aldrig tyckt att Stockholm är en optimal stad att ha häst i. Jag bor i innerstan så man får åka en bit utanför för att hitta en bra stallplats (om man inte är rik :angel: ). Sen vill man givetvis ha bil också och det är ju lite bökigt (eller dyrt) med parkering i stan. Hur tycker ni att det funkar att rida/ha häst i Stockholm? Har ni alltid bott här? Får ni åka långt till stallet? Vid ett tillfälle pendlade jag kommunalt mellan Tyresö och Botkyrka 1,5 h enkel resväg till stallet :D Man blir lite bekvämare när man är äldre.. :angel:
Jag är från Ekerö, bor med sambo & 3 katter på gården som hästen bor på :-)
21 år gammal, hästtjej sedan 3 års ålder, var dock medryttare & red på ridskola tills för 3½ år sedan. För då skulle ju min medryttarhäst säljas, hade ridit henne i 3 år då, så jag köpte henne. Kanske inte det klyftigaste draget att köpa en egen häst som 17,5 åring då jag skulle stå för alla kostnader själv, men tack vare mitt jobb & studiebidraget så gick det marginal :-)
Så jag ångrar mig inte en sekund ;)
 
Gud vad härligt att bo på hästgård! Har alltid varit min dröm :) När jag blir äldre har jag sagt att jag släpar ut sambon från stan och köper hus. Ekerö, Värmdö eller liknande.
 
Jag har bott i Sthlm hela mitt liv, men aldrig i innerstaden. Kan tänka mig att det blir väldigt bökigt att ha bil om man vill bo innanför tullarna. Min svärmor bodde på Södermalm nästan hela sitt liv, och hon löste det med att ha en parkeringsplats ett par tunnelbanestationer ut ur city.

Jag har inget körkort, så jag har alltid åkt kommunalt. Och visst blir det så i den här stan att avstånden blir längre. En timmes enkel resa till stallet är inte mycket att orda om för mig, men det tar ju längre tid kommunalt också. Men som du säger @Singoalla - med åren tappar det sin charm att ha runt 1,5 h resa enkel väg:D Att sitta och köra bil i en timme måste kännas ganska segt, kan jag tänka mig. Aldrig haft egen häst, bara varit medryttare. Har varit både små lösdrifter, medelstora kollektivstall och större anläggningar. Vid flertalet tillfällen har hästägaren själv åkt kommunalt, trots egen bil, för att spara på bensinkostnaden. Och dyrt är det. Överallt. Så jag tror lite på @Emale - om man har häst i Sthlm så är ett ganska stort företag att åta sig, både tidsmässigt och ekonomiskt. Så är det ju alltid, men kanske ännu mer här.
 
Jag bor söder om Stockholm och har just nu två hästar. Under sommaren har jag dem på ett eget bete som jag arrenderar - hur det blir till vintern är fortfarande lite oklart, men åtminstone den ena hästen ska flytta till en lösdrift som ligger nära en stor anläggning med ridhus och träningar.

Det blir första gången i livet jag får tillgång till ridhus, och det blir snarast en bonus än något som känns nödvändigt. Jag har stått i tre olika stall i Stockholmstrakten (söderort) som alla varit av enklare slag - då blir det heller inga fantasipriser, även om det förstås generellt är dyrare att stalla in häst här än i övriga landet.

Bil underlättar förstås. Om man inte har bil får man antingen räkna med att lägga en del tid på att åka k0mmunalt, eller betala lite mer för en centralare stallplats.

Den stora fördelen med att ha häst här jämfört med många andra ställen, är förstås alla träningsmöjligheter. Nästan oavsett disciplin kan man åka på mängder av kurser och tävlingar. Extremt lyxigt för mig som växte upp på landet i Norrland med knappt en ridbana på köravstånd ...
 
Jag bor i söderort och rider både på ridskola en dag i veckan och har en medryttarhäst jag är hos tre dagar o veckan :) tar ca en kvart o köra till ridskolan (lite 70 sträcka men mest 50,40 o 30 sträcka) och 30 min till medryttarhästen (ca 3-3,5 mil o mest 110 väg, varav motorvägen tar en kvart o sen resten en kvart) :)
Bara bott i sthlm så här ingen aning om hur hästkulturen är på andra ställen :)
Största nackdelen är väll att allt är så mkt dyrare här i huvudstaden (både och ha häst, vara medryttare och även ridskolorna är dyrare)
 
Vi flyttade till Stockholm med tre hästar från Härnösand och egen gård för 6 år sedan.
Landade norr om stan först, Vallentuna, taskigt med kommunala medel, då betalade vi väl under 2000 kr/häst(islänningar på lösdrift, kollektivt, bara ridbana).
Sen bodde vi söder om stan och letade stallplats där, men jag upplevde att det var jämförelsevis dyrare söder om stan om man åkte lika långt som vi hade norr om stan. Så, tillslut köpte vi lägenhet norr om stan(Solna) och så har vi haft hästarna på olika ställen i Vallentunaområdet. Priserna för lösdrift, kollektiv skötsel, ridhus och bra ridvägar men typ knappt tillgängligt kollektivt ligger väl omkring 2000-2500 kr inkl hö(islänning) här.
Vi har alltid haft bil så vi har prioriterat pris framför att kunna åka kollektivt, jag vill heller inte åka mer än 40 min med bil enkel väg. Men det är svårare att hitta medryttare då förståss.. ;)

Har kompisar med bil som bor i innerstan, jag vet i alla fall någon som hyr parkering vid slutet på en tunnelbanelinje och har bilen stående där, på "rätt sida om stan" för att åka vidare till stallet med. De som åker bil inne från stan gnäller alltid om att det tar sån tid för att de fastnar i köer osv.
 
Jag bor ju inte i Sthlm men har en häst och en ponny 40 min utanför. Inflyttad från Gbg för 12 år sedan. Flera i mitt stall bor i stan och tar bilen ut till stallet. Det går ingen bra kollektivtrafik till oss så ingen har något egentligt val.

Nu bor jag ganska nära men jag räknar ändå aldrig med bensinkostnaden när jag tänker på vad det kostar. Det är tillräckligt deprimerande ändå att ha häst här, haha. ;)

Det är gott om hästar och hästmänniskor här iaf. I omgångar har flera stallkamrater letat efter medryttare men aldrig hittat någon lämplig. De som har medryttare känner antingen personen sedan tidigare eller har fått någon rekommenderad.

Fördelarna med att ha häst här är som andra sagt; det finns gott om tävlingar, tränare och aktiviteter.
 
Hej!

Jag bor norr om Stockholm och har ca 1 mil till min älskade pålla. Jag har haft häst i kanske 15 år och ännu inte känt ett reellt behov av en bil, men så har jag förstås en snäll far med bil som kör oss eller lånar ut bilen vid behov. Jag åker buss eller cyklar till häst. Står dessutom i ett mycket billigt (Stockholmsmått) stall med hög servicenivå. Både jag och pållan trivs superbra. Lätt är det att ta sig dit också.

Jag har testat att ha bil till jobbet (i stan) men förlorar tid på det och blir desutom tokstressad av att sitta i bilköer hela tiden- mycket bättre med tåg/buss. :-)

Det finns många stall i området, men få av dem har den typen av service och hästhållning jag vill ha/behöver.

/Lavinia, som haft häst i Linköping också och det var billigare, men inte särskilt mycket mer annorlunda.
 
Jag bor i Täby, har ingen egen häst, men jobbar extra i ett stall mellan Täby och Vaxholm. Stallet är kanon, blåbuss från Tekniska stannar precis utanför. Ridhus, ridbana och massor av vackra ridvägar på Bogesundslandet. Tyvärr dyrt :(
Rider gör jag då och då, oftast på ett PRE-sto som jag rider när nån av hennes fodervärdar inte kan.
 
Jag har haft häst i över 20 år i sthlm, från Norrtälje till Djurgården, vidare till Nynäshamn.

Har nu eget stall i Botkyrka, med hyresgäster från alltifrån i närheten, till stan, till Bromma.

Mentaliteten skiljer sig nog inte från andra städer. Det finns stall för alla typer. Jag har alltifrån tjejer som i princip bor i stallet till de som jobbar konstiga tider och är ute mkt i stallet i perioder, och sedan frånvarande i perioder.
Det alla har gemensamt är att ridning ska vara roligt, vi umgås mkt i stallet, hyr stugor bredvid o bor här allihopa i perioder. Tränar och tävlar på en lagom nivå, och umgås även utanför stallet.

Finns andra stall i sthlm som är likadana, finns de som man aldrig ser en käft i för ingen rider, finns de där prislappen o emblemet på jackan är den centrala punkten, finns stall där folk tränar och tävlar tillsammans på en väldigt ambitiös nivå, finns stall där folk kastar skit på varandra istället för att umgås. Det finns helt enkelt lila många olika stall i sthlm som någonannanstans, bara att de finns mer av varje sort.
 
Ja i Barkaby så jag har väl tittat mig omkring Järfälla/Sigtuna/Vallentuna/Upplands-Bro/Kungsängen. Vill helst inte köra mer än 1 h tor till stallet. Reagerar dock över hur löjligt dyrt det är att ha häst där uppe. Är ju själv från Skåne och har bott i Östergötland de senaste fem åren så är väl lite bortskämd med tillgång till hästar och stall...
Jag bor i Upplands-Bro (Bro/Kungsängen), uppväxt i Bålsta precis intill.

Priserna har ju ökat med åren, det är ju ett ganska hästtätt område också. Har man tur kan man med kontakter hitta billigare alternativ här dock. Men gårdarna är dyra att köpa nuförtiden, varpå hyrorna också blir högre. Jag har alltid lyckats lösa det men vet folk som betalar mkt mer.

Har man bil kan man hitta billigare ställen där det inte går så mkt bussar. Eller om man sänker standarden lite.

Bor man inne i stan har man kanske mer ut av att gå på en bra ridskola. Det finns en del som ger en bra möjligheter, där man rider en och samma häst och har duktiga instruktörer och man kan rida på djurgården o så. Men det kostar ju det med. Hästeri inne i sthlm kostar pengar, det kan man räkna med. Härute i förorterna är det inte samma pengar, det är ganska stor skillnad. Men som sagt, bil är bra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·
G
  • Låst
Hästmänniskan Hej, jag hoppas på att kunna få lite råd från er som bor i Stockholm och har häst. Jag kommer troligtvis att flytta mig och min ena häst...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 688
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp