Hästköp! Hjälp!

saravi

Trådstartare
Har inte hittat nån liknande tråd så gör en ny.
Har nu äntligen bestämt mig för att köpa min alldeles egna första häst! Ska bli så kul och spännande:bump: Men nu till det som säkert alla nya hästägare är lite nervösa för,inklusive mig, Har jag glömt nåt!!??? :S För även om jag har räknar och kollat upp grejer i nåt som känns som en oändlighet,så känns det ändå som jag glömt nåt viktigt...Jag har tänkt på ekonomin,jag har tiden,jag har ett perfekt stall att ha den i,jag har folk att fråga om det skulle va nåt,jag har kollat ut lite olika hästar jag ska åka och kolla på,jag har pratat med familj och pojkvvän och de är helt med på noterna,jag har "akut-konto" med pengar om det skulle inträffa nåt. Vad har jag glömt?? Eller har jag fått med allt? Kanhhända jag har glömt skriva upp nåt som jag tänkt på,men har nog fått med det mesta... Snälla ge mig lite kommentarer om vad jag bör tänka på och annat viktigt,så jag inte behöver va så nervös för att jag glömt nåt till min kära blivande häst!:bow:
 
Sv: Hästköp! Hjälp!

Du har det viktigaste till och börja med.
Resten löser sig med tiden :)

Hittar du en häst du gillar, försök få möjlighet att provrida flera gånger så du kan testa den i olika miljöer.
 
Sv: Hästköp! Hjälp!

Glöm inte hästtransport. Ska du åka mycket på träning/tävling, eller har du någon att låna av om det behövs?
 
Sv: Hästköp! Hjälp!

Hehe, jag är mitt uppe i mitt första hästköpt själv. TVÅ stycken dessutom. Är lika stissig jag. Tror allt borde vara på det torra men det känns ändå som om man glömt massa grejer eller att nåt kommer bli fel liksom :)

Allt du allt det materiella man behöver?
Jag har börjat köpt på mig allt sedan ett tag så att det inte ska bli så sjukt dyrt en vecka innan hästarna kommer hem :)
 
Sv: Hästköp! Hjälp!

Var otroligt noga då du väljer häst!

Skriv ner vad du vill ha hästen till(vad vill du göra, vad har du för begränsningar och förutsättningar personligen). Fundera över vad för häst som passar till det. Skriv ner en lista med saker du vill hästen ska kunna och ska vara. Och en lista med saker du INTE vill ha. Du kan ibland tumma på listan med "vill ha"-saker om du fastnar för en häst. Men tumma för allt i världen inte på "nej-listan".

Ta sedan hjälp av en oberoende veterinär och förklara noga vad du vill ha hästen till. Ta reda på innan vilken veterinär som är känd för att vara mest nogrann i ditt område. Kör sen dit hästen för besiktning.

Det är tyvärr väldigt många som blir blåsta alt köper fel häst("för mycket" häst).

Har du någon kunnig tränare som känner dig rekommenderas att du tar med denne för ytterligare provridning om du fastnat för en häst.
 
Sv: Hästköp! Hjälp!

KL
Prova inte en eller två hästar. Prova MÅNGA.
Även om man är säker på att man hittat rätt så rid en till bara för att jämföra...

Häst nr 1 red och köpte jag EN. Älskade honom gränslöst, MEN han var ingen enkel häst och det gick endel blod, svett och tårar (och besök på akuten), insåg nog i början att han var i värsta laget men är envis som f-n och han blev en pärla.
Häst nr 2 (till dottern) red vi nog en 5-6 stycken innan. Visste precis när vi hittat rätt. Han kommer förmodligen att sova framför braskaminen när han blir gammal.
Häst nr 3 (när nr 1 förolyckades i hagen) red 2 och köpte den första. Jag visste vad jag ville ha och hittade det, i dagsläget hade jag valt annorlunda, men man blir äldre och klokare. Då var han helt rätt.
Nr 4 (dotterns andra, den första växte hon ur och jag har ärvt..) Plötsligt fanns krav på prestationsförmåga och hon red nog 15-16 hästar varav några var riktigt bra men av olika anledningar inte hundra rätt. Hoppas vi hittat rätt nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 344
Senast: Signe9
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 378
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp