Hästjobba i Tyskland? Hjälp, ångest!

Hedda

Trådstartare
Jag har via ett annat nätforum "råkat" söka ett jobb som Groom/Working student på en stor gård i Tyskland. Hoppsan liksom:angel:. Och jag har fått svar att de tror att jag skulle passa bra i deras team och att de gärna tar emot mig. Vi har enats om att jag borde komma ner och hälsa på först, stanna ett par dagar och testa hur det är. Jag har såna fjärilar i magen att det är inte klokt.

Jag har aldrig tävlat någonsin själv. Jag slutade på ridskola när jag var 14 och började istället rida diverse outbildade hästar, mest travare och islandshästar. Jag kan ärligt säga att jag inte utvecklat min egen ridning jättemycket utan mest haft diverse "problemhästar" utan trav eller utan galopp eller som inte haft någon sadel. 2007 köpte jag mig en egen häst com taaadaaaa var en outbildad travare. Jag älskade verkligen henne men hon varken travade eller galopperade under ryttare de första åren. Jag har alltså i ungefär fem år skrittat och kämpat mig till trav. Travjobba kunde vi göra först det sista året jag hade henne. De sista åren började jag träna Centrerad ridning och var verkligen en aha-upplevelse även om jag känner mig som en nybörjare igen.

Mitt hästsjälvförtroende är inte det bästa alltså. Nu ska jag kanske till ett tjusigt dressyrstall. Jag har aldrig suttit på en riktigt välutbildad häst. Jag har väldigt sällan och inte särskilt bra lindat ben på hästar. Det var på riktigt år och dar sedan jag red en häst i galopp.

Nu till vad jag behöver hjälp med, vad tror ni efter att ha läst det här: är jag korkad som ens tänker på att försöka åka dit? Kommer jag att bli utskrattad som kusinen från landet tror ni?

Och de frågar mig vad jag vill tjäna, vad tjänar man som groom? Det ingår husrum och lunch. Jobb 8-12.30 14-19. Jag förväntas ta hand om ett antal hästar och följa med när de tävlar och ta hand om dem varje dag. Sadla på och rida fram (till beridaren antar jag). Får lektioner(vet inte hur ofta eller långa).

Hjäääääälp! In need of pepp! :nailbiting: Jag har en liten figur på vardera axeln som viskar olika saker i mina öron ----> :devil: JAG :up:
 
Sv: Hästjobba i Tyskland? Hjälp, ångest!

Men du har väl berättat om dina riderfarenheter för dem? Tycker de att du ska provjobba är det väl bara att åka ner och testa! Och att linda ben kan man alltid öva på...
 
Sv: Hästjobba i Tyskland? Hjälp, ångest!

Tror du ska räkna med att du få börja med att mocka och sköta andra stallsysslor. Klarar du det så får du mer ansvarsfulla och kvalificerade arbetsuppgifter. Så är det inte ovanligt att även (i Sverige) meriterade/utbildade ryttare och hästskötare får börja när de kommer utomlands.

Kolla upp stället - ta referenser och försök få kontakt med någon som varit där tidigare. Då får du veta mer om hur stället är. Är de beredda att ta emot en outbildada och relativt orutinerad groom eftersom de inte kan få någon annan? Eller är de helt enkelt öppna för att en person med rätt instälning kan lära sig?
 
Sv: Hästjobba i Tyskland? Hjälp, ångest!

Jag funderar mest på om stallet tänker anställa dig på vita eller svarta papper s.a.s. ?
 
Sv: Hästjobba i Tyskland? Hjälp, ångest!

Tack för era svar! :)

Allevo: Det är helt vitt vad jag förstår. Inklusive försäkring och sociala avgifter tror jag (Health and social insurance).

Blizz: Javisst, jag har sagt att jag är hyffsat oskolad och att jag aldrig jobbat som groom men det är ju alltid svårt att veta om de uppfattar det så som jag menar, det kan ju ändå ganska lätt bli tok när man kommunicerar på ett språk som inte är ens modersmål.

Mamman: Ja, jag hoppas nästan det. Jag har absolut inget emot att börja med att mocka och fixa så, nästan bättre så att man hinner lära känna stället. Jag känner inte någon som skulle kunna ha en aning om vad det är för ställe, lite därför jag skrev här också, kanske någon med erfarenhet skulle svara. Jag har försökt googla och söka på youtube på deras namn för att kanske se vad det är för sorts ridning de sysslar med men det är svårt. Om man ber om en referens från dom själva är det väl lätt att det blir från någon som stormtrivts. Jag tror att hen jag mailat med inte är det högsta hönset heller.
 
Sv: Hästjobba i Tyskland? Hjälp, ångest!

Jag har också lite halvtaskigt självförtroende vad gäller hästar. Har haft egen häst länge och tränat en del men har ingen direkt tävlingserfarenhet och varken unghäst- eller hingstvana. Jag hamnade i ett hoppstall i Tyskland för ett par år sen trots det :D Provjobbade i två veckor och blev erbjuden platsen men jag kände att jag inte var redo att lämna Sverige så jag tackade nej. Ångrar det dock idag.

Åk dit och testa! Se vad det är för ställe och känn hur det fungerar. Det man inte kan lär man sig ;)
 
Sv: Hästjobba i Tyskland? Hjälp, ångest!

Hej!
Jag har jobbat ett år i Tyskland som hästskötare; jag är jätteglad att jag gjorde det men kommer aldrig att göra om det. :-)

Jag jobbade i ett körstall på hög nivå (VM); jag lärde mig att sela när jag kom dit. :-) Är man bara ärlig med vad man kan och inte så brukar det inte vara några problem.

En sak som är bra att ha koll på innan man åker är arbetstider; i de flesta stall i Tyskland jobbar man (minst) 6 dagar/vecka. Kolla också hur bra engelska de faktiskt pratar, om du inte är bra på tyska, förstås!

Vad gäller lönen beror det ju lite på vad som ingår (boende, låna bil etc). Jag jobbade för i princip fickpengar (men lyckades spara en del ändå. :-) ), men då ingick boende, mat ingick på tävlingar, jag fick låna bilen när jag ville (utan att tanka), jag fick ridlektioner och jag fick stallskor. Och tyskakurs på folkhögskola; verkligen att rekommendera.

Jag tycker att du ska åka. Det värsta som kan hända är att du inte trivs (men känn efter ordentligt; egentligen behöver man provjobba en vecka för att känna efter), och då är det ju bara att åka hem igen. :)
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 249
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 627
Senast: Askur
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 031
Senast: Fiachi
·
C
Hoppning Hej! Känner mig så osäker just nu.. Hoppträning igår, vilket slutade i katastrof enligt mig.. Började med en övning som startade...
2
Svar
20
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp