Hästfolk och avstånd i Enköping?

skuggi

Trådstartare
Jag undrar hur Enköpingsborna ser på det här med avstånd mellan stallet och hemmet, vad är ett rimligt avstånd generellt? Är det tid eller mil ni tittar på mest? Tänker att beroende på väg så kan ju tex 2 mil ta ganska olika lång tid...

Jag är uppväxt i stockholm (och bor där nu), men har bott 10 år i norrland, för mig är det JÄTTEnära om jag har stallet på 20-30 min enkel bilresa från hemmet. 45-50 minuter är min gräns har jag märkt.
Men det verkar som att ganska många stockholmare tycker att det är en hiskelig resa jag gör nästan varje dag...
Jag tänker att det säkert är olika i olika regioner, och nu undrar jag alltså vad ni Enköpingsbor tycker är för långt till stallet?
 
Lite OT-
Jag kan tänka mig att stockholmare ser det som lång tid eftersom man ofta har lång resväg till jobbet. Många har en timme varje riktning. Och då blir det mkt att ha samma avstånd även till stall/ hobby.
 
Lite OT-
Jag kan tänka mig att stockholmare ser det som lång tid eftersom man ofta har lång resväg till jobbet. Många har en timme varje riktning. Och då blir det mkt att ha samma avstånd även till stall/ hobby.
Sant, jag jobbar hemifrån så jag har ju ett helt annat läge...
Är det troligt att folk ser på det annorlunda i Enköping tro? Tänker att kanske många bor där men jobbar i Stockholm?
 
Jag är ju Stockholmare (dock förort men trafiken och köerna går ända ut hit) med sommarstuga i mitten av Sverige. Nog är det skillnad på hur jag tar tid och sträcka mentalt på de olika ställena.

40-45 minuter uppåt landet känns inte lika illa då det inte är trafik på samma sätt. Det händer sällan oförutsedda händelser och du behöver inte koncentrera dig hela tiden (ni fattar vad jag menar). Nu är jag ju van vid att koncentrera mig på trafiken eftersom jag bor här men det är skillnad bara att ha flyttat ut 3 mil från förra förorten till nästa där trafiken inte ä lika påtaglig. Då har tid och sträcka mindre betydelse.

Men jag håller med @stjarnhimmel att restiden till jobbet är en stor faktor. Dessutom har vi i vår kommun (granne till den hästtätaste kommunen i Sverige för 15 år sedan) väldigt många stall att välja på. Så restid till stallet kan kortas ner rejält och ändå kan man välja och vraka bland stallen.
 
När jag bodde och jobbade i Enköping hade jag 5 km till stallet. Lagom. Gick bra att cykla på sommaren. Sprang ut ett par ggr också när jag kände mig hurtig!
 
När jag bodde och jobbade i Enköping hade jag 5 km till stallet. Lagom. Gick bra att cykla på sommaren. Sprang ut ett par ggr också när jag kände mig hurtig!
Ja, det var ju sjukt bekvämt :)
Finns det mycket bra stall så nära tätorten där?
 
Vad jag tycker, har ju inte så mycket att jämföra med, så finns det gott om bra platser nära centrum. Jag bor några mil utanför och även här finns många stall att välja på. Det gör ju att man blir kräsen på stall och på restid till och från. Sen så klart så beror det på vad som ingår. Står man full inackorderad inkl allt så kan man ju ha längre än om man ska dit på morgonen innan jobb och släppa ut osv.
Men klart hästtätt är det :)
 
Ja, det var ju sjukt bekvämt :)
Finns det mycket bra stall så nära tätorten där?
Det finns mycket stall i trakten, tycker jag. Det är ju en relativt liten stad så man kommer rätt långt ut på landet på en mil från centrum. Hade inte velat ha längre än kanske 20 min med bil om jag hade haft häst på heltid även om jag jobbade i staden.
 
Håller med de som skriver om restiden till jobbet. Jag har alltid haft långt till jobbet (jobbade i söderort innan), lägg till familj och barn och då har det blivit ett måste att ha nära till stallet för att spara tid. Som tur är är det ju hästtätt, jag har minst 6 stall med ridhus och fullservice, vilket är vad jag behöver) inom 30min radie. Säkert fler men dessa kommer jag på på rak arm.
 
Jag har precis flyttat till Enköping och kollat på massa stall. Slutade med en lösdrift 15 min bort med bil, bussar går vid behov. Inom en radie 8 km hemifrån fanns massa stall men det är för långt att cykla varje dag för mig som pendlar till Sthlm (och blev för dyrt om jag skulle köra bil varje dag).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 340
Senast: tuaphua
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 420
Senast: Voeux
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp