Hästens mat

D ponnyvalack, född 2002, 145 cm, knappa 400 kg.

Just nu vilar han fortfarande från skada då jag varit lite extra mesig med att sätta igång honom. Men tänkte nu i dagarna börja skritta honom lite smått.

Han går på lösdrift med fri tillgång på hösilage och har även fått lite kraftfoder när unghästarna fått det. Skulle tro att han knaprar i sig 10-13 kg hösilage beroende på hur blött det är och hur kallt det är ute. Eller, har gått på lösdrift med hösilage kanske man ska säga. Han är precis släppt på bete :)

Han kommer även få någon näve mineraler de dagar jag är ute hos honom.
 
Bara för att jag är nyfiken tänkte jag fråga vad ni använder för kraftfoder och grovfoder till era hästar, samt mängd på detta per/ gång och så (Och lite snabbt deras storlek och motion)

Kan väl börja jag själv:
Mitt varmblod ligger på ca 170 cm. Han motionerar (Rider/longering/Frihetsdressyr/longering..mm.) jag 6 gånger i veckan. 50 minuter per gång ungefär. Han äter hösilage 5 kg morgon och 6 kg kväll. Morgon och kväll får han också ett kilo pellets och ca 70 gram mineraler. Sen när jag är där får han väl också en morot eller så, eller får slicka lite nyponpulver ;)

Ponny valack, 145cm, 20+, skogsridning 3ggr/v, svårfödd. Maxat shettis sto, 10 år, lättfödd motioneras 5-6ggr/v denna årstid. Delar i hagen ur dubbla finmaskiga nät: Morgon: 1kg hö, 3 kg hösilage (76%ts), Fm: 2kg silage Em: 1,5kg silage, 1kg hö. Natt: Shettis: 1kg hö, ponny: 5kg hö. Fri tillgång på gnagpinnar och även en del gran. Sätter jag in mer hö/gång äter valacken en stund för att sen gå och vila, sen käkar shettisen resten....nu håller vi på och lurar i honom mer mat till natten. Ökat från 3kg till 5kg. Kinkig häst!:crazy:

Valacken får ingen kraft nu just pga han haft lite besvärlig mage i mars-april.. Annars har han ätit havre,olja och selen i vintras. Shettisen äter 100g lucern, selen och bakjäst.
 
Mitt svårfödda varmblodiga på ca 163 cm mankhöjd 520 kg 11 år har fri tillgång på bra hösilage (går på lösdrift) och numera finns en del gräs uppvuxen i hagen. Jag tror hon får i sig ca 20 kg per dygn.

Till kraftfoder får hon 4-5 dl betfiber, 1 dl mineraler, 1/2 dl salt och 1 dl loppfrön. Hon får även en hel del morötter :)

Damen är väldigt kräsen av sig så jag har fått prova mig fram ett bra tag men detta älskar hon :)
 
Mitt svårfödda varmblodiga på ca 163 cm mankhöjd 520 kg 11 år har fri tillgång på bra hösilage (går på lösdrift) och numera finns en del gräs uppvuxen i hagen. Jag tror hon får i sig ca 20 kg per dygn.

Till kraftfoder får hon 4-5 dl betfiber, 1 dl mineraler, 1/2 dl salt och 1 dl loppfrön. Hon får även en hel del morötter :)

Damen är väldigt kräsen av sig så jag har fått prova mig fram ett bra tag men detta älskar hon :)
Oj, det var rejält! :O Men funkar det så var ju det jättebra :)
 
Ja det är en del, men hon tunnar ut väldigt snabbt om hon inte får tillräckligt med mat.

Med denna foderstat så håller hon perfekt hull :)
Men hade det gällt min förra hade hon blivit extremt fet (åt 8 kg hö, 1 dl mineraler, 2 dl betfor och 2 dl korn). Hon var en korsning på ca 154 cm i mankhöjd på ca 460 kg. Tänk att det kan skilja så mycket från häst till häst. Båda har motionerat lika mycket och har haft lika mycket energi men ändå äter min nuvarande mer än dubbelt så mkt mat än den andra :p
 
vi bär ut 5 4-kilospåsar morgon, middag, kväll till våra 5 hästar

Min ponny kommer in nästan dagligen på ett av de målen men får då istället 5-6 kg hösilage och ungefär 0,5 kg vardera av betfiber, lucern och havre.
Han är 146 och lite svårfödd och kräsen, äter bara det goda och går undan när någon annan kommer till hans hög. han får väl i sig åtminstone 10 kg i hagen om han går ute en hel dag, får i sig mer om han kommer in.
 
13 år gammal, väger väl ca 560-600 kg och motionerar ca 5-6 dagar/veckan med dressyr och uteritt.
12-15 kg hösilage
2 kg lusernpellets
0,75 kg havre
0,2 kg vetekli
mineraler
salt
olja
 
5-årig valack, ca 170 cm, blivande tävlingshäst i dressyr. Han rids fem dagar per vecka, varav tre gånger per vecka rids han relativt hårt och de två andra dagarna ute i skogen eller ett lättare pass. Dagarna han är ledig promeneras han cirka 20 minuter. Vi tar det lugnt med tävlandet, men tävlas ca 2 gånger per månad.
7:00; 1 liter granngården Aktiv Fiber, 2 dl torr linfrökaka & ca 4 kg hösilage
16:00; 2 kg hösilage
20:00; 2 liter grangården Aktiv Fiber, 2 dl torr linfrökaka, 1 tsk salt, 1 äpple & ca 4 kg hösilage
Fri tillgång på hösilage under vinterhalvåret i hagen och får då i sig cirka 4 kg.

7-årigt sto, ca 148 cm men bär upp långa ryttare, jag själv är 173 cm lång. Rids fem dagar per vecka, dressyr för tränare en gång per vecka och resten av dagarna lite blandade pass (markarbete, dressyr, longering mm). Tävlas i dressyr cirka 1-2 gånger per månad.
7:00; 3 dl granngården Orginal Fiber, 0,5 dl torr linfrökaka & ca 2 kg hösilage
16:00; 2 kg hösilage
20:00; 5 dl granngården Original Fiber, 1 dl torr linfrökaka, 0,5 tsk salt, 1 äpple & ca 2 kg hösilage
Hon får i sig cirka 3 kg hösilage i hagen

De får även 1 kg havrehalm för att ha någonting att pilla med under natten
Hösilaget har högt proteininnehåll :)
På helgerna morgonfodras dom runt 8:00-9:00 och kvällsfodras runt 21:00
 
Nordsvensk 5 år i lätt träning (rids/longeras/tömkörs ca 5 dagar/vecka), går på lösdrift med fri tillgång till silage genom nät med 3 cm maskor.

Får 1 dl av Granngårdens avelsmineraler nästan varje dag. (Hon vill inte alltid ha dem, och jag vägrar stalla in henne bara av den orsaken. :p)

Uppdatering:

Köpte Kraffts gröna mineraler för att se om de är godare, och det är de ju. :p

Det innebär ju dock att jag måste tillsätta vitaminer, så nu äter hon mineraler, multivitamin och ett hovtillskott. För att få i henne allt krävs en näve vetekli eller två. Plötsligt blev det avancerad utfodring, för att vara jag. ;)

Kommer att gå tillbaka till Granngårdens mineraler och skippa vitamintillskottet när tunnan är tom nästa gång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp