Hästens mat

Hastflickan

Trådstartare
Bara för att jag är nyfiken tänkte jag fråga vad ni använder för kraftfoder och grovfoder till era hästar, samt mängd på detta per/ gång och så (Och lite snabbt deras storlek och motion)

Kan väl börja jag själv:
Mitt varmblod ligger på ca 170 cm. Han motionerar (Rider/longering/Frihetsdressyr/longering..mm.) jag 6 gånger i veckan. 50 minuter per gång ungefär. Han äter hösilage 5 kg morgon och 6 kg kväll. Morgon och kväll får han också ett kilo pellets och ca 70 gram mineraler. Sen när jag är där får han väl också en morot eller så, eller får slicka lite nyponpulver ;)
 
Mina hästar har fri tillgång till bra hösilage på vinterhalvåret och bete under den tid på året som gräset växer.
De får lite skrammel i krubban (lusernpellets + mineraler) som ligger där när de kommer in, främst för att jag vet att det lockar dem att gå in och de stannar på sin plats så jag hinner stänga om dem. (de går lösa in, för att det fungerar bra hos mig)
 
Mina hästar har fri tillgång till bra hösilage på vinterhalvåret och bete under den tid på året som gräset växer.
De får lite skrammel i krubban (lusernpellets + mineraler) som ligger där när de kommer in, främst för att jag vet att det lockar dem att gå in och de stannar på sin plats så jag hinner stänga om dem. (de går lösa in, för att det fungerar bra hos mig)

Jomen juste min går också på grönbete under sommaren :)
 
lättfödd d-ponny, 144 cm. hobbyrids (hoppning/dressyr/uteritter 5-6 dagar i veckan) får ca 6,5 kg hö per dag och 3 dl havre
 
Bara för att jag är nyfiken tänkte jag fråga vad ni använder för kraftfoder och grovfoder till era hästar, samt mängd på detta per/ gång och så (Och lite snabbt deras storlek och motion)

Kan väl börja jag själv:
Mitt varmblod ligger på ca 170 cm. Han motionerar (Rider/longering/Frihetsdressyr/longering..mm.) jag 6 gånger i veckan. 50 minuter per gång ungefär. Han äter hösilage 5 kg morgon och 6 kg kväll. Morgon och kväll får han också ett kilo pellets och ca 70 gram mineraler. Sen när jag är där får han väl också en morot eller så, eller får slicka lite nyponpulver ;)

Nordsvensk 5 år i lätt träning (rids/longeras/tömkörs ca 5 dagar/vecka), går på lösdrift med fri tillgång till silage genom nät med 3 cm maskor.

Får 1 dl av Granngårdens avelsmineraler nästan varje dag. (Hon vill inte alltid ha dem, och jag vägrar stalla in henne bara av den orsaken. :p)
 
Halvblod 7 år 163. Ganska svårt för att lägga på hullet, varit lite tunn i vinter. Rids varierande 4-6 dagar/vecka.

Får 15kg hösilage fördelat på morgon, lunch, em och kväll. 2,5kg, 2,5kg, 4kg, 6kg.
Äter 1,5L havre och 0,5L kornkross per dag. Får hälften morgon o hälften kväll. Kväll ges även 2,5L uppblött betfor, 3dl olja och 1,5dl mineraler. Plus morötter.

Går på bete under sommarhalvåret.
 
Halvblod, 6år ca. 168cm i mankhöjd. Svårfödd, tränas inför lätt klass i hoppning.
Äter ca 12kg hösilage per dygn, samt 1,5kg Krafft Groov 90 och 2 nävar betfor. Lite mineraler oxå.
 
Arabsto ca 155 cm 450 kg. Svårfödd, men glupsk. Hobbyrids ca 1 h varannan dag och jobbas från marken varannan dag.
Får 9 kg silage, 2 kg halm, 1 kg lucern, 1.5 dl potatisprotein och 1 dl mineraler, "kraften" delad på 2 fodringar, silage får hon 4 ggr/dag.

Sommartid får hon ca 9 kg hö/dag, hon kan inte gå på bete pga glupskheten:-(

/Lavinia
 
Bara för att jag är nyfiken tänkte jag fråga vad ni använder för kraftfoder och grovfoder till era hästar, samt mängd på detta per/ gång och så (Och lite snabbt deras storlek och motion)

Kan väl börja jag själv:
Mitt varmblod ligger på ca 170 cm. Han motionerar (Rider/longering/Frihetsdressyr/longering..mm.) jag 6 gånger i veckan. 50 minuter per gång ungefär. Han äter hösilage 5 kg morgon och 6 kg kväll. Morgon och kväll får han också ett kilo pellets och ca 70 gram mineraler. Sen när jag är där får han väl också en morot eller så, eller får slicka lite nyponpulver ;)


Nordis/fjord. Lättfödd och oftast för tjock, men fin såhär års :) käkar ca 7kg hö med låga värden nu när lite gräs kommit upp, 1/3kg lucernbaserad egenblandad müsli. Mineraler och lite halm att plocka med.

Mitt i vintern var högivan ca 8-9 kg eller tom fritt om jag hittat tillräckligt magert hö.

De andra är en sportmodell av D-ponny och en kallblodstravare. De får samma i år fast 1/2 kg kraft och 2 kg extra hö.

Shettisen käkar typ 4,5 kg hö och lite halm mineraler och nån dö müsli.
 
Fullblod, 160, rids rätt hårt.
12 kg hösilage, 3 kg havre, 1/2 l korn, 1kg racing balancer, 1 kg built up.
Mineraler, olja, magnesium, morötter.

Halvblod, 173, rids rätt hårt.
14 kg hösilage, 3 kg havre, 1/2kg racing balancer, 1 kg built up.
Mineraler, olja, gurkmeja, biotin

Halvblod, 165, rids medel, lättfödd men haft mkt mask o äter upp sig fn
14 kg hösilage, 1kg korn, 1,5 kg pasture mix, 1l lucernpelletts

Sto, 160, 24 år, rids och tränas/tävlas
14 kg hösilage, 1,5l lucernpelletts, 0,5kg betfiber, 0,5kg korn, 0,5 kg havre, 1 kg seixteen plus
Mineraler, olja, cortaflex, B-vitamin (korsförlamningshäst)

Dponnysto, rids medelhårt
8 kg hö, 0,5 kg pasture mix
Mineraler, olja, magnesium

Russto, rids medelhårt
6 kg hö, 4 dl havre, mineraler

Shettissto, rids varje dag, men inte så hårt
6kg hö, 1 dl havre, mineraler

Alla hästar får morötter (ca 1l på de stora, mindre för de små) per dag samt en slatt betfor till insläpp (utom de minsta ponnysarna).
 
Islandssto 136cm 8år lättfödd, tränas och tävlas (medelhårt arbete) 6kg hösilage (+ halm i ligghallen) 1dl lusern, 1msk salt, ½dl mineraler

Islandssto 133cm, 6år, lättarbete. 6kg hösilage (+ halm i ligghallen) 2dl lusern ½dl mineraler, 1msk salt.

6åringen fin i hullet och försöker bara hålla vikten. 8åringen är under "bantning" och bör gå ned ca 20-30kg till, går ned sakta men säkert, började i höstas med 60kg övervikt. (hade gått med föl och efter det varit skadad). .
 
Ca 6 kg (torrt) hösilage, 2 kg lusernpellets, morot ibland
Ca 6 kg samma hösilage, 0,5 kg lusernpellets, 1 dl betfiber, lite pelleterat kraftfoder (jag minns faktiskt inte vad det är just nu...), morot
Ca 6 kg samma hösilage, morot

Första hästen är en senior, andra och tredje är hästar i "sina bästa år" och i mer eller mindre full träning. Trean extremt lättfödd, tvåan mer normal (och med känslig mage). Islandshästar.
Jag skulle gärna vilja kunna öka grovfodergivan, men fodret är "för bra" för hästarna och de två senare blir alldeles för tjocka om de äter mer. Gamlingen äter inte mer än max sina 6 kg oavsett hur mycket som ges.
 
Bara för att jag är nyfiken tänkte jag fråga vad ni använder för kraftfoder och grovfoder till era hästar, samt mängd på detta per/ gång och så (Och lite snabbt deras storlek och motion)

Kan väl börja jag själv:
Mitt varmblod ligger på ca 170 cm. Han motionerar (Rider/longering/Frihetsdressyr/longering..mm.) jag 6 gånger i veckan. 50 minuter per gång ungefär. Han äter hösilage 5 kg morgon och 6 kg kväll. Morgon och kväll får han också ett kilo pellets och ca 70 gram mineraler. Sen när jag är där får han väl också en morot eller så, eller får slicka lite nyponpulver ;)

Min går på lösdrift och får fri tillgång på govfoder och får bara lite krubbskrammel så hon inte blir så olycklig när alla andra kommer in och få kraftfoder.
2dl havre och 2 dl pellets 1 dl mineraler under sommarbetet får hon enbart mineraler efter ridning/körning
 
Alla tre får sitt kraftfoder uppdelat i två mål, morgon och kväll.
varmblodssto 16 år,(ca 155cm mankhöjd, nätt i typen. Skadad just nu men annars så går hon 5-6 dagar i veckan. Rids eller körs antingen på bana eller i skogen, tömkörs minst ett pass per vecka.):
fri tillgång på hö i hagen, 2,5kilo av samma hö på kvällen (hon äter inte mer på natten).
0,75kg kornkross
300g vetekli
e-vitamin med selen

Varmblodshingst 4 år, (160cm hög, väldigt nätt i typen. tränar inget eller vädigt lite, men är lite för smal):
10kg hö / dygn (3kg morgon, 2kg lunch, 2kg middag,3kg kväll)
0.75kg kornkross
0.3kg havre
0.3kg vetekli
e-vitamin med selen

Russvalack 10 år, (126cm hög, lagom i hull. Står på boxvila och har så gjort sedan i oktober)
4,5kg hö (1kg / mål. 1,5kg på kvällen)
200g vetekli
300g kornkross
e-vitamin med selen
 
Egentligen, nu när jag tänker efter, vad är huvudanledningen till att ge dom kraftfoder? Vitaminer och andra ämnen?
 
Har 1 A ponny, 1 liten häst och 1 häst.
A ponnyn får fri tillgång på hö under vintern och dom andra 2 nästan fri tillgång,
får även lusern mängden är från lite skrammel till några kilo beroende på höt och kondis och även mineraler.
 
"Egentligen, nu när jag tänker efter, vad är huvudanledningen till att ge dom kraftfoder? Vitaminer och andra ämnen?"



Kraftfoder ger man för att komplettera med extra näring om hästen inte får tillräckligt genom grovfodret den äter.

Det kan antingen bero på att man inte lyckats skörda tillräckligt bra foder eller att hästen har särskilda behov (t.ex. hård träning, digivning, ålder eller rastyp) som gör att den behöver mer kalorier än vad grovfoderätandet kan ge.

En travare eller galoppör hinner kanske inte med att äta så mycket grovfoder per dygn som den behöver, så då får man ge något som innehåller mer koncentrerad och lättuggad näring.

En vanlig ridhäst behöver sällan kraftfoder, där är det mer vanligt att man får tillsätta ett proteinfoder, mineraler och vitaminer efter behov. De blir lätt tjocka annars. ;)
 
"Egentligen, nu när jag tänker efter, vad är huvudanledningen till att ge dom kraftfoder? Vitaminer och andra ämnen?"



Kraftfoder ger man för att komplettera med extra näring om hästen inte får tillräckligt genom grovfodret den äter.

Det kan antingen bero på att man inte lyckats skörda tillräckligt bra foder eller att hästen har särskilda behov (t.ex. hård träning, digivning, ålder eller rastyp) som gör att den behöver mer kalorier än vad grovfoderätandet kan ge.

En travare eller galoppör hinner kanske inte med att äta så mycket grovfoder per dygn som den behöver, så då får man ge något som innehåller mer koncentrerad och lättuggad näring.

En vanlig ridhäst behöver sällan kraftfoder, där är det mer vanligt att man får tillsätta ett proteinfoder, mineraler och vitaminer efter behov. De blir lätt tjocka annars. ;)
Tack för ett superbra svar! :D
 
Har två st D-ponnysar

Min tävlingsponny rids 6 dagar i veckan, 3 dagar på bana och 3 i skogen, tävlas 2 ggr i månaden, normalfödd, 9 år.
Går på lösdrift, med fri tillgång till hö genom dubbla slowfeeding-nät under vinterhalvåret, äter ca 9 kg per dag.
Får även 2 dl Havre, 1 dl Krafft Miner Blå, 5 dl betfiber-pellets från granngården (blötlagt i 1,5 liter vatten) och 0,25 dl salt.

Andra ponnyn hobbyrids 4-6 dagar i veckan, normalfödd, 15 år.
Går på samma lösdrift, med fri tillgång på hö genom dubbla slowfeeding-nät under vinterhalvåret, äter ca 9 kg per dag hon också.
Får även 1 dl Havre, 1 dl Krafft Miner Blå, 3 dl betfiber-pellets från granngården (blötlagt i 1 liter vatten) och 0,25 dl salt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp