Hästar som äter onormala saker

Sv: Hästar som äter onormala saker

*kl*

I julas hade vi med mängder med apelsiner till hästarna. Min häst fick och tyckte att det var konstigt men gott, hans ena hagkompis blev helt tokig och satt nästan i knäet tillslut för att få mer medan den andra hagkompisen spottade ut det och drog till med sin sötaste uppsyn för att få något annat gott istället. Så blev stoet på stallgången grinig för att hon inte fick vad de andra uppenbarligen älskade, så vi gav henne en bit. Som vanligt så fullkomligen högg hon i sig den med bakåtstrukna öron. Så tuggade hon en gång. Mulen riktigt krullade ihop sig och ut kom en söndertuggad apelsinbit. Jag har aldrig i mitt liv sett en häst se så förnärmad ut... Hon tyckte väl att vi matat henne med djävulens avföring eller någonting.

Jag känner för övrigt också flera hästar som äter (ekologiska) bananskal. Nam nam.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Min häst tittade konstigt på ryktstenen så jag tänkte 'ah hon vill väl lukta på den'. Sträckte fram den och sa ' den är inte alls farlig' och vad tror ni hon gör? Jo tar ett stort hugg och börjar tugga i sig halva.

Ibland undrar man ju .. :grin:

Påminner mig om en incident på ridskolan. En liten tjej skulle svampa av sin häst efter lektion. Hästen vänder sig mot henne och hon sträcker fram svampen för honom att lukta på - trodde hon! Glufs sa det så var svampen borta ur den mycket förskräckta flickans hand.

Efter rådigt ingripande av förbipasserande personal och lite extra övervakning så gick det bra med hästen.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Men låter ni hästarna smaka på allt? Själv har jag inte låtit mina hästar smaka så mycket-äter vanligtsvis inte i stallet;)

Men min valack avgudar apelsiner
Kiwi är ju inte helt fel heller.
Bananer om han "håller på å svälter" inte annars.

Hade en foderponny förut som totalvägrade banan:D
Han var GRYMT glupsk i övrigt och jag provade att mosa ca 2cm banan i 2dl havre+betfor + morot+äpple...- Han åt inte:eek: Däremot blev han förbannad och sparkade i väggen... FÖR NU HADE JAG JU FÖRSTÖRT HANS KVÄLLSMAT!:rofl:
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Min syster hade en nordis för många årsedan som älskade lös snus och kastade sig över fimpar.

Kram
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som äter onormala saker

Mina hästar är ganska vanliga.

Cilla älskar torkade bananer men äter motviligt vanliga, hon äter även tistlar.

Simba den som tycker om det mesta.

My favo är päron, när hon var på rymen från hagen förra året så parkerade hon under päronträdet i stället för under äppleträden.

Alla tre kommer så fort dom kan och väntar otoligt på deras dagliga ranson.

Kram
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

kl

Min häst äter pepparkakor och frallor men avskyr smör. Ost är heller inte gott tycker hon. Bragokex är också jättegott, och knäckemacka så klart.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Glögg, pepparkakor och lussekatter är jäääätte gott tycker ponnyn.
Fast Bananer och vindruvor är i alla fall favoriten
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Vår förra hovslagare brukade ge hästarna Turkisk peppar, de älskade det:)!

Vi hade en häst på ridskolan som drack sockerdricka, direkt ur flaskan och utan att spilla.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Min ena häst åt häromdagen upp en disksvamp som jag använder till att smörja hovarna med. Inte bra, fick ge honom rapsolja och betfor samt extra tillsyn, men han verkade inte påverkad av den svårsmälta kosten. Tack o lov! Han gillar däremot inte mineralerna, hmm. Han är bara två och vill gärna undersöka allt med munnen, så jag får återkomma till tråden när jag vet vad han gillar mer:)

Brännässlor är nyttigt för hästarna och mina älskar dem, speciellt när de är späda. I vintras tuggade de i sig ett helt björnbärssnår, trots alla taggar. Aspbark är gott och bra mot inälvsparasiter. Dock är sådana saker ganska naturliga för hästar att tycka om.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Novan älskar banan men har som tur är lugnat sig lite. Tidigare så kändes det nästan som om hons kulle kunna döda för att få tag i läckerbiten. Den känsla jag fått av de hästar som inte gillar bananer är att de har svårt för konsistensen.
I övrigt är hon tokig i tistlar och gärna ganska taggiga sådana. Det ser ganska roligt ut när hon biter av tisteln utan att röra den med läpparna och sedan på något sätt vänder den och försiktigt matar in den exakt mellan tänderna.
Mer orginella vanor har hon i att det är gott att äta hovrester efter hovslagaren (nej hon är ingen hund), äta på raspen (ja jag försöker hålla henne ifrån den, det är bra om hon har tänder kvar) samt tror att kameror är något extremt delikat som vi elaka människor förtvivlat försöker hålla henne ifrån bara för att vara elaka.
Min fölunge började häromdagen äta liljekonvalj vilket jag inte blev så imponerad av. Knäppfia hann stoppa i sig ett halvt blad innan jag reagerade och idioten svalde dessutom :crazy: matte fick en aning ont i magen av detta men fölis verkar inte ha tagit någon skada
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

*KL*
Fliz alskar mandariner... o ahlgrens bilar...
Egon stal cocacola av barnen om han fick chansen - tog tag i burkens ovankant med tanderna o drack Allt. Han hade teknik han!
Zanna alskar kaffebrod, veteflator ni vet. Men hon plockar blabar med - inte hela busken, bara baren. Plommon ar mums med..
Joe vill ha kaffe - ur keramikkopp. Plastkoppen duger inte.
Toyen kakade ensilageplast... :S matte fick magont - men inte shettismagen. Misstanker att han ar till halften bergsget, aven om hivs havdade att han var halv ardenner.

uhm.. snus vet jag gar ner hos en hel del hastar, shettisfol som kakade upp mitt ciggpaket (kom los o stal det fran bordet.. gick bra med bebisen)..

Onormalt ar inte det har, men han har sa harlig teknik att jag maste beratta. Boogie ater applen fran tradet, biter av halften o later halften hanga kvar.. nar forsta biten ar uppaten sa tar han den hangande halvan. Ser sjukt roligt ut. :D

..onormalt ar det har dock: vara hastar har VAGRAR ata appel. Eller ja, en ater appel, de andra tittar pa mig som om jag var dum i huvudet, fryner och gar ivag.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Toyen kakade ensilageplast... :S matte fick magont - men inte shettismagen.

Det där gjorde min toka också när det ställdes in en bal i hagen där endast ett hål skars upp i toppen. Hon tuggade i sig plasten men rörde inte silaget. Som tur var upptäckte jag det snabbt så sen blev det "plast av". Min fick inte heller ont i magen men jag hade ångest ganska lång tid pga detta.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

i mitt fall hade det blast in i hagen fran god-knows-where typ.. lilla shettisfolet mumsade det glatt i sig, vi hann bara se de sista typ 2 centimetrarna o hann inte fram i tid... fyyyyyy vilken nervos natt! >.< kan tanka mig hur du madde... usch!
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

KL
Min gamla häst älskade fishermans friend och glögg.
Min nuvarande häst är så kräsen att jag under brunstperiodens start har svårt att få henne att äta någon alls :mad:

/B
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Jadu våran lånehäst har ätit porterstek och ännu värre saker hos sina ägare. inte ägarens fel utan hästen har smitit dit helt enkelt.
 
Sv: Hästar som äter onormala saker

Min B-ponny gluffsade i sig mackor med både ost, korv och skinka på. Det var förvisso brorsan, fem år då, som matade honom, men hästen verkade tycka att det var gott. Knäck åt han en gång med, men det tyckte han nog inte var någon höjdare när det fastnade i tänderna. Han älskade hallonbåtar.
Det enda han INTE åt med glädje var Proviva jordgubb och vitlök. Vi försökte ge honom vitlöksgodis för att skydda mot insekter en gång, men han spottade nogrant ut varenda en.

Hörde talas om en häst som de hade lurat i öl en gång, men vet inte om det är sant.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 982
Senast: Bison
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 822
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 327
Senast: Sonic76
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp