Hästar och småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästar och småbarn?

Jovisst, men man kan ju inte båda jobba deltid av rent ekonomiska skäl. Inte vi i varje fall. Om bara den ena föräldern behövde jobba hade det varit lätt... :crazy:

Men det handlar inte om vem eller vilka som behöver jobba heltid om ngn ens behöver det.
Det gäller ansvaret efter jobbtid, alltså på kvällarna/eftermiddagarna.
Jag skulle inte acceptera att vara ensam i mitt föräldraskap & offra alla mina intressen för att sambon inte orkar ta hand om sitt egetbarn efter jobbtid, det måste ju alla mammor göra, så varför skulle det ens accepteras ngn särbehandling av barnens fäder?de är lika mkt föräldrar som mammorna.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Det är väl rätt olika hur folk har det, och jag tycker det är lika fel att säga att det alltid går jättebra som att säga "det går inte". Jag kan berätta hur det var/är för mig. Jag är 36 år, IT-konsult och civilingenjör, med en dotter på sex år. I familjen finns också min man, en hund och en häst.

Jag hade häst på helfoder när jag var gravid, han åkte tillbaka till sin ägare samma dag som min dotter föddes (inte mitt val, jag hade gärna haft honom kvar). Lyckades väl hålla mig från stallet ett par veckor efter förlossningen, fick sedan erbjudande om att rida en häst tre dagar i veckan, vilket jag tackade ja till och började med 5-6 veckor efter förlossningen. Jag red kvällstid och på helger, och min man tog hand om dottern medan jag red/var i stallet. Det var bara att se till att ha ammat precis innan jag gick (dottern tog aldrig flaska), och så inte stanna i evigheter i stallet.....

När min dotter var fyra månader hittade jag den häst jag ville ha som min egen, en fyraårig oinriden unghäst. Honom red jag in under mammaledigheten. Upplägget var att göra allt praktiskt i stallet dagtid med dottern i vagn (lagom promenadavstånd till stallet, och hon somnade ofta när vi var ute och gick), och så sköta hästträningen / ridningen på kvällarna när maken var hemma samt på helgerna. Jag kan inte säga att det var några som helst problem att hinna med, dessutom var det fantastiskt skönt att på kvällen få lite "egen tid" efter att ha tagit hand om en bebis hela dagen....

Jag började jobba när dottern var 10 månader, och hon började på dagis när hon var drygt ett år. Först jobbade jag 50% i några månader, gick sedan upp till 60% och därefter 75%. I början av dotterns dagistid hämtade jag alltså henne på dagis vid halvtre-tiden, då hon precis sovit middag, så det kändes som om vi hade ganska mycket tid tillsammans innan maken kom hem och det blev dags för mig att (eventuellt) gå till stallet.

Nu jobbar jag 87,5% (sjutimmarsdagar), och har aldrig hämtat dottern senare på dagis/fritids än kvart över fyra. Och går jag till stallet ensam, dvs utan min dotter, så gör jag oftast det när hon gått och lagt sig för kvällen. Så har jag gjort i flera år, och det fungerar utmärkt. Hon lägger sig fortfarande (sex år gammal) någon gång mellan 7 och 8, som något yngre oftast vid 7, och då var det ju inga problem att hinna med ridningen efteråt.

Nu är dottern så pass hästintresserad att hon är med mig i stallet 2-3 dagar i veckan och rider och "hjälper till" med stallsysslor. Vi har en islandshäst, så det funkar någorlunda för henne att rida på honom (även om han fortfarande är lite för stor och ffa lite för stark för henne).

Under hela perioden jag har haft barn, så har jag ridit ca 5 dagar i veckan, och har aldrig haft medryttare. Hästen går ute hela dagarna (ibland även nattetid, beroende på årstid) i stora hagar med hästkompisar. Stallet sköts kollektivt av oss som har häst där, vilket innebär att man bara behöver fodra, mocka osv på "sina" dagar. Det har gjort att jag aldrig varit tvungen att vara i stallet 7 dagar i veckan. Vi har också nära till stallet, vilket gör att man kan "passa på" när det oväntat dyker upp en timme eller två som man får göra vad man vill (typ när dottern är hos en kompis)....

Jag har för övrigt fortfarande kvar samma häst som jag köpte när dottern var bebis - det är han som lär henne rida nu!

Nivån på min ridning har hela tiden varit "ambitiös fritidsridning". Jag tränar regelbundet för tränare, och ser till att hålla min häst på en sådan träningsmässig nivå att jag skulle kunna tävla när jag vill. Tiden räcker inte riktigt till för att tävla i någon större utsträckning, men några gånger om året brukar det kunna bli....

Har planerat ungefär som dig!att ha med barnet i de praktiska stallsysslorna & motionera hästar kvällstid.Fick bekräftelse nu på att det kan funka:bow:
 
Sv: Hästar och småbarn?

Det gäller ansvaret efter jobbtid, alltså på kvällarna/eftermiddagarna.
Jag skulle inte acceptera att vara ensam i mitt föräldraskap & offra alla mina intressen för att sambon inte orkar ta hand om sitt egetbarn efter jobbtid, det måste ju alla mammor göra, så varför skulle det ens accepteras ngn särbehandling av barnens fäder?de är lika mkt föräldrar som mammorna.

Men en häst behöver man ju ta hand om VARJE kväll. Lite taskigt mot pappan då, eller? Och när ska ni vuxna få tid med varandra? Först jobba, sen åker den ena på sin aktivitet medan den andra tar hand om barnet, och sen är det natt. Inte undra på att det är många skiljsmässor nuförtiden... (sa den själv nyligen separerade).
 
Sv: Hästar och småbarn?

Har planerat ungefär som dig!att ha med barnet i de praktiska stallsysslorna & motionera hästar kvällstid.Fick bekräftelse nu på att det kan funka:bow:

Jo visst kan det funka! Men om du berättar för folk att du skall göra såhär INNAN du fått barn, så kommer minst hälften av dem häva ur sig "Det kommer aaaaldrig att fungera" eller, ännu värre "Vänta bara tills du fått ditt barn, då kommer du inte vilja rida mer". Suck! Alla sådana kommentarer tycker jag var tusen gånger jobbigare än att det var stressigt ibland.... Men nu tror jag att alla äntligen accepterat att jag ÄR knäpp på riktigt, för kommentarerna har slutat komma!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Men en häst behöver man ju ta hand om VARJE kväll. Lite taskigt mot pappan då, eller? Och när ska ni vuxna få tid med varandra? Först jobba, sen åker den ena på sin aktivitet medan den andra tar hand om barnet, och sen är det natt. Inte undra på att det är många skiljsmässor nuförtiden... (sa den själv nyligen separerade).

Man kan ordna det så att man inte måste vara i stallet 7 dagar i veckan, se mitt första inlägg.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Men säg att du är där 4 dar. Då vill ju pappan iaf ha 3 dar. När träffar ni varandra då?

I mitt fall så har pappan inget intresse som i tid och engagemang motsvarar mitt hästintresse. Så vi träffas i stort sett all den tid som jag inte är i stallet (eller på jobbet, förstås...). Hade vi båda haft varsitt så stort intresse är det inte helt säkert att det hade blivit barn.

Som det är just nu, med ett lite större barn (6 år) som också vill vara i stallet och rida, så är jag i stallet tillsammans med min dotter 2-3 dagar i veckan, och så har jag 2-3 "egna" stalldagar. När dottern är med i stallet på vardagar blir det ju tidigare på kvällen vi är i stallet, och då finns det tid för mig och min man att träffas efteråt. Och är jag i stallet själv på kvällen, så träffas hela familjen innan jag går till stallet. På helgerna finns det ju också tid till både ridning och familjeumgänge....

Men visst är det så att om min man helt och hållet fick välja, så skulle jag antagligen rida mindre än jag gör nu. Och fick jag välja helt och hållet själv så skulle jag rida mer..... Vi har väl hittat den kompromiss som passar oss båda.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Jag rider bara 3 dagar i veckan trots att jag är föräldraledig. Pappan kommer inte hem från sitt jobb förrän vid 19 på kvällarna och då äter vi middag tillsammans hela familjen. Skulle väl sen kunna åka till stallet, skulle då vara där kl 20 och eftersom stallsysslor+ridning tar mninst 3 timmar (om man ska rida ordentligt) skulle jag vara hemma 23.30. Detta känns inte som något jag varken vill eller orkar göra varje dag i nuläget. Tycker kvällarna då vi är tillsammans alla 3 är guld värda, och småbarnstiden är ändå så kort.

Min son är glad och nöjd nästan jämnt men INTE i stallet! Han avskyr att vara med när jag mockar och fixar och att stå och mocka när ens barn gallskriker så tårarna sprutar är extremt stressande - mockningen blir slarvig och man känner sig som en barnmisshandlare och börjar nästan gråta själv. Så att åka och fixa allt utom ridningen på dagtid fungerar inte för mig.
Jag vill att min häst fortfarande ska ridas och tränas ordentligt och inte "slarvridas". Har en jätteduktig medryttare som rider honom 3 dagar per vecka och gör att jag slipper ha dåligt samvete mot hästen, samt att de dagar jag rider kan jag verkligen rida ordentligt och njuta av en välriden häst i bra form. Räknar med att fortsätta med 3 dagar per vecka när jag börjar jobba.

Innan jag fick barn hade sambon ett annat jobb då han var hemma senast 17 på dagarna. Min plan var att mocka på dagen med sonen och sedan åka till stallet när sambon kom hem, så skulle jag ändå kunna vara hemma vid 20 och äta middag tillsammans och umgås. Men men det har blivit helt annorlunda än jag tänkt... och det känns faktiskt inte så farligt, man ändrar verkligen syn på livt när man har barn...
 
Sv: Hästar och småbarn?

Men det handlar inte om vem eller vilka som behöver jobba heltid om ngn ens behöver det.
Det gäller ansvaret efter jobbtid, alltså på kvällarna/eftermiddagarna.

För mig är det inget jämställdhetsproblem, utan att få tider att fungera. Han skulle säkert ta hand om barnet på kvällstid, men som någon annan skrev, slutar han sent är det svårt att hinna rida ändå!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Men säg att du är där 4 dar. Då vill ju pappan iaf ha 3 dar. När träffar ni varandra då?

Jag har den hårda vägen lärt mig det här som Madick skriver om :cry: Och vete katten om det varit värt det.

Vi hade båda tidskrävande fritidssysselsättningar och hade så haft i många år innan vi köpte hus och fick barn. Och det hade inte varit några problem och vi hann träffas ändå och göra mycket tillsammans ändå och trivdes väldigt bra tillsammans. Och så köpte vi gård och fick barn ytterligare. Mammaledigheten gick bra, då var jag ju hemma och kunde göra markservicen dagtid men sen... Vi gjorde så att vi delade upp kvällarna och helgerna så man hade varannan kväll var och en helgdag var till sitt förfogande. Så jag kunde rida 3-4 dagar i veckan i bästa fall, någon av dagarna gick ofta åt till höhämtning, staketunderhåll eller liknande och så var mannen och gjorde sina grejjer varannan kväll och en av helgdagarna. Strax innan sonen fyllde tre år skiljde vi oss.... :(
 
Sv: Hästar och småbarn?

Jag har också gått den hårda vägen.

Från dubbelarbete, stor hästgård och full fart alltid till att det kom ett barn som faktiskt kompromisslöst behövde min tid. Och då orkade/ville jag inte köra ett fortsatt Modesty Blaise-superwomanrace :cool: Jag var tvungen att fundera på vad som var VIKTIGT och hur jag var en bra förebild.

Vilket slutade med gårdsförsäljning, skilsmässa och kraftigt minskat hästbestånd.

Nu bor jag i lgh nära dagis och ägnar TIIIIIIIID åt mina killar och i viss mån mitt jobb. Jag prioriterar att sova framför jobba och städa.

Och jag hinner absolut inte rida. Har ofta någon häst i närheten som barnen kan följa med ut till men rida själv funkar bara inte, det ger mer tidsbristångest än nytta. Ändå har jag en sambo som tar mer ansvar för barn än jag och backar upp mitt hästintresse till 100%.

Men det är JAG som inte kan prioritera det framför barnen, de är bara små en gång och skulle jag åka ensam skulle jag inte hinna träffa dem i vaket tillstånd den dagen.

Så hästarna är utleasade i ett antal år till. I sommar ska vi rida allihop (eller mest barn) på lilla Skjóna 27 år som är hemma (24 km bort) tillfälligt, och kanske dra hem mina ridvalacker en period föratt hålla styr på gångarter och ha lite långritts-andningshål långa sommarkvällar :love:

Men på vintern är dagarna för korta för ALL form av hästeri.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Lite OT: tycker du också att det här föräldraskapet med tonåringar, som man kunde tro skulle bli lite lättare eftersom man inte behöver hämta dem på dagis tex senast kl 16 och sen vara med dem resten av dagen, snarare är jobbigare? Man får ju ingenting tillbaka av dem! Som små bekräftade de en ju hela tiden, men nu!

Dessutom har de mage att uppföra sig perfekt i ens frånvaro, och få beröm i mängder av andra.

Din beskrivning är mycket träffande. Det slog till vid 14 och jag har läst att det ska gå över vid 17 och ett halvt. Jag räknar dagarna!

Tack Petruska :love: Ibland undrar man verkligen vad man har gjort för fel, men så infinner sig detta märkliga att de alltid alltid får så mycket beröm i andra sammanhang! Då är de såååå hjälpsamma, flitiga, artiga och allmänt exemplariska :crazy: Så nånting måste man ju ha gjort rätt ändå, brukar jag trösta mig med..Man önskar ju bara att man kunde få se en bråkdel av det hemma också - vardagslivet skulle bli så mycket lättare och roligare.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Lyfter upp tråden lite eftersom jag tycker denna kombination (eller snarare hur man lyckas) är himla intressant...

jag har två hästar, körponny och kallblod som båda går ute på lösdrift hemma på gården i stort sett året runt. Det finns gott om variation i hagarna så de brukar roa sig rätt bra med stoj och bus fastän matte inte hinner rida/köra varje dag..

Har en son på snart 9 månader och är ännu mammaledig, ska börja jobba efter sommaren.. Jag tror att man måste sänka sina krav rejält och försöka prioritera så gott det bara går... Jag hinner bara motionera mina hästar ca. 3-4 dgr i veckan, men då jag inte tävlar /tränar aktivt så får detta räcka för nu... Medryttare..nja.. har försökt, men vill i sånna fall ha en vuxen erfaren person (då min ridhäst är lite trixig) och sådanna växer då inte på träd här iallafall.. de jag kommit i kontakt med har för höga krav på hästen och nöjer sig inte med lufs i skogen..

Nej de som tävlar aktivt eller lyckas träna en el. flera hästar per dag med småbebbar hemma, de måste ha mycket hjälp och planering in i minsta detalj...

Jag känner bara nu att sonen växer så det knakar och man vill inte stå där när han är två meter lång och full med finnar och undra hur det gick till för att man var för att man spenderade för mycket tid i stallet...
Med detta vill jag ha sagt att för mig är lagom bäst, skulle aldrig göra mej av med hästarna, men ambitionerna får ligga i träda ett tag...:bow:
 
Sv: Hästar och småbarn?

Eftersom vi för tillfället har tre trådar som handlar om hur och om man kan hantera kombinationen häst+barn så har jag kört ole-dole-doff för att välja vilka två som skulle låsas. Det här blev den ena.

Intresserade kan fortsätta diskutera i denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=783892


/moderatorn, låser
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 965
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 671
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp