Hästar och småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästar och småbarn?

Hur får ni småbarnsmammor tillvaron att gå ihop?? Jag som tycker att dygnet har för få timmar redan utan bebbar kan inte förstå hur ni som kombinerar dem med ett vanligt jobb och ridning klarar av det. Hur ser era dagar ut? Vem tar hand om barnen när ni rider och fixar i stallet? Eller har ni småbarnen med er?

Berätta för mig, så jag vet vad jag har att vänta mig... :angel: :)

Nu har jag inte barn än, är bara gravid än så länge.Men kan iaf skriva att det krävs att pappan gör sitt jobb & är pappa till barnet så att allt inte läggs på mamman, då slutar det med att denna får ge upp sina övriga intressen & man är ju trots allt för det mesta 2 om att skaffa barn.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Nu har jag inte barn än, är bara gravid än så länge.Men kan iaf skriva att det krävs att pappan gör sitt jobb & är pappa till barnet så att allt inte läggs på mamman, då slutar det med att denna får ge upp sina övriga intressen & man är ju trots allt för det mesta 2 om att skaffa barn.

Jovisst, men man kan ju inte båda jobba deltid av rent ekonomiska skäl. Inte vi i varje fall. Om bara den ena föräldern behövde jobba hade det varit lätt... :crazy:
 
Sv: Hästar och småbarn?

Det är väl rätt olika hur folk har det, och jag tycker det är lika fel att säga att det alltid går jättebra som att säga "det går inte". Jag kan berätta hur det var/är för mig. Jag är 36 år, IT-konsult och civilingenjör, med en dotter på sex år. I familjen finns också min man, en hund och en häst.

Jag hade häst på helfoder när jag var gravid, han åkte tillbaka till sin ägare samma dag som min dotter föddes (inte mitt val, jag hade gärna haft honom kvar). Lyckades väl hålla mig från stallet ett par veckor efter förlossningen, fick sedan erbjudande om att rida en häst tre dagar i veckan, vilket jag tackade ja till och började med 5-6 veckor efter förlossningen. Jag red kvällstid och på helger, och min man tog hand om dottern medan jag red/var i stallet. Det var bara att se till att ha ammat precis innan jag gick (dottern tog aldrig flaska), och så inte stanna i evigheter i stallet.....

När min dotter var fyra månader hittade jag den häst jag ville ha som min egen, en fyraårig oinriden unghäst. Honom red jag in under mammaledigheten. Upplägget var att göra allt praktiskt i stallet dagtid med dottern i vagn (lagom promenadavstånd till stallet, och hon somnade ofta när vi var ute och gick), och så sköta hästträningen / ridningen på kvällarna när maken var hemma samt på helgerna. Jag kan inte säga att det var några som helst problem att hinna med, dessutom var det fantastiskt skönt att på kvällen få lite "egen tid" efter att ha tagit hand om en bebis hela dagen....

Jag började jobba när dottern var 10 månader, och hon började på dagis när hon var drygt ett år. Först jobbade jag 50% i några månader, gick sedan upp till 60% och därefter 75%. I början av dotterns dagistid hämtade jag alltså henne på dagis vid halvtre-tiden, då hon precis sovit middag, så det kändes som om vi hade ganska mycket tid tillsammans innan maken kom hem och det blev dags för mig att (eventuellt) gå till stallet.

Nu jobbar jag 87,5% (sjutimmarsdagar), och har aldrig hämtat dottern senare på dagis/fritids än kvart över fyra. Och går jag till stallet ensam, dvs utan min dotter, så gör jag oftast det när hon gått och lagt sig för kvällen. Så har jag gjort i flera år, och det fungerar utmärkt. Hon lägger sig fortfarande (sex år gammal) någon gång mellan 7 och 8, som något yngre oftast vid 7, och då var det ju inga problem att hinna med ridningen efteråt.

Nu är dottern så pass hästintresserad att hon är med mig i stallet 2-3 dagar i veckan och rider och "hjälper till" med stallsysslor. Vi har en islandshäst, så det funkar någorlunda för henne att rida på honom (även om han fortfarande är lite för stor och ffa lite för stark för henne).

Under hela perioden jag har haft barn, så har jag ridit ca 5 dagar i veckan, och har aldrig haft medryttare. Hästen går ute hela dagarna (ibland även nattetid, beroende på årstid) i stora hagar med hästkompisar. Stallet sköts kollektivt av oss som har häst där, vilket innebär att man bara behöver fodra, mocka osv på "sina" dagar. Det har gjort att jag aldrig varit tvungen att vara i stallet 7 dagar i veckan. Vi har också nära till stallet, vilket gör att man kan "passa på" när det oväntat dyker upp en timme eller två som man får göra vad man vill (typ när dottern är hos en kompis)....

Jag har för övrigt fortfarande kvar samma häst som jag köpte när dottern var bebis - det är han som lär henne rida nu!

Nivån på min ridning har hela tiden varit "ambitiös fritidsridning". Jag tränar regelbundet för tränare, och ser till att hålla min häst på en sådan träningsmässig nivå att jag skulle kunna tävla när jag vill. Tiden räcker inte riktigt till för att tävla i någon större utsträckning, men några gånger om året brukar det kunna bli....
 
Sv: Hästar och småbarn?

Tack för ambitiöst svar! :bow: :bow:
Kul att se att det fungerar för dig! Får se till att flytta så att jag har nära till stallet, alltså... ;)
 
Sv: Hästar och småbarn?

Vad gäller tonåringarna så levereras de antingen tillsammans eller var för sig, med tillhörande obligatorisk tonårsutrustning: shitty attitude där nedsättande kommentarer om din rumpa eller synpunkter på dina kläder gör dig ödmjuk om man säger så, självupptagenhet/navelskåderi på en tvåårings nivå, kravpaket som får årets avtalsrörelse att framstå som självutplånande, en förmåga att se ut som det är spöstraff att hjälpa till med hem/småsyskon (plocka ur en diskmaskin är ljusår jobbigare än att hantera 450 kg djur i storm om man säger så, för att inte tala om att hålla billeror sysselsatt en timme) :crazy:

Lite OT: tycker du också att det här föräldraskapet med tonåringar, som man kunde tro skulle bli lite lättare eftersom man inte behöver hämta dem på dagis tex senast kl 16 och sen vara med dem resten av dagen, snarare är jobbigare? Man får ju ingenting tillbaka av dem! Som små bekräftade de en ju hela tiden, men nu!

Dessutom har de mage att uppföra sig perfekt i ens frånvaro, och få beröm i mängder av andra.

Din beskrivning är mycket träffande. Det slog till vid 14 och jag har läst att det ska gå över vid 17 och ett halvt. Jag räknar dagarna!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Lite OT: tycker du också att det här föräldraskapet med tonåringar, som man kunde tro skulle bli lite lättare eftersom man inte behöver hämta dem på dagis tex senast kl 16 och sen vara med dem resten av dagen, snarare är jobbigare? Man får ju ingenting tillbaka av dem! Som små bekräftade de en ju hela tiden, men nu!

:rofl:
Och jag som trodde att föräldraskapet blev mer givande när de nådde tonåren och kunde göra saker! Oj vad man bedrog sig!
 
Sv: Hästar och småbarn?

:rofl:
Och jag som trodde att föräldraskapet blev mer givande när de nådde tonåren och kunde göra saker! Oj vad man bedrog sig!

Jag frågade en gång min pappa vilken period under min och min brors uppväxt han tyckte var roligast, och han svarade utan att tveka: Tonåren! Så tydligen har det sina ljuspunkter också..... Men då skall man väl också vara helt ärlig och säga att min pappa jobbat som högstadielärare under större delen av sitt liv, så han har väl redan från början gillat tonåringar, kanske - och vant sig vid att hantera dem!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Men då skall man väl också vara helt ärlig och säga att min pappa jobbat som högstadielärare under större delen av sitt liv, så han har väl redan från början gillat tonåringar, kanske - och vant sig vid att hantera dem!

Kanske beror på vad för sorts barn man får också. Jag vill nog minnas att jag var ganska skötsam i den åldern och pluggade stenhårt och red däremellan. Eller så minns jag bara det jag vill minnas :angel: :D
 
Sv: Hästar och småbarn?

Kanske beror på vad för sorts barn man får också. Jag vill nog minnas att jag var ganska skötsam i den åldern och pluggade stenhårt och red däremellan. Eller så minns jag bara det jag vill minnas :angel: :D

Jo, men jag var nog rätt påfrestande ibland. Pluggade och hade bra betyg visserligen, men gjorde MASSOR av annat också.....
 
Sv: Hästar och småbarn?

Jo, men jag var nog rätt påfrestande ibland. Pluggade och hade bra betyg visserligen, men gjorde MASSOR av annat också.....

Ja, det hade jag inte en chans till kan jag säga... Bodde 13 km rätt ute i bushen utan några som helst kommunikationer. Totalt rökförbud (för annars blev det minsann ingen ridträning) och ingen möjlighet att hitta på bus på byn med de andra ligisterna. :(
 
Sv: Hästar och småbarn?

Ha ha! Ja, det är ingen slump att jag inte är högstadielärare. Jag väljer att inte utveckla det vidare, pga risken för att högstadieungdomar läser det här.

Här har inte varit några direkta problem kring alkohol, uteliv och liknande, utan det känns okej. Det jobbiga är just den dryga attityd som Miss P beskriver så träffande.

Det värsta är att jag, som också var en ridande och skötsam typ, minns att jag var värre. Jag var mycket värre mot mina föräldrar - både de och jag är eniga om att det jag nu genomgår är en västanfläkt mot vad de fick stå ut med. De borde få medalj!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Just det, rökförbud har jag infört. När den ena tonåringen hade rökt drog jag in studiebidraget i två månader, som kommer att återbetalas till sommaren om ingen rökdoft anas innan dess.

Konstigt nog har det inte blivit mycket bråk om det. (Det blev inte direkt jubel heller.) Bråken handlar aldrig om något konkret, tycker jag.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Tja, ibland går det jättebra o andra perioder går det inte alls ;)
Under mammaledigheten inga problem - sen flyttade vi till hus med eget stall o då blev det ändå rätt smidigt.
Kvällstid efter läggning har varit min hästtid, har ridit många kvällar i mörker o snålblåst efter kl. 21. Vi har även försökt ha ett varannadags system eftersom sambon också har intressen, så vi turas om med tjejerna på kvällarna om man behöver ge sig av tidigare.

Men visst det blir ofrivillig avställning ibland, och samvetet börjar bli härdat, för jag hinner inte det jag vill alla gånger.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Just det, rökförbud har jag infört. När den ena tonåringen hade rökt drog jag in studiebidraget i två månader, som kommer att återbetalas till sommaren om ingen rökdoft anas innan dess.

Haha! Det är bra.
För min del blev den hårda rökpolicyn orsaken till att jag aldrig har rökt och faktiskt aldrig varit full heller! Bara lätt salongsberusad, och det blev jag i en ålder som var så hög att jag samtidigt insåg att alkhol bäddade för en taskig nattsömn. Så då valde jag att få sova i stället. Lite mer "duktig-flicka-syndrom", kanske, men allt går att ta igen senare i livet om man vill... :D

Jag hade inte heller något emot att ställas mot denna reglerätta utpressning och anledningen var väl att det inte var så himla viktigt egentligen. Kan varmt rekommenderas.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Men visst det blir ofrivillig avställning ibland, och samvetet börjar bli härdat, för jag hinner inte det jag vill alla gånger.

Ah. Tja, hästarna går det nog egentligen ingen nöd på, även om man kanske grämer sig för att behöva börja om från början med vissa saker när man väl får tid. Hellre dock lite ofrivilliga avbrott än djur som tränas sönder, du får se det så! :)
 
Sv: Hästar och småbarn?


Just ja, du har väl barn, hur hinner du med din häst?
 
Sv: Hästar och småbarn?

:D :D
nå jag har ingen tonåringar än MEN
tre ungar i åldrarna 8 år 7 år och 1år +några månader
två hästar och står inaccorderad på en ridklubb med innebörden helgjourer och nattningar
okej jag jobbar 100% innom vården vilket innebär obekväma arbetstider.
sambon driver åkeri och hjälper till med hästarna så gott det går

nå nu hobbyrider ju jag oxå tränar för tränare preiodvis och ska väll så småning om satsa på tävling.

ja hur fasen får man livet och gå ihop med ungar och hästar :confused:
ja jag anser att detta med stallet är vårat sätt att umgås på alltså jag tar med mig ungarna till stallet, efter vi lagat och ätit middagen vi gör sysslorna ihop och jag rider min häst 5-6 dagar i veckan och tömmkör shettisen dom gångerna inte flickorna har möjlighet att följa med när jag jobbar kvällstid.
vi brukar ta en ridtur på byn med hästarna lillflickan i vagnen
och ljust nu är det hur kul som helst att skotta alla lera och sand i en hink antagligen med spade eller för hand anser lilltösen och det kan hon roa sig med när jag rider min häst.
jag får god hjälp av mina föräldrar antagligen med barnpassning eller mockning eventuellt någon nattning
eller så gör jag så att jag åker ut till stallet på kvällen när flickorna lagt sig och sambon är hemma.


allt går bara man vill :D :D
 
Sv: Hästar och småbarn?

Hur gör du nu med ridningen?

Inga hästar kvar :angel:

Hjälper en kompis nu, och då är antingen barnen med (helger) och leker med stallägarens barn, eller så passar jag på som idag och går 30 min tidigare från jobbet och åker till stallet (barnen är då med pappan).
 
Sv: Hästar och småbarn?

Utan mina familj, främst mamma och pappa, hade det inte fungerat att ha häst just nu.

Inte en chans!

Mina två första barn var "snälla" som bebisar och satt eller sov i vagnen medan jag pysslade i stallet. De kunde vara med i timmar utan problem.

Den minste däremot är hopplöst rastlös och har så varit sedan födseln så han är fortfarande en stressfaktor att ta med sig om det inte finns någon han kan gosa och busa med under tiden.
Han är även nöjd om han får tugga sig igenom stallinredningen med sågspån och allt i fred..:smirk: :D

Det är då man får ta fram bläckfiskarmarna och placera honom under ena armen och mocka med den andra. Sedan sela på samtidigt som man busar o skrattar åt honom för att han ska vara nöjd!

Men nu blir han 1 år i slutet av maj så förskolan väntar till hösten och det tycker jag ska bli så underbart!

Är ju mammaledig ett bra tag till så förmiddagarna i höst har redan stämplats som "lyx"i almanackan!:banana:

Kan tillägga att jag skulle inte kunna ha en tävlingshäst i dagsläget utan har slagit två påsar ihop och har en c-ponny som barnen kan rida och jag köra.
2 dagar i veckan lånas han ut med.

I mitt stall står det nästan bara mammor med barn.
En mardröm enligt mig om jag själv inte hade haft barn men perfekt nu när det är rena lekiset ibland!:angel:

Sara-Ida..du får väl byta ras kanske och skaffa dig en islänning, den dagen det kommer busisar, istället..som så många andra mammor med fd tävlingsambitioner har gjort!;) ;) ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 965
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 671
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sortera plast?
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp