Hästar och småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sara-Ida

Hur får ni småbarnsmammor tillvaron att gå ihop?? Jag som tycker att dygnet har för få timmar redan utan bebbar kan inte förstå hur ni som kombinerar dem med ett vanligt jobb och ridning klarar av det. Hur ser era dagar ut? Vem tar hand om barnen när ni rider och fixar i stallet? Eller har ni småbarnen med er?

Berätta för mig, så jag vet vad jag har att vänta mig... :angel: :)
 
Sv: Hästar och småbarn?

Jag kunde inte kombinera det med aktiv ridning utan har dragit ner till fullständig hobbyridning hemma utan regelbundna träningar. Har också bytt häst från prestationshäst till hobbyhäst som är nöjd med att lufsa omkring och som är snäll och go även om det är 2-3 dagar sen han reds senast. Och så fler medryttare än jag egentligen skulle önska mig...
 
Sv: Hästar och småbarn?

Har inte barn själv men en kompis till mig kunde(så länge barnet var litet) ta med sig barn och häst ut på en åker, och medans barnet sov sött i vagnen så kunde hon rida på volter runt vagnen.. :D

..sen vart barnet större och ville inte alls sova, då hade hon barnvakt som var med/ passade barnet hemma. Fast det vart väl inte tävlingsridning direkt:p
 
Sv: Hästar och småbarn?

Det där känner jag verkligen igen mig i, förutom att jag behållit samma häst.

Fler medryttare än vad man önskar är hemskt, men på något sätt så vänjer man sig lite långsamt...

Sänka ambitionsnivån är tråkigt, men går att leva med... Får försöka uppskatta stillsamma uteturer i naturen, i alla fall nu när våren är här på riktigt!

Sen för min del skulle jag vilja tillägga att dra ner på ambitionsnivån vad gäller andra saker som "stjäl" hästtid; typ städning hemma å sånt.

Allt går på något konstigt sätt! Sen ska man inte glömma den där "märkliga" faktorn som infinner sig att man faktiskt inte VILL tillbringa all ledig tid i stallet längre utan hellre är hemma och bygger klotsar på golvet eller för femitelfte gången lägger samma knopp-pussel tillsammans med guldklimpen :love: !
 
Sv: Hästar och småbarn?

Det funkar inte alls att träna speciellt aktivt om man inte har en barnvakt som kan ställa upp ofta :crazy:

Jag hobbyrider bara min häst, och låter mormor/morfar passa så gott det går på vardagarna. På helgerna fungerar det bättre när min sambo inte jobbar.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Hur får ni småbarnsmammor tillvaron att gå ihop?? Jag som tycker att dygnet har för få timmar redan utan bebbar kan inte förstå hur ni som kombinerar dem med ett vanligt jobb och ridning klarar av det. Hur ser era dagar ut? Vem tar hand om barnen när ni rider och fixar i stallet? Eller har ni småbarnen med er?

Berätta för mig, så jag vet vad jag har att vänta mig... :angel: :)

Först måste jag bara fråga: Är det dags för en Sara-Ida junior? :)

Jag håller med de övriga i tråden. På ett dygn kan du inte ensam maximera förälderskap, yrke och hästeri - det går bara inte. Vem som tar hand om barnen? Den andra vårdnadshavaren såklart, eller det stöttande nätverket av den utökade familjen; mor/farföräldrar.

Fast, prioriteringarna har en tendens att, som någon annan sa, skifta när bebisen har kommit. Plötsligt är de däringa träningarna inte lika livsviktiga och tävlandet, well - har man inte hunnit träna ordentligt och hästen inte blivit genomriden av en själv på några dagar så...då kanske det inte är någon idé att åka iväg heller :angel:

I många familjer finns ju fler än ett barn, som i vår "pulsarfamilj"* med kanske ett eller två större barn med hästintresse och mindre/större syskon utan. Det tycker jag är ett genuint dilemma eftersom det blir så att hästarna alltid måste gå före - därmed de barnen i både tid och pengar.

Nu är tjejerna såpass stora så de klarar sig själva i stallet, men en period mådde jag riktigt dåligt över att jag bara jobbade, kom hem, åkte ut till stallet med prinsessorna och min lille prins hann jag knappt se alls :cry: . Det var nu bara jag som mådde dåligt av det eftersom pappan mer än väl fyller ut rollen som "mother".



Edit: Åh...glömde säga: ständigt dåligt samvete, det är vad vardagen handlar om. Är det inte gentemot barnen så är det gentemot hästen man inte hinner med, eller jobbet man aldrig kan lämna fullt tillfredsställd. Dagishämtning är ett trumfkort mot högar av arbete kvar på skrivbordet...Sena kvällar/nätter blir det där man springer i hjulet för att hinna ikapp. Men det är så för alla liksom och det gäller att hitta ett sätt att hantera det...





*pulsarfamilj: modern familj med många bonussyskon och styvförälderrelationer där barnen bor växelvis/helger. Ibland kan familjen vara jättestor och ibland jätteliten. Vissa helger är det sex-sju barn hemma, andra helger är det två :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar och småbarn?

Kan tillägga att jag just nu är sjukt trött på hästeri och tonåringar. Är det någon som vill ha några av den ena eller andra sorten så kan ni PM:a :angel: Det hänger nog ihop med att båda jag och min man har jobb som kräver allt eller inget och som ingen kan göra åt oss när vi blir sjuka eller barnen behöver oss. En stoooor trötthet av ständig negativ stress är det för tillfället här hos Miss Ph.

Nu är detta inget unikt för mig utan en konsekvens av att ekvationen yrke, familj och krävande hobby helt enkelt inte kan lösas på ett sätt där alla vinner.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Tack för ditt uttömmande svar! :)
Och er andras också!
Erhm, nej, jag är inte gravid, men gubben tycker jag borde bli det snart... :crazy: Så jag tänkte att det är bäst att reseracha lite så jag vet vad jag ger mig in på i så fall... ;) Har ju själv blivande tävlingshästar, så det verkar ju lite dystert på den fronten, måste jag säga. Gjorde en snabb överslagsräkning i går och kom fram till att om det skulle ordna sig rent tidsmässigt hade vi båda fått jobba deltid, samtidigt som vi behövde tjäna dubbelt så mycket pengar för att bekosta barn och stallplatser! :eek:
Jag kan tänka mig att samvetet är värst och att man helt enkelt blir mindre stallfreak. Min svaga tröst var väl att barnaveln möjligen kunde leda till någon att dela hästintresset med, men det är ju inte säkert det heller!
 
Sv: Hästar och småbarn?

KDet hänger nog ihop med att båda jag och min man har jobb som kräver allt eller inget och som ingen kan göra åt oss när vi blir sjuka eller barnen behöver oss. En stoooor trötthet av ständig negativ stress är det för tillfället här hos Miss Ph.

Usch! Tröstkramar från mig.
Behöver ingen tonåring akut, men jag ringer i så fall! Kan de rida? :)

ps. Snygg avatar!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Det funkar inte alls att träna speciellt aktivt om man inte har en barnvakt som kan ställa upp ofta :crazy:

Jag hobbyrider bara min häst, och låter mormor/morfar passa så gott det går på vardagarna. På helgerna fungerar det bättre när min sambo inte jobbar.

ja, det var vad jag hade räknat ut också... Att det borde vara svårt. En del gym har ju numera organiserad barnpassning, kan inte stallen ha det också? :mad:
 
Sv: Hästar och småbarn?

ja, det var vad jag hade räknat ut också... Att det borde vara svårt. En del gym har ju numera organiserad barnpassning, kan inte stallen ha det också? :mad:


Fast då är det den lilla aspekten att man lämnade sin lilla älskling vid halv åtta snåret vid dagis, har varit på jobbet hela dagen, hämtat sin lilla telning, ätit och så börjar dagen vara över utan att man ännu umgåtts alls med sin lilla prins/prinsessa.... Så det är mera det att man SJÄLV vill vara med den lill* än att få ihop barnvakter.

Så hellre medryttare och någon som tar hand om hästen än någon som tar hand om barnet som redan varit omhändertaget av någon annan hela dagen.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Jag har alltid bra hobbyridit luffsat i skogen ibland köra ett dressyrpass eller hoppning. Jag gör så här (dottern är 4a år) har stallet nära hemmet, där hyresvärden ger hästarna frukost jag och dottern går ut å släpper ut kusarna. Sen tar vi en promenad ut för att kolla till dom under dagen. Mannen är hemma olika tider när han är hemma skaplit så där runt 16 tar man sig ut till stallet och pysslar rider osv fodrar. Sen släpper hyresvärden in dom och fodrar havrren mm då. Jag rider ca 5 gg i veckan ibland flera än min egna. Jag ska någ skaffa en medryttare så jag kan rida mera på unghästarna. Men det är ju en annan 5a :D Lycka till å njut av bäbisen. Ta ut den med vagnen i stallet funkar bra. Mina barna älskar se och vara med hästar, dom "hjälper" med hålla när min häst äter och borstar henne. Hästen tycker dom är så mysiga och är så försiktig med barnen och rör sig inte ett dugg i onödan. Lyfter fint på hoven när min 4åriga dotter ska kolla på hoven :D Hästar är smartare än va många tror.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Så hellre medryttare och någon som tar hand om hästen än någon som tar hand om barnet som redan varit omhändertaget av någon annan hela dagen.

Det är svårt att vara superwoman, med andra ord, utan att få dåligt samvete! ;)
Jag hade iofs gärna haft medryttare, men då ska den vara lika omtänksam om min älsklig som jag är... och dubbelt så bra på att rida... :p Ujujuj vad jag är kräsen där!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Hur får ni småbarnsmammor tillvaron att gå ihop?? Jag som tycker att dygnet har för få timmar redan utan bebbar kan inte förstå hur ni som kombinerar dem med ett vanligt jobb och ridning klarar av det. Hur ser era dagar ut? Vem tar hand om barnen när ni rider och fixar i stallet? Eller har ni småbarnen med er?

Berätta för mig, så jag vet vad jag har att vänta mig... :angel: :)

Det går inte att kombinera krävande heltidsjobb, barn och aktiv ridning. Har mina hästar hemma och hobbyrider bara. Har två hästar så jag slipper ha dåligt samvete om jag inte hinner rida på en vecka, de har ju sällskap av varann iaf :) . Mina föräldrar hjälper mycket men nej, tävla skulle jag inte hinna. Möjligen om man skulle jobba typ 50% då men det går inte med mitt jobb.
 
Sv: Hästar och småbarn?

Fast då är det den lilla aspekten att man lämnade sin lilla älskling vid halv åtta snåret vid dagis, har varit på jobbet hela dagen, hämtat sin lilla telning, ätit och så börjar dagen vara över utan att man ännu umgåtts alls med sin lilla prins/prinsessa.... Så det är mera det att man SJÄLV vill vara med den lill* än att få ihop barnvakter.

Så hellre medryttare och någon som tar hand om hästen än någon som tar hand om barnet som redan varit omhändertaget av någon annan hela dagen.

:bow: huvudet på spiken där!
Man vill ju hinna umgås med sina barn också!
 
Sv: Hästar och småbarn?

Usch! Tröstkramar från mig.
Behöver ingen tonåring akut, men jag ringer i så fall! Kan de rida? :)

ps. Snygg avatar!

*pfft* såklart de kan rida - det ingår i varje ung ädlings uppfostran, samt minst två språk och pianolektioner :D Det enda de inte har fått är fäktningslektioner, det blev för omständigt eftersom vi bor ute på landsbygden.

Vad gäller tonåringarna så levereras de antingen tillsammans eller var för sig, med tillhörande obligatorisk tonårsutrustning: shitty attitude där nedsättande kommentarer om din rumpa eller synpunkter på dina kläder gör dig ödmjuk om man säger så, självupptagenhet/navelskåderi på en tvåårings nivå, kravpaket som får årets avtalsrörelse att framstå som självutplånande, en förmåga att se ut som det är spöstraff att hjälpa till med hem/småsyskon (plocka ur en diskmaskin är ljusår jobbigare än att hantera 450 kg djur i storm om man säger så, för att inte tala om att hålla billeror sysselsatt en timme) :crazy:

Antar att du aldrig ringer nu, eller va?

Men stort tack :love: både för kramarna och kommentaren om min avatar. Det behövde jag idag. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar och småbarn?

*pfft* såklart de kan rida - det ingår i varje ung ädlings uppfostran, samt minst två språk och pianolektioner :D

:rofl: Förstås! Och mina ska lära sig att derivera at the age of 5... Säger min man... :D

Det låter på din beskrivning som att de tyvärr inte kan användas som billig arbetskraft... :(
Sedan blev jag lite störd på det där med nedsättande kommentarer om ens rumpa. Dagens ungdom! Ingen respekt för den kvinna som har fött fram dem till världen. Tycker inte alla ungdomar - som prins Carl Philip - att mamma är världens snyggaste??

Stå på dig och håll ut! En dag är de mödrar själva... :D
 
Sv: Hästar och småbarn?

Så länge jag var mammaledig var det en baggis. Fixade i stallet och hade barnet med mig på fm, sen var det bara ridning kvar när pappan kom hem och var med barnet.

Med jobb och småbarn däremot är det värre...
 
Sv: Hästar och småbarn?

Så länge jag var mammaledig var det en baggis. Fixade i stallet och hade barnet med mig på fm, sen var det bara ridning kvar när pappan kom hem och var med barnet.

Med jobb och småbarn däremot är det värre...

Hur gör du nu med ridningen?
 
Sv: Hästar och småbarn?

Kan tillägga att jag just nu är sjukt trött på hästeri och tonåringar. Är det någon som vill ha några av den ena eller andra sorten så kan ni PM:a :angel: Det hänger nog ihop med att båda jag och min man har jobb som kräver allt eller inget och som ingen kan göra åt oss när vi blir sjuka eller barnen behöver oss. En stoooor trötthet av ständig negativ stress är det för tillfället här hos Miss Ph.

Nu är detta inget unikt för mig utan en konsekvens av att ekvationen yrke, familj och krävande hobby helt enkelt inte kan lösas på ett sätt där alla vinner.


Jag kan ta en tonåring som stallreda, skicka hit bara:devil: ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 965
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 671
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sortera plast?
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp