Hästägare och gravid

Jag hade hästen på lösdrift = ingen mockning, foderfix, etc. Red när jag hann, vilket inte var så ofta. Tog med dottern, sövd henne i vagnen, hämtade hösten fort och red på banan tills hon vaknade - hon var den sorten som sov lite och hatade vagn... När jag blev gravid med andra barnen strax efter åkte jag av i v 25 och åkte in akut. Gjorde mig illa i höften och bestämde mig för att ställa av hästen under resten av grav. Satt inte igång honom förrän långt senare, red sporadiskt och hade medryttare ett par ggr i veckan. Inte förrän nu när jag flyttade till egen gård och mina barn är 4 och 6 kunde jag hålla igång honom igen. Trots att jag arbetar deltid och var mammaledig i 4 år. Man prioriterar annat - JAG prioriterar annat. Tid med barnen, öppna förskolan och såna saker gick före. Jag ammade länge och har dessutom svårt att lämna barnen. Det känns inte naturligt för mig så jag vill inte göra det helt enkelt. Det har nog varit den största anledningen. Vi byggde iof hus också, det tog ju mkt tid. :p

Jag tror det där beror helt på vem man är. Jag är en hemmsmamma som bakar bullar och odlar egen potatis. Åker till öppna förskolan och undviker dagis så långt jag kan. :) Och jag har svårt att lämna barnen. Jag vill ha dom hos mig. Alla är vi olika.
Tycker det låter fint och sunt tänkande:)
 
Har inte egen häst utan är medryttare och inte ens det lyckas jag få ihop med bebis. Ammar och ungen vägrar ta flaska vilket gör att jag inte kan lämna honom hemma med pappan mer än någon timme (på det hinner jag precis fram och tillbaka till stallet) och jag kan inte lämna honom på kvällen för det är jag som måste natta honom (med bröstet).

Är det någon av er som fått det att funka med häst och bebis som haft samma förutsättningar och hur gjorde ni i så fall?

Ja, min dotter helammades i sex månader och har aldrig någonsin nedlåtit sig till nappflaska, pipmugg eller skedmatning - det skulle vara bröst och inget annat! :D
Vi löste det så att mannen ringde när han åkte från jobbet - då hade han 30-40 min restid, och då hann jag amma plus dra på mig ridkläderna. Vi möttes i dörren, jag åkte till stallet (bara 5 min resväg) och red plus fixade allt som skulle fixas. Mannen hade dottern i bärsele under tiden, vilket för det allra mesta fungerade bra, jag kunde vara borta ca 2 timmar och det räckte om jag var effektiv. Inget socialt liv i stallet under den här perioden, men det var det värt för att faktiskt ändå hinna rida! Någon gång kunde något strula och jag blev sen, vilket gjorde att mannen fick stå ut med skrikande bebis i någon halvtimma. Ingen katastrof, faktiskt, även om det såklart är stressande när det händer!
 
För att svara på ursprungsfrågan också då: Jag hade foderhäst när jag var gravid, red honom till vecka 36 ungefär, därefter ställde jag av honom eftersom jag visste att jag inte skulle få ha honom kvar. Han åkte till sin ägare samma dag (!) som min dotter föddes. 4-5 veckor efter förlossningen blev jag medryttare på en häst som jag red ca 3 dagar i veckan, och när min dotter var 4 månader köpte jag en egen häst, en oinriden unghäst, som jag red in under föräldraledigheten. Medryttarhästen fortsatte jag med tills min egen var inriden (typ ett halvår). Och sedan dess har jag haft häst, alltid ridit åtminstone 4-5 dagar i veckan, ridit kurser, tävlingar etc. Min dotter lärde sig rida på vår häst, och tog mer eller mindre över honom så nu har vi en häst till (efter en mellanperiod med ytterligare en medryttarhäst för att jag skulle få rida någonting)... Dottern är snart 16, första hästen snart 20, de har känt varandra hela livet, dottern och jag har ett förhoppningsvis livslångt gemensamt intresse...

Jag har inte haft några problem med att hinna med både barn och häst, trots ett därtill ganska kvalificerat och krävande jobb. Mest tror jag det handlar om prioriteringar - för mig kändes det mer eller mindre livsviktigt att hålla fast vid mitt stora intresse när jag fick barn, klamra mig fast vid någonting som var jag utöver mammarollen. Jag behövde de timmarna av egen tid så jag prioriterade det. Och prioriterade därmed bort en del annat - öppna förskolan, fika med vänner, afterwork med kollegorna osv... Och för mig var det SÅ värt det!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
251
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 484
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp