Hästägare och gravid

Harbor

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni blivit gravida och mammalediga med era hästar? Ni som inte har eget stall på gården alltså. Vem rider dem och hur hinner ni sen när bebin har kommit?
( gäller inte mig nu alltså)
 
Hur har ni gjort när ni blivit gravida och mammalediga med era hästar? Ni som inte har eget stall på gården alltså. Vem rider dem och hur hinner ni sen när bebin har kommit?
( gäller inte mig nu alltså)
Jag red till v 38 båda graviditeten och var i sadeln igen efter fyra veckor Resp fem dagar eftee förlossning. Pappan tog hand om barnet/n. Var inget problem att hinna öht..
 
Hur har ni gjort när ni blivit gravida och mammalediga med era hästar? Ni som inte har eget stall på gården alltså. Vem rider dem och hur hinner ni sen när bebin har kommit?
( gäller inte mig nu alltså)
Jag red ända fram till förlossningen, sedan vilade hästen en månad efter att jag fött. Fick mockningshjälp två dagar tror jag annars gick det fint att fixa hästen själv. Min dotter var med sin pappa eller med i stallet.
 
Det här är ju ett återkommande ämne och det finns miljoner olika svar. Nu har ju vi haft hästarna hemma vilket gjort det lite lättare för mig att avvika ut i stallet och jag såg ju att det inte var vad du efterfrågade. Däremot fick mina hästar stå, det hade de ju gjort oavsett om jag haft dem hemma eller ej. Tack och lov så har jag haft hästar som det funkat jätte bra för. Jag tänker att hur man gör beror nog väldigt på vem man är och vart man bor. Här ute hade det nog vart omöjligt för mig att hitta någon som jag 1 litade på tillräckligt för att kunna låta ta över och nr 2 hitta någon öht haha. Alla som finns istället har fullt upp med sitt och övr hästkompisar jag har bor långt bort. Man får helt enkelt fråga sig vad man helst vill. Känns det ok att hästarna står eller inte? Vem finns det som ev kan hjälpa en? Finns det möjlighet att annonsera om hjälp? Sen så har man ju väldigt olika förutsättningar också beroende på hur man mår under graviditeten. Vissa mår som ovan svinbra och kan rida hur länge som helst, andra hoppar på kryckor under graviditeten från vecka 20, och en tredje har bara ingen lust eller ork. Jag tänker att allt visar sig och allt löser sig säkert till det bästa när man väl vet vad man har för förutsättningar. :)
 
Här har det varit ungefär som @Lo_ och @Elisha

Första barnet hade vi eget stall ca 1 mil från hemmet med syrran. Vi hade hela stallet tillsammans och jag fick ingen hjälp varken före eller efter, annat än av mannen som många gånger fick fodra morgonen då jag varit uppe på natten. Annat hästeri har han fått lära sig med tiden men då visste han inte hur man mockade och speciellt inte i halm.
Vi hade kör- och ridhästar så det var lätt att köra sista månaderna och de första efter förlossningen.

Andra barnet var jag inackorderad så det var betydligt lättare. Jag lånade dessutom ut hästen i 6 månader då och det berodde på tillfälligheter, inte att jag skaffade barn men det passade väldigt bra i tiden.

Barnet var hemma med sin pappa när jag åkte på kvällarna och red.
 
Är gravid i vecka 36... På mannens önskemål har jag inte ridit sedan vecka 30. Har två tjejer som rider åt mig så hästen går 4-5 dagar i veckan. Hoppas på en baby som gillar att sova i vagnen, har 4 km till stallet så lagom promenad och sedan rida lite.
 
Hur har ni gjort när ni blivit gravida och mammalediga med era hästar? Ni som inte har eget stall på gården alltså. Vem rider dem och hur hinner ni sen när bebin har kommit?
( gäller inte mig nu alltså)

Har inte egen häst utan är medryttare och inte ens det lyckas jag få ihop med bebis. Ammar och ungen vägrar ta flaska vilket gör att jag inte kan lämna honom hemma med pappan mer än någon timme (på det hinner jag precis fram och tillbaka till stallet) och jag kan inte lämna honom på kvällen för det är jag som måste natta honom (med bröstet).

Är det någon av er som fått det att funka med häst och bebis som haft samma förutsättningar och hur gjorde ni i så fall?
 
Har inte egen häst utan är medryttare och inte ens det lyckas jag få ihop med bebis. Ammar och ungen vägrar ta flaska vilket gör att jag inte kan lämna honom hemma med pappan mer än någon timme (på det hinner jag precis fram och tillbaka till stallet) och jag kan inte lämna honom på kvällen för det är jag som måste natta honom (med bröstet).

Är det någon av er som fått det att funka med häst och bebis som haft samma förutsättningar och hur gjorde ni i så fall?
Låtit hästen stå de första sex månaderna. Hade medryttare ett tag men i slutänden var det enklare att lägga hästeriet på is de första månaderna.
 
Har inte egen häst utan är medryttare och inte ens det lyckas jag få ihop med bebis. Ammar och ungen vägrar ta flaska vilket gör att jag inte kan lämna honom hemma med pappan mer än någon timme (på det hinner jag precis fram och tillbaka till stallet) och jag kan inte lämna honom på kvällen för det är jag som måste natta honom (med bröstet).

Är det någon av er som fått det att funka med häst och bebis som haft samma förutsättningar och hur gjorde ni i så fall?

Njae, pumpade och satte i frysen men första barnet var riktigt jobbigt med flaska och skrek väl typ de timmarna jag var i stallet. Jag märkte ju inte det såklart men mannen hade det riktigt jobbigt de två timmarna. Hon åt ju typ hela tiden dessutom.

Sonen åt mer sällan (troligen fetare mjölk, för han såg ut som en spädgris också) så där fick vi vila både man som lätt kunde ge flaska om det behövdes för den tog han så gärna och jag när jag var i stallet.
 
Njae, pumpade och satte i frysen men första barnet var riktigt jobbigt med flaska och skrek väl typ de timmarna jag var i stallet. Jag märkte ju inte det såklart men mannen hade det riktigt jobbigt de två timmarna. Hon åt ju typ hela tiden dessutom.

Sonen åt mer sällan (troligen fetare mjölk, för han såg ut som en spädgris också) så där fick vi vila både man som lätt kunde ge flaska om det behövdes för den tog han så gärna och jag när jag var i stallet.

Det hade min man också det haha, men inte av samma orsaker som din. Vår unge var inte hungrig, men fly förbannad över att hon behövde ligga på pappas axel istället för mammas. Det låter ju lite hårt, men det var ändå jätte bra för oss alla att hon "tvingades" att knyta an till sin pappa också. Han har nämligen ett jobb som gjorde det omöjligt för honom att vara FL men han fick ändå två timmar helt ensam med henne varje dag och fick då lära sig att ta hand om henne och lösa saker själv. Sen hade vi ju som sagt hästarna hemma så om det krisade så var det ju inte svårare än att jag kom in.
 
Jag fick lämna ut mina två på foder och utbildning när jag var i 4e månaden pga foglossning. De kom hem igen 2 mån efter förlossningen.

Jag rider/longerar/tömkör på ridbanan på dagtid ett par dagar/v. Då sover dottern i vagnen. På helgen när pappan är hemma och ser efter henne så rider jag ut. Jag kan tillägga att det tyvärr inte finns några mor-farföräldrar som kan hjälpa till med barnpassningen.
Jag har även skaffat en hjälpryttare till 4-åringen.
 
Första barnet red jag fram till förlossningen (hade hemsk foglossning, ridning fungerade) och red tre veckor efteråt igen. Det var en häst jag kände utan och innan.
Hade hästarna borta, tog hand om allt.

Andra barnet slutade jag rida några månader innan födsel pga sammandragningar och annan häst. Där tog det mycket längre tid innan jag kunde rida igen, pga förlossningsskada.
Hästarna hemma, tog hand om allt.
 
Nu har jag haft hästarna hemma sen jag var i 6 månaden med barn nr 1. Stod i kollektivstall 1,5 år innan vi köpte gård och det var INTE roligt varken som gravid eller ogravid, men som gravid var det slitigt. Men inte pga mina hästar, utan att 4 andra skulle fodras och plockas in och ut också.
Jag red fram till v 30 med första barnet och v 25 med andra. Var uppe i sadeln igen 6 respektive 7 veckor efter förlossningen. Den tiden jag inte red markarbetade jag så gott jag kunde annars fick dom stå. Fanns aldrig på kartan att låta någon annan är maken rida. Kände inte det behovet.
Sen efteråt så har det funkat utan problem att hålla igång ridningen minst 4 dagar i veckan och skötseln var heller inga problem.
 
Har inte egen häst utan är medryttare och inte ens det lyckas jag få ihop med bebis. Ammar och ungen vägrar ta flaska vilket gör att jag inte kan lämna honom hemma med pappan mer än någon timme (på det hinner jag precis fram och tillbaka till stallet) och jag kan inte lämna honom på kvällen för det är jag som måste natta honom (med bröstet).

Är det någon av er som fått det att funka med häst och bebis som haft samma förutsättningar och hur gjorde ni i så fall?

pappan och bebis fick vara med och så red jag när bebis sov.
 
Jag har en 2 åring och en 4 månaders, båda är hemma på heltid. Jag rider 3 gr/veckan, resten av dagens vilar han.
Min mamma har en ponny i samma stall så hon hjälper mig mycket med mockning.
Stora dottern är otroligt "hästtokig" och följer gärna med, tuffare med minstingen som avskytt vagnen sedan dag ett. Henne måste jag ha i bärsele. Så åker bara upp med barnen när min mamma är där.

Det är tufft att ha häst och barn. Sambon jobbar oregelbundna tider och har även han egna intressen.
När barnen är äldre räknar jag med att kunna rida 4-5 dagar i veckan.
 
Låtit hästen stå de första sex månaderna. Hade medryttare ett tag men i slutänden var det enklare att lägga hästeriet på is de första månaderna.
Sex första månaderna av graviditeten eller efter att barnet föddes? Båda varianterna låter lite ologiska. 6 månader behöver man väl inte väntapå att rida efter födseln. Och likaväl så ställer man väl inte av hästen de 6 första månaderna av graviditeten?
 
Sex första månaderna av graviditeten eller efter att barnet föddes? Båda varianterna låter lite ologiska. 6 månader behöver man väl inte väntapå att rida efter födseln. Och likaväl så ställer man väl inte av hästen de 6 första månaderna av graviditeten?
Vad vet du? Hon kanske hade skitont, blev snittad, komplikationer etc. Din kommentar var lite onödig tycker jag.
 
Sex första månaderna av graviditeten eller efter att barnet föddes? Båda varianterna låter lite ologiska. 6 månader behöver man väl inte väntapå att rida efter födseln. Och likaväl så ställer man väl inte av hästen de 6 första månaderna av graviditeten?
Vad är det som är ologiskt? Du vet aldrig hur mycket du kan rida innan du är där.

Dessutom var det ett svar på @Sandros fråga hur man får ihop det om man har en bebis som har stort närhetsbehov och vägrar flaska.
 
Vad är det som är ologiskt? Du vet aldrig hur mycket du kan rida innan du är där.

Dessutom var det ett svar på @Sandros fråga hur man får ihop det om man har en bebis som har stort närhetsbehov och vägrar flaska.
Ok, det förklarar ju saken. Tänkte mer att det är eventuellt de sex sista månaderna man ställer av, tänkte om jag missförstod.;)
 
Jag hade hästen på lösdrift = ingen mockning, foderfix, etc. Red när jag hann, vilket inte var så ofta. Tog med dottern, sövd henne i vagnen, hämtade hösten fort och red på banan tills hon vaknade - hon var den sorten som sov lite och hatade vagn... När jag blev gravid med andra barnen strax efter åkte jag av i v 25 och åkte in akut. Gjorde mig illa i höften och bestämde mig för att ställa av hästen under resten av grav. Satt inte igång honom förrän långt senare, red sporadiskt och hade medryttare ett par ggr i veckan. Inte förrän nu när jag flyttade till egen gård och mina barn är 4 och 6 kunde jag hålla igång honom igen. Trots att jag arbetar deltid och var mammaledig i 4 år. Man prioriterar annat - JAG prioriterar annat. Tid med barnen, öppna förskolan och såna saker gick före. Jag ammade länge och har dessutom svårt att lämna barnen. Det känns inte naturligt för mig så jag vill inte göra det helt enkelt. Det har nog varit den största anledningen. Vi byggde iof hus också, det tog ju mkt tid. :p

Jag tror det där beror helt på vem man är. Jag är en hemmsmamma som bakar bullar och odlar egen potatis. Åker till öppna förskolan och undviker dagis så långt jag kan. :) Och jag har svårt att lämna barnen. Jag vill ha dom hos mig. Alla är vi olika.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
251
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 484
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp