Hästägare och barn varannan vecka?

hanny

Trådstartare
Hej!
Har alltid haft häst, så när som på det sista året när jag fick ta bort min gamla trotjänare... Nu har livet tagit vändning och har för tre månader sen skiljt mig från min man och har barnen varannan vecka...
Jag suktar så förfärligt efter häst igen, den vecka jag inte har barnen sitter jag bara och tänker häst, häst, häst... Men varannan vecka har jag två barn när det ska läsas läxor, andra träningar och tyvärr inget större hästintresse hos barnen än att det är roligt ibland... Någon som har barn varanna vecka och häst? Hur får ni det att fungera?
Kram
 
Jag fick det att funka genom att hyra en stuga på en hästgård. Då kunde jag ha häst och ändå klara av att ha barn varannan vecka. Jag kunde gå ut i stallet på morgonen eller efter jag hämtat henne från skolan & lagat mat eller efter att hon somnat - hon var mellan 7-11 år. Nu är jag sambo igen men bor på hästgård och dottern är så stor att hon klarar sig själv på ett helt annat sätt :)
Annars skulle jag föreslå att du börjar som medryttare Då är du inte lika bunden och/eller försöker hitta någon som du kan dela foderhäst med.

Fortfarande - (dottern är nu 12- ska fylla 13) så blir det så att de veckor hon är hos mig så blir det mycket mindre motionering av hästarna, hon har oxå andra aktiviteter som tar mycket tid när man ska skjutsa till dem - även om hon fixar sina läxor själv. Men det ska helst stå mat på bordet och ibland känner man dålig samvete att man inte umgås tillräckligt så man får prioritera henne. Jag har själv skaffat medryttare som blir en extra avlastning de veckorna.
 
Kanske någon annan är i samma sits som dig och vill vara medryttare "varannan vecka" ? Eller ev att du själv blir medryttare på en häst.
 
Hej!
Har alltid haft häst, så när som på det sista året när jag fick ta bort min gamla trotjänare... Nu har livet tagit vändning och har för tre månader sen skiljt mig från min man och har barnen varannan vecka...
Jag suktar så förfärligt efter häst igen, den vecka jag inte har barnen sitter jag bara och tänker häst, häst, häst... Men varannan vecka har jag två barn när det ska läsas läxor, andra träningar och tyvärr inget större hästintresse hos barnen än att det är roligt ibland... Någon som har barn varanna vecka och häst? Hur får ni det att fungera?
Kram

Nästan samma men vi är inte skilda, han jobbar på annan ort varannan.

En bra lösdrift där hästen får gå i flock och stor varierad hage, fullservice är nyckeln :).
 
Hej!
Har alltid haft häst, så när som på det sista året när jag fick ta bort min gamla trotjänare... Nu har livet tagit vändning och har för tre månader sen skiljt mig från min man och har barnen varannan vecka...
Jag suktar så förfärligt efter häst igen, den vecka jag inte har barnen sitter jag bara och tänker häst, häst, häst... Men varannan vecka har jag två barn när det ska läsas läxor, andra träningar och tyvärr inget större hästintresse hos barnen än att det är roligt ibland... Någon som har barn varanna vecka och häst? Hur får ni det att fungera?
Kram
Jag tänker att ställ hästen på fullservice. Medryttare, kanske kan hitta någon som vill ha samma upplägg som dig? Dvs medryttare som vill rida mkt varannan vecka?
 
Nästan samma men vi är inte skilda, han jobbar på annan ort varannan.

En bra lösdrift där hästen får gå i flock och stor varierad hage, fullservice är nyckeln :).
Med tanke på att det är islandshästar som gäller för mig, så känns lösdrift som ett bra alternativ. Här i närheten finns ingen lösdrift, men kanske får leta lite längre bort...
 
Med tanke på att det är islandshästar som gäller för mig, så känns lösdrift som ett bra alternativ. Här i närheten finns ingen lösdrift, men kanske får leta lite längre bort...

Hittar du en bra lösdrift så är det ju värt ganska lång pendling, och islänningar står ju ofta på stora och fina flocklösdrifter :).

Min nsv står faktiskt på en toppen islandsanläggning just nu ;). Knepigt med fodringarna bara pga olika behov (jag måste ta massa jourer), så vi flyttar snart till en som är 5 mil från mig men äkta fullservice med samma storlek häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 539
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 043
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag tror jag har drabbats av en tidig 40-års kris eller liknande och behöver hjälp att bena lite i vad livet egentligen går ut på ;)...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
17 067
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp