Häst sparkade kvinna i huvudet

Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Låter ju nästan som MITT fall - väldigt likt! :crazy:

Ändra datum till 18 januari 2000 bara och några få detaljer... Jag fick sparken i ansiktet. Slutade med ett antal utslagna tänder, krossat kindben/näsben/övriga småben i ansiktet på högra sidan, bara ett hårsmån från högra ögat. Spruckna läppar och nästipp som gick av mitt i...
Jag opererades akut den natten och lappades ihop med stygn både i och utanför munnen (läpparna o näsan) och titanplatta på näsbenet för att få ihop alla små krossade ben. En vecka på sjukhus.

Tro det eller ej så syns det faktiskt inte alls - nästan (tack vare jätteduktiga läkare!!:bow: ). Bara om jag berättar om skadan och pekar på ärren så ser folk det.
Numera, efter några mindre operationer, har jag fått titanskruvar i övre käken pga de två förlorade framtänderna (övriga utslagna tädner hittades och sattes tillbaka ;) ).
Här en bild på mig som jag ser ut idag... om någon vill se:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Jag/jag29aug.jpg

Hoppas att det går bra för denna unga tjej också - att hon har tur i oturen! :crazy:
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Oj, vilken HEMSK olycka!

Men jag måste säga att läkarna måste gjort ett otroligt jobb med dina skador! Ser ingenting!! Var det på den sidan man ser som du fick sparken?
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Vad hände i ditt fall då?

Jag höll på att ta in ett par hästar... Ledde dom ihop (en i var hand) och de var vana vid det och var jättebra kompisar. Det var dock unghästar, eller ja 3 och 4åriga fullblodsvalacker, och de hade nåt cp-ryck just den kvällen och "lekte" med varandra hårdhänt... Så när jag höll på att gå in med dom från hagen, i varsitt grimskaft, så slogs dom med varandra med mig gåendes i mitten. De stegrade, bet varandra o höll på.
När jag kom till stalldörren så tänkte jag "Nä nu får jag släppa en av dom för det här går ju bara inte!" "Kan ju inte gå in genom stallgången med dom när dom håller på så här - en av dom frå springa in själv".

Sen vet jag inget mer.... Har minnesluckor och minns bara lite från ambulansfärden o från akuten o sådär.
Har fått berättat för mig att tjejen som hittade mig strax efter sparken (hon var den enda i stallet den kvällen, utom mig, och var ute o red sin häst när det hände men kom tillbaka ganska lägligt...) att jag satt på mina knän på stallbacken och det var blod överallt (i snön). Hon skyndade sig i slängde in sin häst i boxen, satte mig i sadelkammaren som var uppvärmd (därifrån minns jag lite - när jag satt på en stol där och jag förskräckt skrek på hjälp och förfasade mig över att mittansikte var helt förstört) och larmade ambulans.

Antagligen släppte jag den ena och fick då en spark i ansiktet av den och då slets sig den andra också... eller nåt sånt.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Oj, vilken HEMSK olycka!

Men jag måste säga att läkarna måste gjort ett otroligt jobb med dina skador! Ser ingenting!! Var det på den sidan man ser som du fick sparken?

Ja det är det. Men ärren sitter på nästippen, precis i mitten, och längs med... vad heter den delen mellan näsa och läppar? Iaf där precis i mitten och sen genom över- och underläppen i mitten. Hittade ingen bild på mig där det syntes, då får det vara en väldigt NÄRA tagen bild.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Grejen är att den här tjejen hade tagit av sig hjälmen och for med huvudet i cementgolvet och fick allvarliga skador på skallbenet.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Det är ju faktiskt inte särskilt länge sedan en man i Gislaved avled efter att ha blivit sparkad av sin häst i huvudet. Han var ute i stallet på morgonen, frun började undra varför han dröjde så....Hon hittade honom livlös i stallgången.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Ni får räkna med fler olyckor i framtiden.
Ingen vill ha kunskap nog att hantera häst men all ska ha häst.
Ingen skydds utrustning kan ersätta kunskap.
Men kunskap räknas som något fult.
Vad man premierar är socialförmåga, dvs. hur bra underhållare man är.
Den nya generationen av häst utbildare är knapp kapabla att hålla kurs för Barbie och Kent.
När man läser annonser i tidningar , på nätet om vilka det är som håller kurser så har man ett bra tvärsnitt om nivån.
Och så synen på häst, så länge den har bättre stöd i lagen än vad människan har så kommer den att ha ihjäl folk.
Först när man återbördar den till häst så kan den upphöra med att ha ihjäl.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Man vet ju om att det finns risker med att hålla på med hästar. Oftast händer ju sånna här olyckor pga av slarv lr ouppmärksamhet.
Att leda in två unghästar är ju egentligen inte så bra om man kollar på säkerheten och folk glömmer bort att tänka på det här med avstånd.
Jag tycker absolut inte att hon får skylla sig själv men det är synd att man inte tänker efter före olyckan händer istället för efteråt. Men det är lätt att va efterklok=(
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Ni får räkna med fler olyckor i framtiden.
Ingen vill ha kunskap nog att hantera häst men all ska ha häst.
Ingen skydds utrustning kan ersätta kunskap.
Men kunskap räknas som något fult.
Vad man premierar är socialförmåga, dvs. hur bra underhållare man är.
Den nya generationen av häst utbildare är knapp kapabla att hålla kurs för Barbie och Kent.
När man läser annonser i tidningar , på nätet om vilka det är som håller kurser så har man ett bra tvärsnitt om nivån.
Och så synen på häst, så länge den har bättre stöd i lagen än vad människan har så kommer den att ha ihjäl folk.
Först när man återbördar den till häst så kan den upphöra med att ha ihjäl.


Tänkvärt tycker jag!
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Jag är faktiskt beredd på att hålla med dig!

Hästhanteringen idag är inte vad den en gång var. Idag har man inget intresse i att lära sig att hantera sina hästar på ett säkert sätt, utan det är roligare att visa sin häst som ouppfostrad och visa hur häftig man är som hanterar den. Jag har fått lära mig hästhantering med sunt förnuft, jag har haft min läromästare i en hästkarl som haft en hel del problemhästar och aldrig haft några problem, med sitt lugn och sin konsekvens.

Jag hoppas att det går bra för tjejen och det är riktigt tråkigt att sånt här måste hända.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Men ska man resonera så ska väl inte någon hålla på med hästar över huvud taget?

Just den här olyckan hände alltså på en ridskola och som jag förstått det är hon inte nybörjare.

Hon ligger fortfarande nedsövd då svullnaden på hjärnan inte gått ner ännu och de har ingen aning om hur det har påverkat henne.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Du kan leda in så många hästar det får plats.
Om man vet vad man håller på med.
Att hästar härjar när dom leds är brist på kunande från människan. Om nån blir skadad så är det en följ av bristen.
Men som sagt, räkna med fler olyckor.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Menade du mitt resonemang?

Jag vet att det är en risk att hålla på med hästar, för att känna sig trygg när man börjar måste det finnas välhanterade hästar med ett lugn i grunden, som är väluppfostrade. Man ska lära barnen sunt förnuft och man ska uppfostra hästarna på bästa sätt.

Idag verkar det inte finnas en tanke på uppfostring, eller den finns nog där, men de vet inte riktigt hur man ska gå till väga. De flesta barn uppfostras idag på ridskolor och där får man oftast lära sig att rida och hanteringen kommer gärna i andra (om inte tredje) hand.

Jag tycker vi ska hålla på med hästar, men någonstans måste hästhantering/uppfostring förbättras. Och nej, jag är ingen NH-fantast, med sunt förnuft och en tanke bakom allt man gör i hanteringen kommer man långt.
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Kan inte se någonting!

Asså, det heter typ överläpp ... :crazy:
 
Sv: Häst sparkade kvinna i huvudet

Du kan leda in så många hästar det får plats.
Om man vet vad man håller på med.
Att hästar härjar när dom leds är brist på kunande från människan. Om nån blir skadad så är det en följ av bristen.
Men som sagt, räkna med fler olyckor.

Att hästar härjar behöver inte ha med ledarens kunnande att göra. Hästar kan ju bli hispiga av en miljon orsaker. Jag tycker inte det är bra att leda två hästar på samma gång för det är inte lika säkert som att bara leda en. Är inte det ganska självklart??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinnlig veterinär blev sparkad i huvudet när en häst stegrade sig i samband med att hon skulle undersöka den. Olyckan inträffade i...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 42-årige franske travtränaren Jean Boillereau är död. Efter att ha tävlat under torsdagen var han med om en olycka hemmai stallet...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 587
Senast: Trissa
·
  • Artikel
Hästnyheter Klockan halv fem fick SOS larm om att en kvinna skadats allvarligt på en hopptävling vid Åby travbana. Enligt ett ögonvittne så ska...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp