Häst som inte vill lämnas ensam i box/hage

jojj

Trådstartare
Har ett problem med min nya häst på 3 år, hon kan inte lämnas ensam varken i hagen eller boxen. I boxen stegrar hon sig emot boxväggen och ibland lyckas hon till och med få över benen och står och hänger över
Boxen. Livrädd för att hon ska riva hela boxen snart. Har inte lämnat henne själv i hage så mycket än, men de korta stunder jag lämnat henne hittills har hon sprungit som en tok, sparkat, stegrat osv. Hon totalvägrar gå ut ur hagen ensam, när man väl lyckas håller hon på och stegrar mot än, kastar sig, sparkar och försöker dra. Ett väldigt stort problem då jag för tillfället inte heller kan rida på min andra häst. Har bara dem två och inga andra hästar står i stallet. Såå tips? Vågar verkligen inte lämna henne i hagen/boxen just nu då jag är rädd att hon springer rakt igenom staketet i hagen eller river hela boxen och skadar sig :( i övrigt är hon världens snällaste och goaste. Men har verkligen panik över detta, så grymt jobbigt. Har igen lust att sälja henne enbart för detta heller då hon verkligen har världens goaste personlighet annars. Kanske bör nämna att jag endast ägt henne i en vecka och att hon tidigare är näsan helt ohanterad och har gått på lösdrift, alltid haft hästar omkring sig.
 
Sv: Häst som inte vill lämnas ensam i box/hage

Det första jag tänker på är att du måste ta en titt på boxen.. Hästen ska inte kunna få över benen nånstans/fastna.(finns information på jordbruksverkets hemsida om hur en box ska vara byggd osv om du behöver kolla) Hur är boxen utformad?
Sen med tanke på att du endast haft hästen i en vecka och pga dess bakgrund så försök ha tålamod och låta det ta tid. :) eftersom hon ändå är ganska ung så var försiktig och skynda långsamt. Men sätt gränser också! Hon behöver lära sig nu vad hon får och inte får göra, sparkas är inte ok. Sök här på negativ och positiv förstärkning och läs om det, om du inte redan är insatt i det vill säga :) Andra här kan mer om det än mig hehe.
Vänj hästen vid att du hanterar den, borsta och umgås med henne så att hon börjar lita på dig. När hon blir mer säker och litar på dig så tror jag hon kommer känna sig mer okej att gå ifrån sin hag/boxkompis och följa med dig istället.
Hur beter hon sig förresten i boxen när hon har din andra häst brevid, är hon lugn eller stressad/rädd då också?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte vill lämnas ensam i box/hage

Ja, här kommer ju anledningen att ha ordentliga boxväggar och stängbara luckor.

Mitt enda tips är att lämna hästen och låta den själv komma på att man överlever. Precis som man gör med alla andra unga hästar. Men då är ju grundförutsättningen - som alltid - att man har rätt utrustning så hästen inte skadar sig. D v s rejäla väggar och stängda boxar.
 
Sv: Häst som inte vill lämnas ensam i box/hage

Håller med o även att man gör det till en rutin. Tar ut den andra hästen varje dag tills....den fattar att den kommer tillbaka. Det ska oxå räcka med att ngn passar den. Lär sig att ty sig till människan oxå.

Den ska INTE lära sig att rutinen med ständigt sällskap finns även på nya stället.

För min häst tog det fyra dagar- väl värt. Skulle inte lämna den ute i hagen.
 
Sv: Häst som inte vill lämnas ensam i box/hage

Man måste också vara medveten om att väljer man att ha bara två hästar blir de oerhört bundna till varandra. Två hästar som tidigare totalt struntat i att de blir kvar ensamma, kan på bara några dagar förvandlas till monster som river stallet, för att de bara är två.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 491
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 043
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 790
Senast: Twihard
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 422
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp