Häst på prov innan köp

Sv: Häst på prov innan köpy

Hur ska jag kunna svara på detta? Det är inte min ide detta med att ha häst på prov utan något jag rekommenderats. Alltså har jag inga ideer eller kunskap kring hur det skulle gå till!

Jag tänkte snarare att de hade berättat hur du skulle gå tillväga. Eller att du själv hade frågat hur du skulle kunna få igenom ett sådant krav. :)
 
Sv: Häst på prov innan köp

Vet ju inte var du bor men det finns en del försäljningsstall som har bytesrätt vid hästköp. Märker man inom rimlig tid att det inte är rätt häst eller att det är annat som inte funkar får man byta till en annan häst i samma prisklass eller lägga till mer pengar.

Kanske ett lämpligare alternativ eftersom det är få privata hästägare som vill lämna ut på prov innan köp. Jag hade inte velat göra det iaf.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Kl

Något som är ganska bra är att filma när man rider så kan man titta på filmen med tex sin tränare. Man kan också sitta och titta på filmen hemma i lugn o ro.

Och att man provrider flera gånger.
 
Sv: Häst på prov innan köp

*KL*
Jag skulle däremot vilja lämna på prov ett tag för att se att det funkar. Mest för att jag är rädd om hästen och vill att den ska få det bra. Men då kanske 2 månader. På 2 veckor hinner man ju knappt se hur hästen är. Har haft alla mina hästar på prov innan köp 2-6 månader utan en som jag köpte som problemhäst. Då visste jag ju om att det kunde bli hur som helst.
Även de hästar jag har sålt har varit utlånade innan. Det gäller bara att man kollar upp köparen väldigt noga. Kolla upp stallet, hör med tränare/ridlärare, om du vet någon som känner tilltänkt köpare m.m.
Har aldrig fått tillbaka en skadad häst och själv har jag varit så säker innan jag lånat hem hästen att det har blivit affär. Jag kanske bara har haft en fruktansvärd tur! Inga dyrare hästar i och för sig upp till 50 000:-
 
Sv: Häst på prov innan köp

Aldrig i livet (som andra skrev), med öppet köp eller prov.

Man är välkommen att besöka hästen och provrida så många gånger man behöver för att ta sitt beslut.

Riskerna är för stora, risker som man som säljare inte har något som helst inflytande över. Vi har upplevt det på nära håll när det går åt h-vete, trots att köparen har utstrålat stor kunskap, och man bara tar sig för pannan när man får beskrivet hur det hela gick till.
 
Sv: Häst på prov innan köp

*kl* Intressant tråd!

Jag har faktiskt sålt 2 hastar med provotid fore! Båda gångerna var det lite speciella hastar, som jag ville vara saker på att de hamnde ratt!
Forsta gången var en bekants bekant som kopte och andra gången ett par ytligt bekanta till mig och dar jag kanner de som ager stallet.

Båda gångerna har jag kannt vid provridningen att det har kan bli riktigt bra, och har referenser på att de ar bra hastmanniskor mm.

De har senare kopt hastarna utan problem, forsta gången efter 6-8 veckor och andra efter 2 veckor.

Sedan har jag haft en som ville låna en annan hast av mig, men dar sa jag tvar nej, då hon var valdigt kanslig o med fel hantering skulle kunna bli forstord valdigt fort. Hade det varit en bekant som jag kannt, kanske, men aldrig att jag skulle lamna ivag henne till okand! Daremot stallde jag upp och korde henne till koparens tranare, så hon fick se hur hon var i ny miljo.

Alla de har koparna har blivit valdigt nojda med sina hastar!

Så mitt svar ar att det beror helt på omstandigheterna om jag tycker det ar ok el ej! Men jag ar alltid villig att låta ev kopare komma hit och ha hasten som sin egen har under en tid, om de vill!

Nu saljer jag mest unghastar, och dar ar det ju inte aktuellt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
986
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
503
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp