Häst på prov innan köp

Sv: Häst på prov innan köp

För att jag inte vill stå för risken.

Dessutom, när jag väl bestämt för att sälja så vill jag ha ett avslut. Jag vill inte skicka hästen kors och tvärs över landet och stå och betala stallplats för en häst som kanske kommer tillbaka. Få börja om med provridningar och besiktningar, kanske tom sagt ifrån till ngn som ville köpa hästen men som sen har hittat en annan häst.
Nej, är beslutet taget så är det.
 
Sv: Häst på prov innan köp

När jag köpte mitt fullblod hade jag 2-3 veckors öppet köp och samma när jag sålde min c-ponny. De andra hästar jag köpt har jag känt sen tidigare så ingen prövotid har behövts, förutom b-ponnyn då men hon var bara 1 är vid köptillfället.

Tycker det är bra! Man hinner lära känna hästen lite innan man köper den. Och i det fallet där jag var säljaren vill jag ju min hästs bästa och att det verkligen ska funka mellan hästen och nya ägaren.

Skulle gärna ha samma upplägg nästa gång jag säljer en häst.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Jag säger som de flesta, NEJ jag tvärvägrar att lämna ut på prov. Varför? Gjorde det misstaget en gång och fick tillbaka ett vrak efter två månader. Hon hämtade aldrig sig riktigt igen.

Sedan tänker jag - vilken annan vara får man ha på prov innan man köper den? Kan jag gå in i en bilaffär och be att få ha bilen ett par månader och köra omkring med för att känna om man trivs med den?
Eller, kan jag få ha dessa stövlarna ett tag för att se om de verkligen passar mig innan jag köper dem.
Eller, kan jag få bo i huset/lägenheten innan jag bestämmer mig?
Eller, om man ska ta ett annat djur. Hur många provar att ha hundvalpen ett par månader för att se om man trivs med den?

Detta hade varit otänkbart för de flesta att ens föreslå det. Så varför skulle man få ha en häst?
 
Sv: Häst på prov innan köp

Jag köpte en häst där säljaren krävde en lång prövotid. Först skulle jag ha hästen på foder i ett år, sedan skulle jag få köpa den om säljaren ansåg att den trivdes och blev väl omhändertagen. Det blev inte riktigt så länge, jag tror att det tog ca 8 månader till säljaren sa ok till köp.
Detta är dock en häst som inte alltid haft det så bra och som hade svårt att lita på människor. Prövotiden var således mer för hästens skull än för min.
Den här säljaren var mer noga med hästen än pengarna.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Vad tycker ni om att ha häst på prov, eller att lämna er häst på prov?
Vad skulle ni tycka om köparen krävde det?
Skulle ni kunna tänka er att göra det, eller vägrar ni helt?

Säger bara ett ord, ALDRIG!

Finns inget som skulle få mig att lämna iväg en häst på prov. Det finns andra köpare.

Det jag kan och tycker är bra är om de vill komma flera gånger och provrida, skulle tom kunna köra iväg hästen till annan plats om de ville prova hemma tex.

Men att lämna iväg hästen på öppet köp är något jag aldrig skulle göra med tanke på alla de risker som finns
 
Sv: Häst på prov innan köp

Skulle inte lämna ut på prov. Skulle möjligen kunna vara intresserad av att köpa tillbaka hästen om den är i samma skick som när den såldes.

På 2-3 veckor ser du inte mycket mer än du ser när du provrider. Vill du se hästen i en annan miljö så fråga om du kan provrida hästen på annan plats än dens hem.

Med ett relativt vattentätt kontrakt (går väl inte att täta alla hål..?) och goda referenser som jag själv känner till skulle jag eventuellt kunna överväga foder för ev. senare köp men det är inte säkert.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Hej!
Jag har fått rådet av många hästkunniga vänner och bekanta att jag ska kräva att få hästen på prov minst 2-3 veckor innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa den.

Hur tänkte dina bekanta att du skulle KRÄVA att ha häst på prov? Hur skulle du få igenom detta krav hade de tänkt?

Det faller på sin egen orimlighet.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Nej, hade inte gått med på det. Max 3 provridningar men gärna i olika miljöer om köparen hade velat.

Ärligt talat så känner du ganska meddetsamma om detta är DIN häst när du provar. Och tvärt om.

Tips är att vara med om att göra iordning hästen innan provridningen så du får känsla för hur den är att hantera. Provrid gärna första gången på banan men om det känns rätt be att få rida ut, kanske hoppa någon litet ute i skogen nästa gång.Be om att provlasta eller vad det nu är som kan tänkas vara en issue. Kom ihåg att hästen kommer testa dig ett tag efter att den bytt miljö. Känns det inte säkert, tryggt och bra under provridningarna blir det inte rätt sen heller.

Tycker du ska ta och be någon tränare eller dylikt vara med. Tror som någon annan här att de du frågat kanske inte är helt säkra själva..
 
Sv: Häst på prov innan köp

Att hästen blir annorlunda i en ny miljö är inte konstigt. Vissa landar i den nya miljön direkt och andra tar längre tid på sig. Att ha den på prov ett par veckor behöver inte ge så mycket svar. Jag skulle vara väldigt tveksam till att lämna ut hästen på prov. Jag kan tänka mig att göra det om jag känner köparen, men inte annars.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Aldrig igen. Gjorde det och fick tillbaka en skadad häst som fick avlivas.

Köparen är välkommen hit så många gånger den vill och även åka iväg till nya miljöer för att testa, men flyttar hästen ska den vara såld.
 
Sv: Häst på prov innan köpy

Hur tänkte dina bekanta att du skulle KRÄVA att ha häst på prov? Hur skulle du få igenom detta krav hade de tänkt?

Det faller på sin egen orimlighet.

Alltså, de tyckte att jag inte ska köpa en häst som jag inte får ha på prov. Att om säljaren vägrar lämna på prov så är det bara att leta vidare typ.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Det är tråkigt att dom har gett dig ett sånt råd för det skulle begränsa dina möjligheter att hitta en lämplig häst ganska så rejält eftersom det är så få som faktiskt lämnar ut sin häst på prov. Jag är säker på att du har förstått det vid det här laget. :)

Det bästa du kan göra är som en en del har påpekat, ta med dig tränare eller någon annan vettig person som du har förtroende för när du åker och provrider. Hittar du en häst du tycker om och som känns trevlig att rida så be att få komma och provrida fler gånger om du vill testa saker som t ex att rida ut en sväng.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Ja, jag har insett att det inte är ett råd att följa.
Flera av dessa människor har hadt hästar i många år och varit med om hästköp ett flertal gånger, så det är märkligt att de ändå har gett det rådet. För jag ser dem som erfarna hästägare.
 
Sv: Häst på prov innan köpy

Kan du inte ha en häst på foder innan ev köp då? Det borde vara ett alternativ.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Nu har jag sett att du inte vill ha häst på foder, utan köpa direkt. Men fundera ett varv till... är min rekommendation.

Det finns försäljningsstall som hyr ut saluhästar en period innan eventuellt köp. Det finns också privata foderhästar, där ägaren är öppen för att sälja om du och hästen skulle passa.

Många ridskolor hyr ut sina lektionshästar i perioder, det kan vara utmärkta hästar som bara behöver lite paus ifrån ridskolelivet.

Förstår inte riktigt vad är det som är så hemskt med foderavtal? Fungerar allt bra så är det ju underbart och bara att gå vidare till köp. Blir det problem så finns ägaren där.

Att ha häst på prov två veckor gör varken till eller ifrån. Då får du ha den ett par månader i alla fall. Förstår mycket väl säljare som vägrar lämna ut på prov.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Gjorde det en gång och aldrig mer. Han kom hem mager och med svullet bakben och sår från hästar som bitit honom. En ny köpare hoppade av på grund av bakbenet så nu får jag behålla honom istället. Man får komma och prova flera gånger men lämnar aldrig iväg på prov mer.
 
Sv: Häst på prov innan köpy

Alltså, de tyckte att jag inte ska köpa en häst som jag inte får ha på prov. Att om säljaren vägrar lämna på prov så är det bara att leta vidare typ.

Men hur rent praktiskt ska du som köpare kunna påverka säljaren att denne ska lämna ut på prov till dig? Tror de dina runt omkring dig att säljaren ska tycka det är en ynnest att just du kommer o köper deras häst?
 
Sv: Häst på prov innan köp

Det rimliga rådet borde borde vara, titta på många hästar, ta med någon kunnig om du hittar en superintressant häst, köp inget som du inte känner 100% att det här kan bli riktigt bra.

Blir det trots allt inte det och du inte vill ha hästen så får du helt enkelt sälja den själv.

Jag ställer mig till skaran som aldrig skulle lämna ut en häst på prov vid försäljning, har inte heller köpt en häst på prov.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Nu har jag sett att du inte vill ha häst på foder, utan köpa direkt. Men fundera ett varv till... är min rekommendation.

Det finns försäljningsstall som hyr ut saluhästar en period innan eventuellt köp. Det finns också privata foderhästar, där ägaren är öppen för att sälja om du och hästen skulle passa.

Många ridskolor hyr ut sina lektionshästar i perioder, det kan vara utmärkta hästar som bara behöver lite paus ifrån ridskolelivet.

Förstår inte riktigt vad är det som är så hemskt med foderavtal? Fungerar allt bra så är det ju underbart och bara att gå vidare till köp. Blir det problem så finns ägaren där.

Att ha häst på prov två veckor gör varken till eller ifrån. Då får du ha den ett par månader i alla fall. Förstår mycket väl säljare som vägrar lämna ut på prov.

Att ha häst på foder en kortare period (några månader) och sedan köpa den kan jag tänka mig om säljaren också skulle vara intresserad av det.
Jag är dock inte intresserad av att ha häst på foder istället för köp eller långtidsfoder typ ett år innan köp.
 
Sv: Häst på prov innan köpy

Men hur rent praktiskt ska du som köpare kunna påverka säljaren att denne ska lämna ut på prov till dig? Tror de dina runt omkring dig att säljaren ska tycka det är en ynnest att just du kommer o köper deras häst?

Hur ska jag kunna svara på detta? Det är inte min ide detta med att ha häst på prov utan något jag rekommenderats. Alltså har jag inga ideer eller kunskap kring hur det skulle gå till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
986
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
503
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp