Häst på prov innan köp

A

agg

Hej!
Ska köpa min första häst nästa år förhoppningsvis, om jag hittar rätt individ.
Jag har fått rådet av många hästkunniga vänner och bekanta att jag ska kräva att få hästen på prov minst 2-3 veckor innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa den. Detta för att verkligen kunna prova hästen och se hur den är i en annan miljö än i sitt hem. Men också för att det blir min första egna häst så att jag verkligen blir säker på att det är den jag vill ha.

Jag tycker själv att det är en bra idé att ha hästen på prov, men jag har sett att i många annonser står det att säljaren absolut inte lämnar på prov.
Jag kan iofs förstå det också då man kanske inte vill att ens häst ska åka fram och tillbaka till olika ställen och främmande människor. Skaderisken lär ju öka på nya ställen för hästen tex.

Vad tycker ni om att ha häst på prov, eller att lämna er häst på prov?
Vad skulle ni tycka om köparen krävde det?
Skulle ni kunna tänka er att göra det, eller vägrar ni helt?
 
Sv: Häst på prov innan köp

Jag har gjort det en gång och fick hem en skadad häst som det tog ett halvår att få ordning på igen. Aldrig mer, en köpare som kräver att få ha hästen på prov väljer jag omedelbums bort.
Möjligen öppet köp, men även det är tveksamt. Då är det bättre att köparen får komma och provrida flera gånger i olika miljöer och sammanhang.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Aldrig i livet! Man får komma och prova flera gånger men ingen prövotid.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Säger som Bison: Aldrig i livet! Kom och provrid hur många gånger som helst men absolut inte någon prövotid.
Vad som helst kan hända under den tiden och så står man där med en häst som är helt obrukbar och/eller kostar massor i veterinärvård att få i gott skick igen...

Har fått frågan några gånger och köparna tycker att jag är dum i huvudet som tror att de ska köpa häst utan att kunna prova ordentligt. Jamen välkommen till världen! Vem vill stå den risken? Det är inte småsummor vi talar om och dessutom levande djur.

Den som mailade på en av mina förlungar tog ändå priset, tyckte att hon skulle få ha på prov i tre-fyra år så att hon såg vad det blev av den och att den höll måttet som inriden... Jävla idiot!! =) Antigen köper man en fölunge till fölpris ELLER så köper man en färdig fyraåring som visar vad den går för men då till ett helt annat pris.
Vad hade hon tänkt at tjag skulle göra av hästen om hon förstört den vid inridning? Verkade ju inte så kunnig direkt som ens föreslog en sån sak...

Nä, TS. Det är nog inte många som lämnar på prov. Kanske om det är hästar i 10 000-kronorsklassen men det är inte speciellt vanligt.
Skulle du själv vilja stå med den risken?
 
Sv: Häst på prov innan köp

Som andra har skrivit aldrig är tillräckligt många risker med att köpa/sälja redan som det är.

Troligen inne häller öppet köp och skulle det hända så på en barn ponny och vet besiktning innan åter tagandet som visar att ponnyn är i samma skick som när den lämnades ut.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Nej jag skulle inte heller lämna på prov, är köparen seriös intresserad får de rida hästen hos oss vid flera tillfällen och olika situationer, därefter får de bestämma sig. Att skicka iväg en häst på prov är en alldeles för stor risk, och vill man verkligen hamna i tvist så är det precis så man ska göra.

Då står jag hellre kvar med risken att det dröjer innan en ny köpare dyker upp än att hästen blir skadad och osäljbar i värsta fall.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Skulle aldrig falla mig in!

Man får komma och vara med hästen så mycket man vill hos mig men inte ta med den hem. Det är en alldeles för stor risk. Finns hur många som helst som fått hem hästar som blivit förstörda på ena eller andra sättet och där säljaren fått ta den ekonomiska smällen fast det är den som lånat hästen som förstört den.

Vill man ha en häst på prov får man räkna med att skriva kontrakt där man står ekonomiskt för alla risker det kan innebära och är beredd att betala för skador på hästen och eventuellt dödsfall. Har hört om de som tagit hyra på mellan 5-10 000 för en prövomånad. Denna har inte betalats tillbaka om spekulanten inte köpt hästen men dragits av från köpesumman om det blivit affär.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Hej!
Ska köpa min första häst nästa år förhoppningsvis, om jag hittar rätt individ.
Jag har fått rådet av många hästkunniga vänner och bekanta att jag ska kräva att få hästen på prov minst 2-3 veckor innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa den. Detta för att verkligen kunna prova hästen och se hur den är i en annan miljö än i sitt hem. Men också för att det blir min första egna häst så att jag verkligen blir säker på att det är den jag vill ha.

Jag tycker själv att det är en bra idé att ha hästen på prov, men jag har sett att i många annonser står det att säljaren absolut inte lämnar på prov.
Jag kan iofs förstå det också då man kanske inte vill att ens häst ska åka fram och tillbaka till olika ställen och främmande människor. Skaderisken lär ju öka på nya ställen för hästen tex.

Vad tycker ni om att ha häst på prov, eller att lämna er häst på prov?
Vad skulle ni tycka om köparen krävde det?
Skulle ni kunna tänka er att göra det, eller vägrar ni helt?


Förstår alla som inte lämnar ut på prov, men kanske vore en foderhäst något att tänka på istället? Finns ju ofta "lämnas på foder för ev. senare köp". På så sätt får man ju prova hästen, och själva grejen att ha häst.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Jag skulle aldrig lämna ut en häst på prov. Det räcker med en spark i hagen så kan man ha ett halvårs konvalescens och står då med kostnader för en häst som man ville sälja. Eller ännu värre, att hästen får fång och plötsligt kan det ta ett år och hästens värde kommer knappast att återhämta sig.

Ärligt talat förstår jag inte heller hur man som köpare vågar ta en häst på prov. Stå med ansvar för någon annans häst bara för att jag själv inte vågar fatta beslut att köpa eller ej, nej det är inget för mig. Jag skulle vara supernervös under prövotiden.

Jag har inte häst längre men senast jag köpte en åkte jag och provred (det var 40 mil), stannade över natten och provred igen innan vi körde hem. Jag hade med en god vän som är mycket erfaren och hon red också hästen. Hon visste väl hur jag rider och kunde se hästen även från andra håll samt att hon visste vad jag ville med min ridning. Andra dagen bad jag att inte få hästen intagen så att jag själv kunde hämta henne i hagen och därmed få känna på hur hon var att hantera på marken. Lite turligt träffade vi på säljarens hovslagare (säljaren var inte där då) så vi passade på att fråga honom hur hästen var att sko och hur den hanteringen funkade.

I bilen hem hade vi gott om tid att diskutera det hela.

Inte för att jag är någon expert på hästköp, men jag tror att det viktigaste är att man har med sig stöd, någon som man litar på som kan ge en second opinion. Sedan måste man vara säker på vad man är ute efter och ha tålamod att vänta på rätt häst. Till sist måste man vara säker på vilka punkter man kan kompromissa och vilka som är absoluta krav.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Förstår alla som inte lämnar ut på prov, men kanske vore en foderhäst något att tänka på istället? Finns ju ofta "lämnas på foder för ev. senare köp". På så sätt får man ju prova hästen, och själva grejen att ha häst.

Jag har aldrig skrivit att jag absolut måste ha hästen på prov, utan att jag rekommenderats detta av så många trots att det är väldigt få som skulle gå med på det.
Det är det jag blir så fundersam över.
Och som jag skrev i mitt första inlägg så förstår jag att folk inte vill lämna ut på prov. Jag ville bara höra folks tankar, åsikter och erfarenheter om det.

Jag ska inte ha någon häst på foder, utan köpa häst.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Tänk så här då; de som är villiga att lämna ut på foder är säkert mer villiga att lämna ut hästen på prov. Lite det jag försökte förmedla..
 
Sv: Häst på prov innan köp

Jag har aldrig skrivit att jag absolut måste ha hästen på prov, utan att jag rekommenderats detta av så många trots att det är väldigt få som skulle gå med på det.
Det är det jag blir så fundersam över.
Och som jag skrev i mitt första inlägg så förstår jag att folk inte vill lämna ut på prov. Jag ville bara höra folks tankar, åsikter och erfarenheter om det.

Jag ska inte ha någon häst på foder, utan köpa häst.

Men nu skriver du ju här att du ska köpa häst. Det innebär att du betalar den. I så fall ska säljaren hålla dessa pengar tills prövotiden är slut? Tror du får väldigt svårt att få någon att gå med på detta.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Skulle jag aldrig gå med på!

Vill dom ha hästen så får dom köpa den innan den lämnar mig.

Varför?

För jag vill inte få hem en förstörd häst. Vad som helst kan hända och sedan drar sig köparen ur och kvar står jag med en skadad häst.

Kom och provrid hästen så mycket du vill men hem till dig kommer den först när den är betald.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Jag har sålt många hästar eftersom jag är uppfödare. Kan lugnt säga att de enda hästar som jag lämnat på prov är hästar som det har varit någon speciellt med. Som exempel en häst som varit skadad där man inte riktigt kan säga om den kommer att hålla innan en viss tid har gott med träning. Men då har ju köparen också varit medveten om att det är en häst med ev problem.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Men nu skriver du ju här att du ska köpa häst. Det innebär att du betalar den. I så fall ska säljaren hålla dessa pengar tills prövotiden är slut? Tror du får väldigt svårt att få någon att gå med på detta.

Jag har aldrig skrivit att jag ska eller ens vill ha en häst på prov, utan bara att jag rekommenderats det av så många och därför undrar över det!

Jag ska köpa häst UTAN att kräva att få ha den på prov på något sätt!
Jag vill bara höra folks åsikter och erfarenheter kring detta eftersom jag tycker att det är konstigt att så många rekommenderar mig att tvinga till mig en häst på prov trots att inga säljare verkar vilja lämna på prov.
Om du hade läst mina tidigare svar i tråden så hade du sett det!
 
Sv: Häst på prov innan köp

Du skrev faktiskt "Jag har aldrig skrivit att jag absolut måste ha hästen på prov" och det kan ju tolkas så. Du behöver inte bli tyken för det.

Apropå dina bekanta som rekommenderar dig detta så är det väldigt enkelt att berätta för andra hur de ska göra. Tycker du ska fråga ut dem om de har någon egen erfarenhet av att få häst på prov.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Du har fått många otrevliga svar så därför tänker jag besvara din fråga sakligt ;)

Ett miljöombyte för en häst är alltid förenat med en visst risk. Hästen har en ny ryttare som rider på ett annat sätt, hästen släpps ut i en ny hage, den får nytt foder, hanteras av nya människor. Alla dessa risker vill inte säljaren stå för, då skulle nog priset för hästar fördubblas. Det är därför inte så vanligt att man lämnar ut hästar på prov. Däremot brukar man kunna komma och provrida flera gånger.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Jag skulle säga att dina hästbekanta som du tycker är kunniga, i själva verket är okunniga och osäkra.

Och 2-3 veckor är väl minst den tiden som en häst behöver för att känna sig hemmastadd? kanske ännu längre och då kommer du ju inte att få reda på om ni verkligen passar ihop på denna korta tid?

Själv skulle jag inte lämna en häst på prov, däremot har jag lämnat 2 stycken på öppet köp och köparna behöll utan minsta tvekan hästen. Jag har även köpt tillbaka en häst en gång eftersom den inte kom överens alls med sin nya ägare så jag kände mig tvungen att köpa tillbaka den för det funkade bara inte.
 
Sv: Häst på prov innan köp

Vad tycker ni om att ha häst på prov, eller att lämna er häst på prov?
Skulle ni kunna tänka er att göra det, eller vägrar ni helt?


Jag skulle aldrig lämna iväg min häst på prov. Möjligtvis om jag kände personen, men aldrig annars. Som fejko skirver, det är väldigt mycket risker för säljaren att stå för.
Skulle man göra nåt liknande "prov" så är det öppet köp, hästen ska betalas och ett specifikt kontrakt rörande detta skulle skrivas. Men helst inte.

Vad skulle ni tycka om köparen krävde det?

Den hade fått leta någon annan häst helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
986
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
503
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp