Häst myter

@Marty Kanske bara jag som trodde det var en myt med ljusa hovar då :o. Måste höra med min släkting som är hovslagare vad han säger om det.

@sthu Japp, det sägs så... Men som sagt så är det nog en myt det också :p
 
Mest seglivade myten tycker jag nog är att alla hingstar är livsfarliga.

I övrigt håller jag med om skimlar och fuxar tkr det stämmer bra. Jag aldrig mött en ranghög skimmel och de har haft lättast att bli utstötta. Har bara träffat fuxar med massa livligt humör/ ofta heta i temperament.

Fler..

Att hästar skulle dela vår dygnsrytm och måste sova/ha släckt senast 20-21

Måste gå in när det är mörkt

Tävlingshästar kan inte gå på bete för då blir de trötta
 
Fler..

Fång beror alltid på proteinöverskott eller att hästen ätit för mycket gräs

Alla hästar fryser under 10 grader

Hösilage/ensilage går inte att ge till häst för det är komat

Tuffare hästar måste behandlas tuffare

Att hobbyhästen mår sämre än tävlingshästen då den är så dyr

Hästar klarar sig på snö och behöver inte vatten ute på vintern (även fast de kan gå ute +12 timmar)
 
Det finns forskning på att rödhåriga individer har en betydligt lägre smärttröskel än icke rödhåriga.

Vad det gäller mitt fuxsto, så behöver hon mer smärtstillande/lugnanade vid tandläkarebesök än andra individer.
Vi är där 2 ggr om året p.g.a en molar som är intryckt (spark i huvudet av mamma när hon var föl).

Hon är även ledarsto och accepterar inte skimmlar :/
 
Det finns forskning på att rödhåriga individer har en betydligt lägre smärttröskel än icke rödhåriga.

Fast var det inte precis tvärtom? :)

Jag själv läste förut i nån artikell att man trott att motståndet berodde på lägre smärttröskel men att det visade sig vara precis motsatsen i den frågan, att rödhåriga är mer smärttåliga och mer motståndskraftiga till vissa typer av narkos pga rödhåriga motarbetar nån substans snabbare i narkosmedlet än andra.

På mig som är rödhårig stämmer det precis. Är extremt smärttålig och är sjukt tålig mot tex lokalbedövning..ibland vill tandläkaren slita sitt hår
 
Senast ändrad:
Myten om att fuxar, framförallt fuxston ska vara mer jävliga än andra hästar. Har träffat många härliga fuxar, och äger nog ett av de snällaste fuxston som världen skådat.
Rödfuxmärrar är skitroliga att retas med, tvärtänder men bara på skoj fast för en oinvigd kan det se ganska så farligt ut när dom "attackerar" och sätter tänderna i armen eller benet (eller arslet) men hittills har jag inte träffat på en rödfuxmärr som betett sig farligt och elaka är dom definitivt inte, bara lite vassare och snabbare i tanken.
 
@Marty Tja, nu hittar jag det såklart inte men jag läste om det i en hästtidning. Sen så har det även diskuterats här på buke tidigare och det var inte bara jag som läst om just denna forskning :)
 
Mja, jag tror fortfarande att det är andra mekanismer bakom. Som personlighet. Tänker att man skulle få samma effekt om man la på ett ljust täcke, och det har jag aldrig hört någon säga.
Här i stallet har vi faktiskt haft en häst som reagerade på hästar med ljusa täcken. Han började attackera dom och dom förstod ju ingenting dom stackarna.
 
För länge sedan trodde folk verkligen att djur kunde tala under julaftonsnatten eller midvinter natten som det kallades då och då trodde man även på gårdstomten, vättar och troll. Dock inte på Jesus då man ännu inte hade någon större kontakt med övriga världen. Eller på jultomten för den delen som är en betydligt senare figur. Samt att blot, alltså att offra ett djur blidkade gudarna så man fick bättre skörd nästa år och att jorden var platt. Men det är måååånga hundra år sedan dock inget som först uppstod i en Lena Furberg serie även om Lena Furbergs serier är mycket bra ;)
 
Senast ändrad:
Fast var det inte precis tvärtom? :)

Jag själv läste förut i nån artikell att man trott att motståndet berodde på lägre smärttröskel men att det visade sig vara precis motsatsen i den frågan, att rödhåriga är mer smärttåliga och mer motståndskraftiga till vissa typer av narkos pga rödhåriga motarbetar nån substans snabbare i narkosmedlet än andra.

På mig som är rödhårig stämmer det precis. Är extremt smärttålig och är sjukt tålig mot tex lokalbedövning..ibland vill tandläkaren slita sitt hår

Jo du har rätt :)
 
Jag har läst att det finns forskning på att humör och fuxfärg hör ihop.
.
Vill minnas att det inte finns forskning, men att det skulle gå att forska på och att myten om att denna forskning finns kommer sig av ett en forskare svarade på frågan om det här med fuxfärg och svarade just att det skulle gå att forska på men att det inte är gjort.
 
För länge sedan trodde folk verkligen att djur kunde tala under julaftonsnatten eller midvinter natten som det kallades då och då trodde man även på gårdstomten, vättar och troll. Dock inte på Jesus då man ännu inte hade någon större kontakt med övriga världen. Eller på jultomten för den delen som är en betydligt senare figur. Samt att blot, alltså att offra ett djur blidkade gudarna så man fick bättre skörd nästa år och att jorden var platt. Men det är måååånga hundra år sedan dock inget som först uppstod i en Lena Furberg serie även om Lena Furbergs serier är mycket bra ;)

Den versionen jag hört var att djuren kunde tala under julnatten just för att Jesus föddes då, så natten var helig. (Att ingen vet när han föddes är en annan historia.)

Vad folk trodde innan de kände till kristendomen är svårt att säga, eftersom den varit känd här uppe i alla fall sedan 500-talet, även om man inte bytte religion förrän senare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
795
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 106
Senast: mamman
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 194
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp