Häst myter

Jag har hört allt möjligt om virvlar. Ju fler virvlar ju smartare och därmed svårare häst.
Att ston "behöver" få ett föl för att må bra (hörs samma om katter och hundar också)
Att bakjäst är farligt, när det finns oberoende forskning som visar tvärtom
Alla fullblod är galna springidioter och alla kallblod är sega tjockisar
 
Jag motbevisar "dina" ideér om fullblod och kallblod. Min arab är betydligt lugnare än stallets nordsvenska bruks. Bruksen är rädd för hönsen och jag kan inte sladda volten när bruksen är i närheten för sladden (som min arab drar) är jäääätteläskig :-).

(och jag vet att det inte är dina ideér men jag lyckades inte hitta ett bättre sätt att uttrycka det på).

/L

Jag har hört allt möjligt om virvlar. Ju fler virvlar ju smartare och därmed svårare häst.
Att ston "behöver" få ett föl för att må bra (hörs samma om katter och hundar också)
Att bakjäst är farligt, när det finns oberoende forskning som visar tvärtom
Alla fullblod är galna springidioter och alla kallblod är sega tjockisar
 
Jag motbevisar "dina" ideér om fullblod och kallblod. Min arab är betydligt lugnare än stallets nordsvenska bruks. Bruksen är rädd för hönsen och jag kan inte sladda volten när bruksen är i närheten för sladden (som min arab drar) är jäääätteläskig :-).

(och jag vet att det inte är dina ideér men jag lyckades inte hitta ett bättre sätt att uttrycka det på).

/L
Ja araben i stallet är 10 gånger lugnare än kallblodstravaren. Travaren är het och vill springa, han skuttar åt sidorna för "farliga" saker. Araben, som dessutom är yngre, är superenkel att reglera tempot på, tävlar inte, inga problem att bli ifrånsprungen och är inte rädd för särskilt mycket (förutom får)
 
Det där med att fuxmärrar är värre än andra är nog lika sant som att det sägs att rödhåriga personer kräver mer narkosmedel vid sövning.

Det sägs till och med på operationsavdelningen på mitt jobb att många rödhåriga kräver mer narkosmedel. ;)


I övrigt har våran fux lite mer eget temperament än våra andra hästar och den röda katten har betydligt mer temperament än våra andra hade. Hurvida det är en myt eller ej låter jag vara osagt. :D
 
Det var det skummaste jag hört idag, varför ska man rida med ägg och varför skulle ägg vara blod när krasande ägg låter som krossat ben snarare än blod. Då är det mer logoskt att tömma en flaska sirap i nacken på hästen. Helt absurt från alla håll och kanter
Fick höra när jag var liten att man skulle knäcka ägget på hästens nacke när den stegrar för att man ska lura den att den slår i nått och därför inte stegra mer?? Men alltså vem rider runt med ett ägg hela tiden? Och är det verkligen ens första tanke när hästen stegrar, fram med ägget!! Det är kanske hästar som stegrar väldigt ofta man främst gör det med iofs..
 
Fick höra när jag var liten att man skulle knäcka ägget på hästens nacke när den stegrar för att man ska lura den att den slår i nått och därför inte stegra mer?? Men alltså vem rider runt med ett ägg hela tiden? Och är det verkligen ens första tanke när hästen stegrar, fram med ägget!! Det är kanske hästar som stegrar väldigt ofta man främst gör det med iofs..
Det fick jag också höra och se:)
Hjälpte på den hästen men det är ju en aningens opraktiskt att ha med sig en kartong med ägg när man rider. :angel:
 
När jag var yngre fick jag höra att hästar med 4 vita strumpor blir oftare halta och har sämre ben än andra. Fick också höra att ljusa hovar har sämre kvalitet än mörka.

Det där med att skimlar kan bli utstötta är kanske delvis sant. Min erfarenhet är att vissa hästar inte gillar skimlar och vissa inte gillar skäckar tex. Andra gillar inte ponnysar.

Det där med att fuxmärrar är värre än andra är nog lika sant som att det sägs att rödhåriga personer kräver mer narkosmedel vid sövning.
– Det är en gammal erfarenhet bland narkosläkare att naturligt rödhåriga patienter kan behöva lite mer narkos, säger Torsten Gordh, professor i smärtforskning i Uppsala och klinikchef på anestesi-intensivvården på Akademiska sjukhuset. Några könsskillnader har man dock inte noterat.
För några år sedan visade också experiment i USA att rödhåriga behövde mer av gasformiga narkosmedel. Det sågs som ett bevis för att det kunde ligga något i den gamla erfarenheten. Nervsystemet och huden/håret har utvecklats ur samma groddblad i embryot så sambandet är inte orimligt, och samma gen som ger rött hår har också visat sig ge skillnader i hjärnans receptorer.
Dessutom ska rödhåriga ha fler smärtreceptorer (alltså känner mera smärta) vilket är intressant då en annan studie säger att de känner mindre smärta.
http://www.svd.se/rodhariga-kanner-mindre-smarta
 
Dessutom ska rödhåriga ha fler smärtreceptorer (alltså känner mera smärta) vilket är intressant då en annan studie säger att de känner mindre smärta.

Vi kanske känner mer smärta men gnäller inte om det. Det kanske är normaltillståndet för oss rödtottar att ha ont :nailbiting:
:angel:

Men alltså vem rider runt med ett ägg hela tiden?

Jag har en kompis som brukar rida med ett ägg i var hand.
Inte för att släppa i huvudet på hästen utan för att inte hålla för hårt i tyglarna. Verkar funka, hon är superlätt i handen!
 
Vi kanske känner mer smärta men gnäller inte om det. Det kanske är normaltillståndet för oss rödtottar att ha ont :nailbiting:
:angel:



Jag har en kompis som brukar rida med ett ägg i var hand.
Inte för att släppa i huvudet på hästen utan för att inte hålla för hårt i tyglarna. Verkar funka, hon är superlätt i handen!
Jag har alltid ont så enligt mig är det så :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 057
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 106
Senast: mamman
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 193
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp