Häst med okänd bakgrund

cello

Trådstartare
Nu har det blivit dags för häst nummer två för mig! :laugh: Letar och har varit och tittat på några, bland annat en som var sååå härlig och fin! Problemet är bara att hästens bakgrund är relativt okänd. Den är import och jag vet inte hur länge den varit i Sverige. Dessutom får jag en liten känsla av att säljaren inte berättar riktigt allt. Hen vill till exempel inte riktigt svara på hur länge hästen varit i hens ägo. Ville hellre ta ut vet för gårdsbesiktn än att jag bokar på klinik. Det kommer jag inte gå med, men frågan är om det är värt att lägga energi på. Och OM jag gör det, vad ska kollas? Blodprov, röntgen? Nåt mer? Helst vill jag inte låta röntga den häst jag ska köpa, eller rättare sagt, jag vill köpa en häst som inte verkar ha något behov av det.

Hur gör man för att inte bli lurad liksom? Min nuvarande häst tog jag över efter att ha varit skötare/foderhäst på den i flera år, så då visste jag precis vad jag fick. Det här med att kolla på annonshästar och köpa från någon helt okänd är något nytt och rätt skrämmande.
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Om du redan misstänker att det är något fuffens och säljaren döljer något så avstå, ett sätt att inte bli lurad är att inte göra affärer med folk som beter sig som du beskriver.
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Mina varningsklockor ringer för fullt när jag läser din text. Skulle utan tvekan lämna den och leta vidare.
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Svar till båda..
Jo, det är väl så. Så attans irriterande att hästen var tvungen att vara så förbannat fin!! :(
Letar vidare helt klart och ska prata med säljaren efter helgen igen. Känns det lika skumt då kommer jag tacka för mig.
Har så svårt att förstå mig på en del folk... Första hästen vi tittade på var ett kallblod som som enligt annonsen gick i form i alla gångarter, var lugn och trygg, även för ovana ryttare. Hästen vi provred kunde inte galoppera i höger varv, över huvud taget. Och det var ägaren helt tydlig med när vi väl var där. Den kunde inte stå still och ägaren berättade mer och mer om hur stressad hästen var och hade varit. Varför skriver folk inte bara som det är? För sin egen, intressanters och framför allt för HÄSTENS skull! Så att kan hitta en ägare som passar....
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Om du redan tycker att saker och ting inte stämmer, så KÖP INTE!!

Angående varför folk inte skriver annonser ärligt, så är det väl så att man vill locka spekulanter att komma och titta och hoppas att de faller för hästen när de kommer ut? Om kallblodsägaren hade skrivit ärligt om hästens olater och problem, hade du åkt ut och tittat på den då? Hur många spekulanter tror du att de hade fått?
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Jag förstår ju varför man gör det, men förstår ändå inte att man kan med...

Det var två lite olika situationer. Med den första var det just att det som stod i annonsen inte stämde med hur det verkligen var när vi kom dit. Den blev jag inte kär i (men kan förstå att folk kan bli, även om hästen inte var just det man letade efter). Jag letar efter en häst som är stadig och trygg, ska dela med min elvaåriga systerdotter, och då faller jag inte för en som inte kan båda galopperna och dessutom är rätt stressad.

Det var den senaste ponnyn jag kärade ner mig lite i. Och det var inget under provridningen/ hanteringen av hästen som inte kändes bra, utan ägarens sätt att svara (inte svara) på vissa frågor. Det som stod i annonsen stämde tycker jag..
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Jag hade lämnat den och gått vidare. Säljare som inte vill svara på frågor är jag inte mycket för.
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Jag tror faktiskt att det finns ganska många som skulle vara intresserade av en annons där det står att hästen är stressad och kräver en lugn och rutinerad ryttare. I många annonser står det också så, och de hästarna hittar nog också ägare. Bättre att vara ärlig från början och på så vis rikta sig till folk som kan vara lämpliga för den häst man ska sälja.

Hade det till exempel bara varit för egen del hade jag gärna köpt en sådan häst.
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Mjo, man kan nog säga att jag har lämnat den nu... Känns rätt skönt att alla här är eniga om att det verkar vara nåt lurt. Fast lite jobbigt känns det. Samtidigt kommer det ut kanske 30-40 annonser om dan, så det borde väl inte ta alltför lång tid att hitta den perfekta!
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Nu har du ju valt bort kallblodet du tittade på och jag förstår varför du inte tyckte den var lämplig. Men om du hittar en häst/ponny som stämmer i övrigt men har svårt för ("inte kan") galopp i ena varvet, så är det inget omöjligt att rätta till.

/V
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Och ändå indikerar det något, vilket kan vara allt från en låsning till en gammal skada. Jag är kritisk när jag tittar på häst. Det är sällan "bara" att rätta till, det finns ofta en grund som inte alltid är så lätt att få bukt med.

Då vill jag gärna ha en fördjupad undersökning, och det känns mastigt att kosta på om jag redan från början anar ugglor. Då väljer jag hellre en annan häst, det är ju trots allt köparens marknad nu.
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Vad säger säljaren om du ber att få klinikbesiktiga hästen med röntgen runt om + rygg hos vet du valt? och dessutom testa blodprov för doping. Går de med på detta och är du beredd att lägga ut de 1000-lappar det kostar så kan det väl vara ok att försöka?
Måste tillägga att de första gångerna jag red en ny sköthäst kunde inte den heller fatta gallopp och hade svårt för högergalopp. Det var dock inte hästen som hade problem det var att vi hade helt två olika sätt att fatta galopp. Det tog ett par gånger innan jag fick ordning på mig och bytte. För ägaren var detta inga konstigheter.
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Jo, det var ju det jag tänkte i så fall, men funderade även på eventuella problem som kan finnas och som inte syns vid besiktningen.. Vad nu det kan vara...

Så kan det förstås vara med galoppen, vet ju själv att jag har lite speciella grejer för mig när jag fattar på min travtjej. ;)
Hästen vi provred kunde dock inte galoppera i höger varv, det sa ägaren själv också, bockade bara när jag försökte fatta, så det kändes ju inte så bra..
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Jag som just varit tvungen att slakta min egna uppfödning p.g.a. ett okänt fel (högt upp, långt in) som uppkom när han gick omkull i hagen, hade varit ytterst tveksam till att satsa på en häst som har problem med galoppen i ena varvet. Det är ju rena eldoradot på försäljningssidorna nu så det finns ett gäng med friska hästar man kan köpa istället!
 
Sv: Häst med okänd bakgrund

Ffa så om man Inte vill bli lurad eller samtidigt röntga så besiktar man på din egna klinik på ditt uppdrag , precis som du är inne på . Glöm den hästen utifrån ägarens respons säger jag .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 486
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 834
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 785
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp