Häst med KS

Joline123

Trådstartare
Hej! Vet att det finns många tidigare trådar om KS hästar men vill få så mycket historier och information som möjligt. Efter en veckas sommarvila började min fullblods valack sparka rakt ut, boka osv vid ridning från ingenstans,boka tid på kliniken och visade sig vara 3 tonutskott som låg tätt, en "mild" KS enligt vetrinären. Förstod hela tiden att något var fel, men från att varit och tävlat till att inte kunna rida hästen på bara 2 veckor, är det möjligt ? Han har fått två stötvågsbehandlingar, inget direkt resultat. Han är stressad/rädd och får panik inne på kliniken, vilket resulterat i flera lugnande sprutor innan vetrinären ens kan närma sig. Han är världens snällaste, men troligen skett något tidigare som gör att paniken uppstår. Han är fara för sig själv men även andra, dem vill inte sprutbehandla. Blivit tipsad om promenader och longering/tömkörning, så testa ridning om ca 1 mnd. Han har bötjat sparkar rakt ut och markerar ordentligt även vid longering, först var det endast vid ridning. Någon med erfarenhet av detta? Tankarna bara snurrar, känner att hjälpen på kliniken kunde varit bättre. Kommer han någonsin bli ridbar igen?
 
Varför vill dem inte spruta? Låter konstigt. Jag hade nog åkt till en annan klinik, hästen har ju uppenbarligen ont och behöver både smärtlindrande och inflammationshämmande.
 
Håller med @pulkaskurk att det verkar vara en bra id'e att kontakta en annan veterinär. Ett alternativ är ju att ta vet till stallet och se till att hästen får t.ex. metacam under en tid för att se om det har någon effekt.

Jag hade en häst med kissing spine tidigare. Hon fick bli fölsto för hon hade en rad andra skavanker också. Det var ett bra beslut. Vi lyckades aldrig reda ut hur mycket de täta tornutskotten hade med hennes problem att göra. Och eftersom kissing spine i lindrig form är så vanligt kan man ju gärna hålla i huvudet att det inte nödvändigtvis är just det som orsakar hästens problem.

Har du någon som har erfarenhet av att rehabilitera hästar i närheten? Eller som du kan ta hästen till? Om det nu är så att kissing spine är problemet gäller det att hästen tränar upp sin rygg- och bukmuskulatur. Longering är vanligen något man avråder från, tömkörning däremot är bra. Fast vad som är bra i ert fall beror ju på vad ni kan sen tidigare, hur hästen reagerar, etc. Därför är det viktigt att få hjälp på plats. Jag tror du spar både pengar och oro på att ta hjälp.
 
Att dem inte vill sprutbehandla är på grund av hans tillstånd och dem påstår att det är för riskabelt. Han behöver minst 3 lugnande sprutor för att ens vetrinären ska kunna undersöka honom ordentligt, vilket är ett lidande för honom då han är extremt sprut rädd och otrygg med okända. Han springer ner mig, jag är stark nog att hålla men han reser sig och sparkar rakt ut vilket är en stor skaderisk. Jag står i ett konvalescens stall så hjälp och kunskap finns, tanken är att han snart ska få flytta hem då vi flyttat till hästgård men vågar inte flytta honom ännu. Jag har haft ute equiterapeut 1 gång i mnd men utan några ditekt resultat, spänd i bogen osv. Han stod på 6 veckors vila i höstas och tömkördes råd från equiterapeut, gav fin uppbyggnad och han blev mjuk i ridningen. Fulllblod med nerver och blir lätt stressad och otrygg, så detta är ett svårt dilemma då Vad för kliniker rekommenderar ni?
 
Senast ändrad:
Att dem inte vill sprutbehandla är på grund av hans tillstånd och dem påstår att det är för riskabelt. Han behöver minst 3 lugnande sprutor för att ens vetrinären ska kunna undersöka honom ordentligt, vilket är ett lidande för honom då han är extremt sprut rädd och otrygg med okända. Han springer ner mig, jag är stark nog att hålla men han reser sig och sparkar rakt ut vilket är en stor skaderisk. Jag står i ett konvalescens stall så hjälp och kunskap finns, tanken är att han snart ska få flytta hem då vi flyttat till hästgård men vågar inte flytta honom ännu. Jag har haft ute equiterapeut 1 gång i mnd men utan några ditekt resultat, spänd i bogen osv. Han stod på 6 veckors vila i höstas och tömkördes råd från equiterapeut, gav fin uppbyggnad och han blev mjuk i ridningen. Fulllblod med nerver och blir lätt stressad och otrygg, så detta är ett svårt dilemma då Vad för kliniker rekommenderar ni?

Fast jag tycker ändå det låter konstigt. Har själv ett fullblod som behöver MYCKET lugnande och vi har behandlat hennes rygg under våren.
Det var aldrig någon tvekan på kliniken att hon skulle ha hutlöst med lugnande och in i undersökningsspiltan för att kunna spruta ryggen.
Det var liksom ett måste för att häva inflammationen som finns.
Det är ju ett oerhört stort lidande att gå och ha ont, det andra lidandet är ju inte alls lika långvarigt så jag tycker att det är ett märkligt resonemang.
Mina veterinärer har starkt avrått från all annan behandling än den veterinära i det skedet, det är först nu ca 6månader senare som alternativa behandlingar börjar komma på tal att komplettera med.
Vart i landet finns du? Jag är mer än nöjd med min klinik men det är ju onödigt att rekommendera den om du är jättelångt bort ;)
 
Hej! Vet att det finns många tidigare trådar om KS hästar men vill få så mycket historier och information som möjligt. Efter en veckas sommarvila började min fullblods valack sparka rakt ut, boka osv vid ridning från ingenstans,boka tid på kliniken och visade sig vara 3 tonutskott som låg tätt, en "mild" KS enligt vetrinären. Förstod hela tiden att något var fel, men från att varit och tävlat till att inte kunna rida hästen på bara 2 veckor, är det möjligt ? Han har fått två stötvågsbehandlingar, inget direkt resultat. Han är stressad/rädd och får panik inne på kliniken, vilket resulterat i flera lugnande sprutor innan vetrinären ens kan närma sig. Han är världens snällaste, men troligen skett något tidigare som gör att paniken uppstår. Han är fara för sig själv men även andra, dem vill inte sprutbehandla. Blivit tipsad om promenader och longering/tömkörning, så testa ridning om ca 1 mnd. Han har bötjat sparkar rakt ut och markerar ordentligt även vid longering, först var det endast vid ridning. Någon med erfarenhet av detta? Tankarna bara snurrar, känner att hjälpen på kliniken kunde varit bättre. Kommer han någonsin bli ridbar igen?
Min fd häst med lätt KS var symtomfri sålänge hon hölls igång men efter kortare vila bröt de ut.. Hon tömkördes enbart ett år korrekt men blev ej bra o togs bort.
 
Vi finns i Dalarna så det är nog lite väl långt bort för dig tyvärr.
Min häst har pålagringar och det kommer ju av att det blivit en inflammation.
I nuläget kör vi rehabilitering i form av skogspromenader, longering och tömkörning. Tanken är att prova att sitta upp i september om hon fortsätter utvecklas som vi vill.
Lite långt att åka tyvärr :) Reagerar hon vid longering osv ? Visar något tecken på smärta ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 626
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 784
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp