Häst inblandad i trafikincident, vems är ansvaret?

Det är delen med skadestånd jag oroar mig för. Framför allt för att jag faktiskt inte tycker att det är mitt fel överhuvudtaget att personen körde i diket.
För att kräva ersättning av dig, och att det ska gå icenom, behöver de bevisa att du är vållande. Stämmer din beskrivning så går det inte att bevisa (om de inte fabriserar bevis).

Det roliga är att det läggs ner för att ord står mot ord.
 
Det är delen med skadestånd jag oroar mig för. Framför allt för att jag faktiskt inte tycker att det är mitt fel överhuvudtaget att personen körde i diket.
Kraven för skadestånd är att du ska ha varit vårdslös eller ovarsam. Det finns ganska stort utrymme för misstag, felbedömningar osv. innan det blir aktuellt med skadestånd i Sverige.
När du dessutom har ett djur (=det är naturligt med viss oberäknelighet) och den andra har ett fordon (=stort eget ansvar att läsa av trafiksituation, anpassa hastighet) är det inte troligt.

Tänk på att det inte är samma regler här som ifall det handlar om två bilar då man använder trafikförsäkringens regler. Kraven för skadestånd utan specialregler är högre än för vållande av ett motorfordon.
 
Usch vilken otäck situation, stackars er :( hoppas lilla hästen repar sig. Jag har också en häst som inte är hundra trafiksäker (går bra om man kör lugnt inte annars) och det är alltid lite otäckt innan man vet hur föraren kör tycker jag.

(Har också en häst jag mötte traktor med typ såmaskinen bak och hade 30-40 cm till godo som inte rörde en min...)
 
Usch vilken otäck situation, stackars er :( hoppas lilla hästen repar sig. Jag har också en häst som inte är hundra trafiksäker (går bra om man kör lugnt inte annars) och det är alltid lite otäckt innan man vet hur föraren kör tycker jag.

(Har också en häst jag mötte traktor med typ såmaskinen bak och hade 30-40 cm till godo som inte rörde en min...)
Hästen är tack och lov inte skadad alls och vi mötte en annan moped nästa dag med vuxen förare som tog det lugnt och det gick bra.
 
Det är delen med skadestånd jag oroar mig för. Framför allt för att jag faktiskt inte tycker att det är mitt fel överhuvudtaget att personen körde i diket.
Skadestånd ska du inte vara orolig över, som andra skrivit fungerar det inte alls i Sverige som i en del andra länder.
Det kan bli så att du blir uppmanad av försäkringsbolaget att ge din version av händelsen. Ta gärna bilder från platsen och bifoga så att det tydligt framgår hur platsen ser ut där det hände.

Var själv i en liknande situation för många år sedan där motparten försökte hävda att jag och min häst var skyldiga till en skada som orsakats av att en bilägare missbedömde situationen och skrämde min häst så att hon skadade hans bil. Det hade han inget för utan han själv bedömdes som vållande.
 
Jag håller med övriga om att du knappast har något ansvar (det kanske hade varit skillnad om det varit en hund).
Sedan kan det - generellt - vara skillnad mellan hur polis och försäkringsbolag bedömer en olycka. Polisen utreder om någon gjort något brottsligt. Försäkringsbolag ser me hur olika personer har agerat och om någon hade kunnat avvärja en olycka/skada. T ex om två fordon (med trafikförsäkring) krockar kan polisen komma fram till att ingen har gjort något brottsligt eller annat fel som medför böter - helt enkelt en "olycka". Försäkringsbolaget kan tycka att även om en viss trafikregel säger en viss sak hade den andra kunnat avvärja eller lindra skadan och fördelar ansvaret t ex till 75%/25% vilket får betydelse för vilket försäkringsbolag som ska betala (och ev påverkan på premie). (När jag jobbade i kommun fick jag ibland förklara detta för personer som inte kunde förstå att deras försäkringsbolag ansåg att de var delaktiga i händelseförloppet trots att poliserna avskrivit/sagt att de inte begått något brott.) Dessutom avskriver polis det mesta som rapporteras till dem för att de inte finner det mödan/skattemedel värt att utreda.

Hästar har ingen trafikförsäkring och det finns inget strikt ägaransvar som för hundar (men vet inte om/hur det hade kunnat påverka i detta fall). Kan inte tänka mig annat än att både polis och försäkringsbolag anser ser som en olycka (en ung moppekille kan dessutom inte förväntas ha samma trafikerfarenhet eller kunskaper som en med körkort för bil). Ev kostnader för skada får grabbens olycksfallsförsäkring ersätta. Tänk om det hade varit en älg? I vissa hästförsäkringar ingår skydd mot 3:e man, men vet inte om det kan vara applicerbart i det här fallet eller om det endast gäller personer som rider/sköter hästen?

Föräldrarna och grabben är säkert lite chockade och vill i efterhand försöka flytta skulden till dig (att han sa att han inte hade skadat sig kan stämma - ibland kan det dröja innan man inser att man skadat sig). Resultatet för dem blir troligen att polisen säger att ingen har gjort något olagligt/att det var en olycka och att moped- + olycksfallsförsäkring får ta kostnaderna (- självrisk)
 
Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha koll på det mesta, så jag testar att fråga. Jag var ute med min häst tidigare i veckan, vi gick längs en väldigt lugnt trafikerad 30-väg (om det har betydelse så finns det en vägförening som jag är medlem i och betalar för), det brukar inte vara så mycket trafik där utan den trafik som finns är mestadels de ganska få boende på vägen. Är dock en del cyklister och andra hästar.

Jag ska villigt erkänna att min häst är inte helt och hållet trafiksäker. Det är väl ingen häst, men min är lite mer skeptisk än genomsnittet. Vi har jobbat väldigt mycket med detta, orsaken är ett trauma som unghäst där en moped försökte köra på henne med flit. Vanliga personbilar går för det mesta bra nuförtiden, men hon är skeptisk till tung trafik och till mopeder/motorcyklar. Av förklarliga skäl rider jag inte på tungt trafikerade vägar, utan håller mig till dessa småvägar för att ta mig ut i skogen. Ska också säga att de allra flesta som kör på "vår" väg brukar vara väldigt hänsynsfulla, ta det lugnt och kanske till och med stanna så vi kan gå av vägen om det blir trångt.

När vi var ute kom en moped i en för vägen ganska hög hastighet. Jag stannade i vägkanten och signalerade till föraren att hen skulle stanna. Nu gjorde inte hen det, utan gasar istället på för att (antar jag) så fort som möjligt ta sig förbi hästen istället. Detta var precis efter en kurva, vägen är trång och på ena sidan är en ganska hög stenmur som hägnar in en tomtgräns. Hästen får fullständigt panik när hon blir trängd mellan stenmuren på ena sidan och den framrusande mopeden på den andra. Kastar sig först bakåt och sen framåt när hon upplever att mopeden enbart följer efter henne och kommer i detta tumult också lös. Är dock aldrig nära mopeden utan den enda som riskerade att mejas ner var egentligen jag. Mopedföraren blir dock så rädd att hen tappar kontrollen över fordonet och kör i diket.

Jag springer tillbaka efter att ha fångat in hästen (vi var som sagt mitt i en kurva och det finns framför allt en granne som kör väldigt, väldigt, mycket för fort på vår lilla väg och jag var livrädd att han skulle komma när hästen var lös, men infångandet av häst tar ett par minuter på sin höjd), hjälper föraren upp och frågar flera gånger om hen är okej. Hen intygar att hen är okej och att hen bara behöver hämta andan lite. På kvällen blir jag kontaktad av en förälder till föraren och personen har visst skadat sig (förhoppningsvis inte så allvarligt åtminstone), men de ska blanda in försäkringsbolag och polisen.

Nu till min fråga. Vems är egentligen ansvaret? Jag tycker jag gjorde vad jag kunde som stod stilla och signalerade att personen skulle stanna eller i alla fall sakta ner, men fick ingen respons på detta. Det jag kanske borde gjort annorlunda var väl i så fall att tvinga personen att ringa upp föräldern medan jag var kvar, men hen sa att hen var okej flera gånger. Framför allt så vill jag poängtera att hade det varit ett yngre barn som exempelvis cyklat omkull hade jag propsat på att ringa föräldern oavsett, men är man så gammal att man kör moped var min uppfattning att man också är gammal nog att säga ifrån om man behöver mer hjälp? Jag har inga egna barn så min erfarenhet av barn och ungdomar är endast att jag varit ett själv. Blev lite skrämd av pratet om polis, men det kanske man måste anmäla precis som man måste anmäla om man exempelvis kört på ett rådjur? Vill egentligen mest vara förberedd på vad jag har att vänta mig.
På din beskrivning låter det som om mopedföraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik och ev. framkallande av fara (han agerade så hästen blev rädd trots att du försökte få honom att sakta ner - hästen sliter sig och hade kunnat springa över dig eller nån annan).
Så du kan vara lugn. Blir du kallad till polisförhör så berätta bara vad som hände.
 
Du kan inte vara vållande om du inte varit grovt oaktsam. Och det kan jag inte se att du skulle ha varit. Hästen hoppade och hade sig, det ligger inte på ditt ansvar. Hade hästen varit en hund så hade det varit en helt annan sak och du hade absolut kunnat åka på skadestånd. Här finns inte en enda chans för det.
 
Skriv ned vad du var med om. Vad du uppfattar hände, sas och gjordes. Datum. Tider. Vilka personer som var närvarande. Så mycket detaljer du minns. Trådstarten räcker långt.

På mitt jobb gör vi det så snart vi varit med om en incident vi tror kan komma att utredas, leda till klagomål, vara en del av en förundersökning etc. Eller om någon ber oss att göra en tjänsteanteckning för att de anser att en händelse ska finnas dokumenterad.
 
@Svartkatt Hur har det gått? Har du hört mer från föräldern?
Peppar peppar så har hen inte kontaktat mig mer. Tack för att du frågade! Det senaste jag hörde var i slutet på förra veckan där de skulle in till sjukhuset igen. Förhoppningsvis var det inte så allvarligt med föraren som föräldern inbillade sig innan sjukhusbesöket så hen kanske kände själv att hen överreagerade. Väntade mig annars att det skulle blivit nya samtal efter det.

Får lite vibbarna av att föräldern själv tycker genuint illa om hästar och jag vet att föräldern gått i skolan med några inbitna hästmänniskor på sin tid, och att det liksom lite ligger till grund för hens samtal med mig. Taggarna är ute redan från början för att människan inte gillar varken hästar eller hästmänniskor. Hoppas att slippa höra ifrån dem mer.
 
Peppar peppar så har hen inte kontaktat mig mer. Tack för att du frågade! Det senaste jag hörde var i slutet på förra veckan där de skulle in till sjukhuset igen. Förhoppningsvis var det inte så allvarligt med föraren som föräldern inbillade sig innan sjukhusbesöket så hen kanske kände själv att hen överreagerade. Väntade mig annars att det skulle blivit nya samtal efter det.

Får lite vibbarna av att föräldern själv tycker genuint illa om hästar och jag vet att föräldern gått i skolan med några inbitna hästmänniskor på sin tid, och att det liksom lite ligger till grund för hens samtal med mig. Taggarna är ute redan från början för att människan inte gillar varken hästar eller hästmänniskor. Hoppas att slippa höra ifrån dem mer.

Skönt att höra! Hoppas du slipper höra mer från dem och att föraren lärt sig en läxa och kör försiktigare i fortsättningen!
 
Skönt att höra! Hoppas du slipper höra mer från dem och att föraren lärt sig en läxa och kör försiktigare i fortsättningen!
Det tror jag absolut att ungdomen fått. Vill verkligen poängtera att kontakten med ungdomen har hela tiden varit bra. Den var inte ens hysterisk när olyckan hände och personen förmodligen var rejält omskakad och chockad. Utan det är föräldern som varit källan till oro.
 
Hästar har en särställning i trafiken. Det krävs att ägaren är oaktsam för att det ska bli tal om någon ersättning. I det här fallet är det självklart mopedisten som varit oaktsam och orsakat olyckan. Om man tror att det är en god idé att gasa på förbi djur bör man inte göra annat än gå på sina egna ben.
 
Du behöver inte oroa dig. Gör en motanmälan om det skulle bli något. Hästar går normalt sett som vilt i trafiken (dotterns ponny blev skrämd av en cross och skenade dels på den och sedan hem, skadade sig, det var crossens förare som fick betala skadorna på ponnyn). Självklart är det viktigast att det går bra för alla inblandade, men jag hoppas ju också ungen lärde sig något av det.
 
Skönt att det verkar vara ur världen nu!

Jag kan föreställa mig att man som förälder blir alldeles livrädd när ens ungdom kommer hem och berättar (kanske på ett ganska dramatiskt sätt) att hen kört av vägen med mopeden. Den rädslan kan ju sen ge uttryck för ganska irrationella beteenden i stundens hetta. Det är väl antagligen det som hände här. När man sen får lite distans blir förmodligen synen på händelsen lite mer… nyanserad

Det kanske rent av sitter någon mamma/pappa och skäms lite över hur de behandlade dig såhär i efterhand🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 720
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 303
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 693
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 067
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp