Hängiga knän på föl

maria_b

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av föl som inte är raka i frambenen utan hänger lite med framknäna, hur lång tid är normalt att det rätar upp sig?

Tycker att fölet ändå sätter ner hela hoven i backen, i början var det någon millimeter eller två som inte var i baktill. Däremot så belastar hon ju främre delen av hoven mer.

Har tidigare haft ett föl med kontrakturer, men hon var mkt mer på tå och hängde mindre i själva knäna.

Hon föddes även något X-bent, inte speciellt mkt, vilket börjat räta upp sig. Något veka och vinklade bakkotor vilket i princip är borta helt, så allt det går ju åt rätt håll. Men mer orolig för knäna som är kvar. Hon hänger ju såklart mer när hon är trött.

Hovslagaren kommer på måndag, men vill höra åsikter sålänge.
 
Sv: Hängiga knän på föl

Kan lägga till att fölet är åtta dagar.

Har tyvärr inga bilder som visar bra på denna dator men här är några från hon är ett dygn gammal där man kan se litegrann i alla fall. Hon ser ungefär likadan ut i hängigheten nu fast står bättre på hovarna och som sagt bättre med resten.





(hon ser bättre ut nu än på sista bilden)
 
Sv: Hängiga knän på föl

Jag hade ett föl som hängde extremt mycket i knäna, mycket mer än vad ditt föl gör. Det tog nog en 2 månader innan det hade försvunnit. Men jag var aldrig orolig eftersom det hela tiden gick åt rätt håll. Han inte bara hängde, han kunde överhuvudtaget inte räta ut benen. Men han var väldigt stor och långbent, vilade mycket och på fölvisningen var han helt korrekt i benen.
 
Sv: Hängiga knän på föl

Jag hade ett föl som hängde extremt mycket i knäna, mycket mer än vad ditt föl gör. Det tog nog en 2 månader innan det hade försvunnit. Men jag var aldrig orolig eftersom det hela tiden gick åt rätt håll. Han inte bara hängde, han kunde överhuvudtaget inte räta ut benen. Men han var väldigt stor och långbent, vilade mycket och på fölvisningen var han helt korrekt i benen.

Skönt att höra :) Har nog inte sett henne räta ut benen helt heller men det är ju som sagt inte mer än på bilderna och då så har det ju blivit lite bättre ändå sen hon föddes, eftersom hon har nere hela hoven i backen i när hon står i gången:)
 
Sv: Hängiga knän på föl

Med tanke på att hennes helsyster fick opereras så hade jag pratat med vet om det inte är vettigt att spruta henne med en omgång tetracyklin medans hon fortfarande kan få det (har inte hundra koll på när det är för sent att använda på dem men det är väl bara de första veckorna). De hängiga knäna visar ju att även hon har kontrakturer om än väldigt måttliga och man vet att det inte gick att häva på systern utan op så hade jag satt in de resurser som finns att även häva detta lilla.
 
Sv: Hängiga knän på föl

Och tills dess se till att hon har möjlighet att vila obegränsat. Helst i box, och kombinerat med kortare utevistelser med rörelse.
 
Sv: Hängiga knän på föl

Vet inte hur det är när det är med extremt hängiga knän.Men lite hängiga framben är inget farligt, mer vi som stör oss på det.Bättte med lite hängiga framben än åt andra hållet!;)
 
Sv: Hängiga knän på föl

Hängiga framknä beror på kontrakturer i böjsenan, böjsenor med kontrakturer skall man akta sig noga för att överanstränga, kontrakturer ökar av uttröttning därav att du ofta ser att föl hänger i framknäna när de blir trötta. Därav är det mkt viktigt med ordentlig vila vid hängande framknän.
 
Sv: Hängiga knän på föl

Slog upp följande infomation kring ämnet...

Kontrakturer av böjsenor
Man ser olika symtom beroende på vilken böjsena som är för kort. Om djupa böjsenan är kort går fölet på tån och får inte ner trakten (bockhov). Om ytliga böjsenan eller möjligen båda senorna är korta blir kotleden vinklad framåt och hästen "står" på kotledens framsida. Vid en för kort ytlig böjsena ses ibland att framknät är vinklat framåt.
Vid lindriga bockhovssymtom kan en förlängning av tån med hjälp av hovslagare räcka men ofta behövs så småningom en kirurgisk behandling för ett långsiktigt bra resultat. Då kotleden är kontraherad krävs behandling, antingen medicinsk och/eller genom att "tvinga" kotleden i ett läge med gipsbandage så att fölets egen belastning sedan ger en normalisering. Kontraktion som bara engagerar framknät brukar spontant gå tillbaka om inte vinkeln är för stor.

Intressant infomation.Sen skiljer sig synen lite också mellan olika sporten.I ridhästvärlden unviker man det mer, medans i galoppvärlden är inga (något hängande)hängande framknä en större "brist" , å överrullningen blir bättre i galoppen.När hästen hästen i galopp belastar ett enda framben är det bättre om hästen "rullar över".;)
 
Sv: Hängiga knän på föl

Hänger på lite om det är ok maria_b?

Min hänger också i knäna utan att stå på tå. Han sätter ned hela hoven men en kontraktion är det nog ändå? Tänkte inte oroa mig än, han är knappt 4 veckor eller vad tror du gylle, eller CK?

998322_10151741737833313_1031293225_n.jpg


1003114_10151741736773313_1818035526_n.jpg
 
Sv: Hängiga knän på föl

I hans fall handlar det med all säkerhet om att han växer för fort, kallblodens mjölk är lite väl kraftig till halvbloden och man ser ofta det att de som får kallblodsamma blir både lite väl feta och ränner iväg i växten. Gäller att se till att han verkligen ligger och vilar ordentligt med jämna mellanrum och hålla koll så att han inte får uppdrivna kotor för då är det totalvila som gäller för att inte få röntgenförändringar. Normalt stryper man ju energiintaget för mamman i foderstaten för att få ner kruten i mjölken men gissar att du inte tillskottsfodrar stoet eller ?
 
Sv: Hängiga knän på föl

Fast han har varit sån sen dag 2 o då hade han ingen amma utan åt mammas mjölk. Nej, hon får inget kraftfoder utan bara bete. Första dagen var han helt rät men dag 2 började han hänga lite. Tycker det blir bättre o bättre dock o som sagt, han står på hela foten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 833
Avel Jag har en fölunge som föddes i lördags natt, i skrivande stund alltså knappt tre dygn. När hon föddes var hon ganska upprätt på sina...
Svar
15
· Visningar
3 182
Senast: eigollet
·
Avel I Söndags fick vi ett halvblodsföl som gick på tårna och kotade över i fram. Måndag åkte vi in till klinik och han fick gips på båda...
2
Svar
21
· Visningar
4 801
Senast: mul
·
Avel Mitt ena sto har fått tre stycken föl hos mig. Det första föddes med lindriga/måttliga senkontrakturer på båda fram. Det är nu ett par...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp