Hällefile

Nebraska

Trådstartare
Jag har fått ett par bitar fin hälleflundra. Men jag har aldrig lagat det och vore tacksam för tips på bra recept.
 
Åh Hälleflundra är så galet gott! Håller med ovan, mycket smör och ha koll så den inte blir överstekt! Sen kokt potatis, sandefjordssås och grön sparris?

Sist åt jag brynt hälleflundra med baconstekt savoykål, himmelskt!
 
Åh, jag älskar hälleflundra och framförallt min farmors recept med massor av smör och grädde. Serveras med fördel med pressad potatis och ärtor samt, för den som gillar (jag gör det inte), pepparrot.

För 6 personer:

1 ¼ kg hälleflundra
4 äggulor
skorpmjöl
smör
6 dl vispgrädde
salt
pepparrot

Skölj fisken, skär bort skinnet. Gnid in båda sidorna med salt. Låt stå 1 ½ timme. Vispa äggulorna, vänd fisken i detta. Låt tränga in ½ timme. Lägg fisken i smord långpanna (eldfast form), strö över skorpmjölet, täck med smörskivor. Sätt i 250˚ugn i 10 minuter. Häll över grädden och låt stå ytterligare 20 minuter. Servera med pepparrot och ärtor.
 

Liknande trådar

Mat Någon som kan rekommendera ett bra recept på pizzasallad som inte är alltför syrlig? Jag gillar oftast pizzasallad men ibland blir jag...
Svar
8
· Visningar
338
Mat Jag skulle laga ett recept igår och efter en översättningsmiss från min sida råkade jag köpa och använda ringblomma istället för...
2
Svar
22
· Visningar
719
Senast: sthu
·
Fritid Har ni tips på en bra solcellradio, gärna med usb för laddning av moiltelefon (om det finns en sådan funktion)? Tänkte att det kunde...
Svar
3
· Visningar
257
Senast: Sassy
·
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 130
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp