Hade ni varit oroliga för detta?

Q

quinta essentia

Hej. Har en häst som jag har haft i ca 8 månader som hela tiden har varit helt torr och fin i sina ben. Men sen för ungefär en månad sedan blev han lite svullen vid senfästena på insidan av frambenet, inte öm el något annat förutom kanske lite varmare men marginellt. Jag fortsatte rida och svullnaden gick lite fram och tillbaka. Ibland mer, ibland helt borta. Var sedan på tävling och där vrickade han sig. Jag vet inte om han vrickade sig en gång på benet han redan var svullen och en gång på andra el ifall han vrickade två gånger på det svullna benet. Efteråt var han iaf halt och varmare samt hade en galla vid kotleden på det benet som redan var svullet. Detta konstaterades av tävlingsveterinären som trodde att efter någon veckas vila skulle allt vara okej igen.

Fick sedan vila i över en vecka och då tycker jag att gallan har blivit större, fortfarande svullet vid senfästena och även kommit en galla på kotleden på andra benet. Åkte därför till klinik men till min förvåning fann veterinären inget fel på hästen och tyckte att det var väl bara att rida på. Han reagerade inte på böjprov och visst var där en liten galla på kotleden men veterinären tyckte det var lika på båda sidorna och att det var så lite att det inte var något konstigt. Till saken hör också att gallorna och svullnaden har gått lite upp och ner. När han rör sig blir det mindre/försvinner så gott som och har han stått inne i boxen ett tag är det ganska mycket och när vi var hos veterinären hade han ju rört sig så då tyckte även jag att det var rätt okej.

Detta blev en längre beskrivning än tänkt men till min fråga. Hade ni varit oroliga över detta? Veterinären har ju trots allt sagt att det inte är någon fara men samtidigt så tycker jag inte att det är helt normalt för denna häst... Eller så är jag kanske bara övernojig...

Sv: Hade ni varit oroliga för detta?

om det är "bara en svullnad" eller galla så mår den ju bättre av att röra sej men om du är osäker så ta det bara lite lugnare och träna inte stenhårt en tid framöver så känner du ju om något är fel och överanstränger inte benet heller.

hoppas det blir bättre iaf:laugh:

Det låter precis som med min ponny! :eek: Han var också väldigt svullen vid kotorna på bakbenen, men han var inte halt eller något, bara lite varm. När jag tävlade så hände något, för i andra klassen blev han halt och vi stannade ut oss redan på ettan (Då visste jag ju inte att han var halt).

Han var då väldigt halt på vänster bak, så vi bokade tid på klinik. Vi var där igår, och det var första dagen han inte haltade! Han gick helt rent både vid longering och böjprov. Men vet. kände på kotan, och konstaterade att den var onormalt svullen och varm, + att han inte ville trampa ner riktigt, om du förstår. Hon sa att det nog var en blödning i kotan som han fått av en kraftig vrickning eller ett slag. Fick medecin och order om att linda på på natten och skritta ung en kvart varje dag på jämt underlag. Ska på återbesök om ca 2 veckor.
Förlåt för långt inlägg :o

Nästan samma sak hände vår häst, men bara på ett ben. Han fick gallor på båda fram och vi trodde det var fodergallor. Den ena gallan stannade dock kvar och blev större/hårdare. Även senfästet var svullet (ytters lite)
Veterinär hittade ingen hälta men vi var oroliga så vi red sparsamt (skritt i skogen osv)
När hältan väl kom behandlades han för kotledsinflammation, dock utan minsta förbättring-snarare förvärring. Efter ett år upptäcktes en skada på senan samt kotsenskideinflammation (gallan var mycket större vid det här laget). Han var aldrig så halt så att det är lätt för en vanlig lekman att se, en veterinär tyckte han var ren, men en annan såg hälta på volten.

Var kritisk och sök gärna en "second opinion" är min åsikt.

det kan inte vara så att din häst började få galorna i samband med att gräset kom upp i hagen ?? Min häst som är ofta är lite små gallig i alla ben reagerade ganska mkt på gräset och fick mkt mer gallor och mer på ena benet som han har haft kotledsinflamation på för ca 3 månader sen. Vet kollade och han trodde att det bara var gräs gallor och han sa att så länge gallorna blir mindre, mjukare efter att de rört på sig och de inte blir större eller varmare så borde det inte vara att de rör på sig som orsakar gallorna. Vilket jag tkr låter logiskt :) Så jag skulle nog inte orora mig så mkt om du har låtit en vet kollat på hästen

Senfästena? Var på benet menar du? Menar du förstärkningsbanden? Är det galla i kotLEDEN eller i kotsenskidan?

Jag tänkte också på gräset. Min häst blir alltid gallig den första tiden när gräset kommer.

Kan tillägga att hästen haft hov- och kotledsinflammation på ett ben som hon inte hade galla på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar