Hade ni kunnat tänka er att köpa den här hästen?

MalinM

Trådstartare
Vet inte om detta inlägget hamnar rätt här, troligen inte men i så fall får ni flytta det;)

Jag är i jakt på hästen med stort H. Det behöver inte vara en jätte ung men heller inte allt för gammal häst.¨

Ialla fall.. jag blev tipsad om en dam som nu säljer ut nästan alla sina hästar hon har ett 30 tal hemma som hon absolut inte hinner med. De här hästarna har gått på lösdrift i ganska många år. dom är inte ohanterade men inte rida speciellt mkt näst intill obefintligt de senaste åren.

Det är super sunda välbyggda hästar som har bättre muskulatur och starka välbyggda ben än många av de andra 10:talet hästar som jag tittat på den senaste tiden.

Killen jag har fastnat för är en 12 årig hingst 155 cm i manken och HELT bedårande! Han är inriden för ett antal år sedan men har sedan stått i glömska:( Jag är fullt medveten om att det kommer bli en superduper massa jobb men tror ni att man skulle kunna göra häst av honom? 12 år är ju ingenting egentligen.. gaaaah gissa om jag är frustrerad!

Sv: Hade ni kunnat tänka er att köpa den här hästen?

Egentligen kan bara du avgöra detta, eller eventuellt en tränare som känner dig hästmässigt. Känner du att du har kunskapen, tiden och tålamodet till det så tycker jag du ska slå till ;) Men tänk på att en kastrering inte alltid stryper "hingstigheten" på en äldre hingst. Vet ju inte hur hingstig han är men om det skulle bli problem med det.

Jag tycker, slå till om du känner att du klarar av det :D

Självklart går det att göra "häst" utav honom!
Har man tiden och viljan så är det ju ett riktigt kap!

Tänk att få köpa dig en häst som nu stått i glömska och få igång honom och ge honom all kärlek som finns!
Tror inte att det är något dåligt, hade jag fastnat för en häst och känt att jag hade tiden, hade jag absolut tagit chansen!

Sen har det ju även med priset att göra också, vad kommer han ligga i för prisklass?
Jag skulle nog inte köpt en häst som stått i några år och varit inriden för t.ex 50.000 eller ens det :angel:

Egentligen kan bara du avgöra detta, eller eventuellt en tränare som känner dig hästmässigt. Känner du att du har kunskapen, tiden och tålamodet till det så tycker jag du ska slå till ;) Men tänk på att en kastrering inte alltid stryper "hingstigheten" på en äldre hingst. Vet ju inte hur hingstig han är men om det skulle bli problem med det.

Jag tycker, slå till om du känner att du klarar av det :D

Han är så himla snäll den här grabben! Hade dom inte talat om att hav var hingst så hade jag inte trott det! Går på lösdrift bredvid ett helt gäng med ston. Säljaren ombesörjer dock en kastrering om jag väljer att köpa honom;)

Men tänk på att en kastrering inte alltid stryper "hingstigheten" på en äldre hingst. Vet ju inte hur hingstig han är men om det skulle bli problem med det.

Ja, helt klart en sak som är värd att tänka på!
Hingstar som kastreras efter fem års ålder brukar ju oftast ha kvar "hingstigheten" (snygg böjning, haha), och ju äldre, destå större chans är det!
Eller är jag helt ute och snurrar? :confused:

Självklart går det att göra "häst" utav honom!
Har man tiden och viljan så är det ju ett riktigt kap!

Tänk att få köpa dig en häst som nu stått i glömska och få igång honom och ge honom all kärlek som finns!
Tror inte att det är något dåligt, hade jag fastnat för en häst och känt att jag hade tiden, hade jag absolut tagit chansen!

Sen har det ju även med priset att göra också, vad kommer han ligga i för prisklass?
Jag skulle nog inte köpt en häst som stått i några år och varit inriden för t.ex 50.000 eller ens det :angel:

50.000 nej för tusan!!! Dom släpper honom för 12.000 och då är han kastrerad oxå:D

Då säger jag en sak:
TA HONOM!

När man ser runt på annonser är det få hästar som verkar trevliga under 40.000 kr, så jag var väl inne på det där!
Men jag hade absolut tagit det!

Har ju själv haft häst som tyvärr inte hade stått, utan blev inriden när han var 2,5 år och helt slutkörd, och fick börja om från nytt och bli dressyrhäst istället för hopphäst, och jag tror inte det går att få ett starkare band till en häst än när man får börja om med dem!

Så - ta honom nu! Visa bilder om du har!
Är nyfiken!
Har han en jätte fin hingsthals också? :love:
För den kommer ju stanna kvar om han blir kastrerad vid 12 års ålder! :d

Då säger jag en sak:
TA HONOM!

När man ser runt på annonser är det få hästar som verkar trevliga under 40.000 kr, så jag var väl inne på det där!
Men jag hade absolut tagit det!

Har ju själv haft häst som tyvärr inte hade stått, utan blev inriden när han var 2,5 år och helt slutkörd, och fick börja om från nytt och bli dressyrhäst istället för hopphäst, och jag tror inte det går att få ett starkare band till en häst än när man får börja om med dem!

Så - ta honom nu! Visa bilder om du har!
Är nyfiken!

Har bara en bild och den gör honom INGEN rätt kan jag säga.. Ska se ifall jag får in den;)

Jaa, vill se bild :bump:

Men håller med, låter ju som ett kap!! :D

Mmmm och mycket av hans beteende också ,och vem vet hur han beter sig när han flyttar ?

Var har Ts för stall ? Även om han är kastrerad så är frågan vem som tar emot honom ? Kompisar ? ??

Nja jag tror det kan bli problem ,jag skulle inte göra det .

Mia

Att han är hingst/nykastrerad skulle jag inte se som något problem eftersom jag har ägt många hingstar i min dag och vet många som kastrerats på öldre dagar -då inte för att det varit några problem med dom oftast utan för att dom inte haft något jobb som hingstar så att säga. Sedan beror det ju lite på vart man stallar upp osv men jag skulle inte heller neka en inackordering bara för att det var en hingst eller nykastrerad.

Om det känns bra i magen hade jag köpt!

Lite nyfiken bara! Är han mörk och av en inte så vanlig ras?

OM det är den hingsten jag tänker på så KÖP honom! En underbar individ :love:

Min erfarenhet är att hingstiga valacker ofta går bra ihop med ranglåga valacker. Ett tips bara!

så är det med min valack iaf, han blev kastrerad som femåring.
tsm med valacker kan han gå om de inte själva är hingstiga och utmanade då blir de tyvärr bråk på en gång.

Min erfarenhet är att hingstiga valacker ofta går bra ihop med ranglåga valacker. Ett tips bara!

Min är kastrerad sent. Enligt passet när han var 7 men jag tror det var runt 5-6 års ålder. Han går med 2 ston och en valack som är medel i rang. Han är 8 nu

Om jag hade tiden och tyckte om hästen så ja.
Tänk bara på att en häst som är gjort lite med kan behöva mer tid i den vardaglaga hanteringen.

Har stall på pappas gård så uppstalining hade inte varit några problem.

Kram

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 577
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 317
Senast: Gotthard
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V