Hackar med bakbenen, vad göra?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare success
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hackar med bakbenen, vad göra?

Galopp träning i backe skulle inte jag rekomendera eftersom det är en tretaktig gångart. Bättre då med skritt i kraftigt motlut eller bättre,, i lugn trav med lågt huvud och lång hals så att den verkligen får arbeta med hela bakdelen/inkl ryggen.

Belastningen och musklerna arbetar helt olika beroende på gångart även om en travare ofta har mer sk fyrtaktsgalopp.

Bara min tanke.

Instämmer, men det brukar inte vara lätt att få dem att länga sig i trav uppför förrän de är rätt starka och inte har ont någonstans.

Hmmm....

Jag har från MÅNGA håll fått stort Big NO NO när jag diskuterat det där med olika tyngd på skorna.

Jag har aldrig kommit på idén att göra så själv men vet några som gjorde det. Deras häst hade gått skapligt och fick lite problem. De åkte till känd alternativare och fick detta råd. Hästen höll exakt EN start till.

Tråkigt för dessa gulliga farbröder som verkligen gjorde allt för sin häst vad de trodde.

Jag kommer inte ihåg om de försökte tävla på den balansen också eller om de "bara" tränade som vanligt men bra gick det inte. och jag vet flera exempel.

Och jag vet flera exempel som varit lyckade. Det behöver inte alls vara fel att snedbalansera. Det viktiga är att man inte försöker balansera bort ett problem hästen har utan att man hjälper den att träna sig rakare och mer liksidig.

skulle vart ett komma ;) I galopp och i backe :P Vi skrittar uppför backarna :)

Galopp träning i backe skulle inte jag rekomendera eftersom det är en tretaktig gångart. Bättre då med skritt i kraftigt motlut eller bättre,, i lugn trav med lågt huvud och lång hals så att den verkligen får arbeta med hela bakdelen/inkl ryggen.

Belastningen och musklerna arbetar helt olika beroende på gångart även om en travare ofta har mer sk fyrtaktsgalopp.

Bara min tanke.

Så tränas mina hästar ofta långsamt i "kraftig" lutning dock för vagn med bredbrösta. Jag anser inte att galopp träning är bra för travhästar. Fel belastning är mycket lätt då det inte är en travhästs naturliga gångart. En riktigt duktig galopp ryttare kanske skulle klara det men mina hästar skulle det inte ske på. Ridning kan vara en alternativ avslappnings behandling och koordinations träning (skogen över stock o sten) men inte som tränings form i min mening.

Angående olika skor så går man bara runt problemet ett kortare tag men tar inte itu med problemet i sig. Lika som om jag tvingas sätta sula på en fot pga olika anledningar (hovböld tex) så blir det sula på andra benet med.

Fick detta tipset av en större sk duktig proffstränare en gång och hästen höll inte ens för träning efter det. Sorgligt att proffsare inte är mera kunniga.

då det inte är en travhästs naturliga gångart.

Ibland förundrar du mig väldigt mycket....är inte galopp en naturlig gångart ??
Den är väl den gångarten som är absolut naturligast vid snabbare tempon som ex flykt...

Inte naturligt? Min travhäst galopperar alltid i hagen. :crazy: Det gör alla travhästar jag någonsin sett i hagen också...

Inte naturligt? Min travhäst galopperar alltid i hagen. :crazy: Det gör alla travhästar jag någonsin sett i hagen också...

Det kan du "fet glömma" Jag trodde precis som du innan proffsen på trav bannade upp mig om att så är det absolut inte.

En travare travar,, t.o.m. som högsta flycktgångart för i annat fall är det ingen travare..

Så enkelt är det.:angel:

Att travaren är avlad för trav är väl ingen nyhet direkt , att den kan trava fortare än någon annan hästras är väl heller ingen nyhet. Däremot har den både skritt och galopp som naturlig gångart också...det är väl inte svårt att förstå.
EN DEL hästar travar hellre än tar galopp om dom blir lite rädda, men absolut inte i flykt om dom är riktigt skräckslagna...du behöver ju inte göra dig dum, om du inte är det på riktigt vill säga...:idea:

Görstör nu inte ytterligare en tråd med ditt tjafs.... Vi vet ju att det är du som är experten här.

Vart finns dessa proffstränare? Hästägarna kan ju skratta sig lyckliga som hittat en sån kanontränare som lyckats få bort att de inte ens tar ett galoppsteg i hagen, kan bara gratulera dem:bump:

mina travare galopperar inte alltför ofta, men blir de skrämd så är det ju inte traven de tar till, utan väljer galopp, vilket är en gångart även hos travaren!

En travare travar,, t.o.m. som högsta flycktgångart för i annat fall är det ingen travare..

Hjälp, jag har blivit lurad, jag äger inga travare, fast jag har tre stycken ute i hagen:confused: de galopperar ju ibland, men de ser ut som travare, de är frysmärkta, ena har ju t.om sprungit in 300 tusen, eller är det lögn det jag får fram på atg om honom?

Jag som varit så stolt vöer mina "travare", är det kanske galoppörer jag har?:crazy:

värsta skit jag läst på mycket länge:grin:

Liknande trådar

Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka