Hackamore?

Minusgraader

Trådstartare
Jag vet att man inte får ha hack fören CNC/CCN*** och CNC/CCN** på stor häst i terrängen.

Men är det någon som vet varför man inte får ha det på ponny och i lägre hästklasser? Är det av säkerhetsskäl? Om det är det, varför?

Tacksam för svar :laugh:

Sv: Hackamore?

Jag kan se två skäl:

Antingen är Hackamoret stadigt och stablit och då kan en instabil ryttare skada hästen :cry:

Eller så är det av det vekare slaget och då kan det går sönder :eek: inte så kul ute på ängen... (som på Ratina Z i Barcelona OS)

Förklara din första teori lite mer. Förstår inte riktigt.

Jag tror inte att det har med att det kan gå isönder att göra. För ett hack kan ju gå isönder även för de som tävlar i de högre klasserna så den teorin tror jag inte håller?

Om Hackamoret är starkt så kan ryttaren dra av nosryggen på hästen

Om man rider ** och *** då kan man sin häst så väl att man vet hur den reagerar ute på terrängen, och vet alltså att hästen förblir så känslig att man inte behöver ta tag i den, desutom har man förhoppningsvis skaffat sig såpass stabil sits så att man inte hänger i tygeln.

Ja det kan man, men det händer väldigt sällan och har man satt det rätt så ska det åt oerhört mycket styrka för att knäcka det.

Det har du rätt i. Men det kan ju gå av iallafall även om man inte tar så mkt. Som du själv sa så hände det ju Ratina Z. Så det kan hända även dem bästa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 063
Senast: Sharpless
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Ponylove
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka