L

Lisaaa__

Hej!

Tänkte prova hackamore på min polle någon dag då han är lite känslig i munnen av bett. Men finns det risk för att han sticker i väg när han inte har bett i munnen? Hehe, han kanske tänker fritt fram inget bett, eller kanske inte ;) Han är väldigt pigg av sig.

Sv: Hackamore

Risken finns alltid, men den finns ju där även med bett, det beror ju på hur välskolad och uppfostrad din häst är.

Börja på inhägnat område tills ni är överens. Hackamore har en helt annan inverkan än tränsbett, så känn noga igenom vilka hjälper du använder, hur och när.

min travare är känslig mot bett och ja rider ut med hackamore och han gör inge dumt för de, han går lydigt och lyssnar bra! Men pröva först i paddock o rid iväg en lite bit för att testa hästen så gjorde jag! :idea:

Håller med de andra. Prova i inhägnat område först. Det finns hästar som inte förstår eller bryr sig alls om hackamore och dem får du inte stopp på och det är inget man vill upptäcka när man öser på längs en landsväg..
Men oftast fungerar det utmärkt. Bara att prova!

Min travare red jag på hackamore (han är utlånad på foder nu) och han brydde sig inte alls om den i jämförelse med bett. Men eftersom han gick och gapade med alla sorters bett så fick han vara utan.
Han stack aldrig med mig men han kunde ligga på lite extra ibland när han var pigg trots att jag inte alltid ville det. :D
Men man bör alltid testa ny utrustning på volten först. Jag prövade ett skarpare bett på fullblodet häromdagen i volten, skulle aldrig testat det utomhus. Om han hade tyckt att det var obehagligt och börjat bocka och skutta så är jag hellre på inhägnat område.

Det går säkert utmärkt :-)
Min pålle hade gått med pelhamstång utomhus tidigare, men jag provade ett hackamore och det går hur bra som helst! Vi provade först på banan, innan vi vågade oss ut.
Det är bara på sommaren det kan vara lite svårt, då han ser gräs överallt haha :-)

Jag rider en ganska tittig häst på sidepull och det funkar jättebra. Jag var tveksam först och red på inhägnat område, men nu rider jag ut på det. Hackamore är ju skarpare än sidepull och om hästen är någorlunda väluppfostrad så tror jag att det funkar jättebra. En i stallet som har en ardenner/frieser rider på hackomore ibland just för att han är pigg och stark, och det funkar ju för dom.

Men prova rida på inhägnat område först bara :)

Prova du, tänk bara på att det är en ganska kraftig hävstång...
Vi köpte vår häst från ridskola, och hon var hjärtligt less på alla som dragit henne i munnen. Slängde med huvudet, drog i tyglarna och visade sitt ogillande på många sätt! Vi red henne på hackamore ett helt år och hon blev som en helt ny häst. När vi sedan la bett i munnen på henne igen gick det jättebra! Det är dessutom skönt att slippa värma bettet i handen så här på vintern ;-)

Hej!

Tänkte prova hackamore på min polle någon dag då han är lite känslig i munnen av bett. Men finns det risk för att han sticker i väg när han inte har bett i munnen? Hehe, han kanske tänker fritt fram inget bett, eller kanske inte ;) Han är väldigt pigg av sig.

Älskar hackamore! Vi har ridit in vår unghäst på det och det går hur bra som helst! Började med bett eftersom att "det är det man ska göra" enligt "alla duktiga hästmänniskor" och det gick inte alls! Inte begrep han att han skulle svänga eller stanna! Gick bara och kämpade emot....

JA rider min polle på HAckamore.. Dt funkar super bra:) JA rekomenderar verkligen.. Hoppas allt går bra..kram,kram

Som många andra sagt så ja; risken finns ju alltid. Men det gör den ju också om du rider på bett.

Det man ska komma ihåg när man rider med hackamore är att den har en ganska keaftig hävstång så man ska passa sig för att vara hård i handen.
Det andra man ska komma ihåg är att när man rider för första gången på hackamore på en häst som aldrig ridits på det förut så måste man lära in hästen hur det nya betslet funkar, precis som man gör med unghästar.

Det är t.ex inte lämpligt att rida ut och rejsa järnet när man ridet för första gången på hackamore (Om man nu inte vet att man har en jättelydig häst.)

Det var lite tankar från mig.

Mvh, Carla

Hej!

Tvärt om!
En av min hästar är väldigt het att rida ibland, då är det enda som gäller hackamore för att få stopp på honnom!!!! Du kan utöva ett väldigt starkt tryck på nosbenet som hästen inte kan komma ifrån, bettet kan dom ju ta....

//FPL

redan inne i stallet kan du ju öva lite, det gjorde jag. såg så han lydde..sen red jag på inhängat område. jag har inte ridit med hack mer än 10 gånger nu och tar det fortf lugnt.

lycka till =)

Intressant att läsa om hackamore,är själv i funderingen på att prova det eller ett sidepullbett nu när jag ändå skal köpa nytt träns och betsel!
Hoppas att det går bra för er!

Det är bara på sommaren det kan vara lite svårt, då han ser gräs överallt haha :-)

He, he - det där känner jag igen! :angel: Brukar kalla hackamoretränset för "ätar-tränset"! :D
Pållen har ju helt klart kommit fram till att det är kanon att ha det på i skogen, med alla grenar som sticker ut längs med vägen! Bara till att öppna upp å fånga in! Inget skrot i vägen i munnen! ;) :D

Min häst funkar oxå helt underbart med hackamore. Min häst var dötung i munnen när man red innan, då han bet tag i bettet och sen släppte han inte! :crazy:
Har provat diverse olika sorter för att se om det fanns något han gillade, men det var inte förrän jag tog mod till mig och testa hackamoret som jag fick en mycket roligare häst att rida!:bump:
Visst kan han bli lite tung i huvvet ibland men det är oftast när det är något bus på G! :D
Var oxå lite nervös för det där med att han bara skulle sticka när han märkte att han inte hade ngt i munnen men han har inte gjort ngt alls-utöver de vanliga glädjeskutten å så! Men det kan han ju få göra om han vill... så länge inte matte flyger av!;)

Så jag säger som dom andra - TESTA! (men kanske inom 4 väggar första gången :cool: )

Tycker som alla andra.. jag rider på hackarmore och har alltid gjort det på min travare iofs så testade jag INTE i inhägnat områda. red ut i skogen och det gick super. Vet ju inte hur din häst beter sig i skogen men Porto har alltid varit snäll och aldrig stuckit.. Säger itne att din häst inte är snäll men eftersom den va pigg så kanske den inte "känner" hackamoret, eller försöker springa ifrån de=) Men när du rider ut första gången så rid på vägar och stigar hästen kan väl, och inte långt från stallet. inte så länge heller kanske. Låt han vänja sig vid det lagom fort=)

Jag tycker att du ska pröva på inhägnat område t ex en paddock om du inte har någon paddock så är det bara att rida i en liten hage.

Men nu har jag en fråga om hackamore som är :
Vart kan man köpa hackamore?

hackamore finns överallt :P kolla börjes eller hööks till exempel.

Det är mer än bara en nödbroms att rida på hackamore (något många westernryttare påstår, trots att jag vill vara "en av dem"). Underbart att höra att fler kommit på att deras hästar inte gillar bett!!

Hej!
Jag rider med både Hackamore, Sidepull och bett på alla våra hästar 7 stk, Och det går Utmärkt!

Min erfarenhet av hackamore (också på pigg häst) är att det var lätt att få stopp på hästen, men svårt att svänga.....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka