Sv: Hackamore

Nja, lite svårt att säga om din häst skulle sticka då man aldrig träffat honom men tror knappast det. Men som sagt, man vet aldrig, men du får känne efter lite själv med detdär.
Tycker dock själv att man bör först prova med Sidepull innan man börjar köra med Hackamore, då Hackamore är som sagt ovan, väldigt skarpt. Bl a med tanke på hästen, men också ryttaren som måste ha en känslig hand med båda tränsen.
Rider själv med Sidepull (med nosludd) på en väldigt het häst, funkar utmärkt. Men främst för att hon lyssnar bäst på en mjuk hand, och små hjälper, hon springer ibland bara snabbare om man är hård. Men prova att bara ta en lugn skrittur först, bäst att ta det lugnt i början..sen kan du prova lite högre gångarter, kanske på vägar där du vet att han inte kan gallopera som en galning, pga av väglag eller liknande.

testa sidepull istället, så blir det inte en massa tryck på nosen

trycket blir mildare och kommer från sidorna istället..

Jag tycker att hackmore är ett bra alternativ till att ha bett i munnen. Jag varierar med det när jag rider min häst och hon trivs med det. Hon brukar bli lite het ibland när jag hoppar och då tar hon det bättre än vanligt bett och tvärt emot ovan så tycker jag att det är lättare att svänga med hackmore. Men jag har fått lära mig att inte ta ledande tygeltag med ett hackmore utan föra båda tyglarna åt det håll jag ska svänga åt men det fungerar nog olika för olika hästar.
Det vore nog bra att prova på inhägnat område innan du ger dig ut i skogen så att både du och hästen för vänja er.
Har du aldrig ridit med det förut så prova lite först det är lite annorlunda jämfört med bett.
Hoppas att hästen tycker om det
Tänk även på att hackmoret sitter rätt innan du börjar, ta hjälp av någon om du inte vet själv.

hästen som jag hade förut bar hackamore när vi köpte den, så vi fortsatte ju såklart också med det men helt plötsligt en dag så började han stegra när man gjorde förhållningar. Vi sökte förstoss upp vetrinär för så hade han aldrig gjort förut. Det visade sig att Mackan som han hette hade fått försvagat näsben* av hackamoren och blev "tvungen" att gå i hagen 1 mån för att näsbnet* skulle läka ordentligt.
Vetrinären sa att hackamore är det inget fel på kortare perioder, men man skulle vara noga med att "vila näsbenet" regelbundet (ca 1 vecka/månad).

*Minns inte riktigt om det heter näsben hos hästar, men ni förstår karnse vad jag menar ;)
//Anna

Men vad tycker ni är bäst då? Sidepull eller Hackmore?

*KL*

..jag har lite annorlunda erfarenhet än de flesta här gällande hackamore... Har testat ett par gånger och rider jag dressyr har det kännts precis som när ja rider med bett, men när jag red ut fick jag använda mycket mer kraft för att bromsa än vad jag brukar... Nu är ju min häst normalt sett känslig och hackamoret hade ingen kedja under hakan utan en läderrem, vilket ju kan ha påverkat det hela. För mig är det vanliga bettet en mycket bättre broms...

Så även om man rider på instängslat område till en början är det inte säkert att hackamoret fungerar likadant ute i skogen...

Men vad tycker ni är bäst då? Sidepull eller Hackmore?

Jag har inte lika bra erfarenhet av hack som alla andra här, så jag säger helt klart sidepull! Är hästen inte van vid hävstång så blir det ju med hacket ett väldigt tryck på nacken vid tygeltag. Ska man rida på det bör det vara en känslig häst där du knappt inte behöver tyglarna - vilket är så det ska vara.

Men jag testade det på min häst för 5 år sedan och kom precis från travet. Var väldigt stressad och förstörd i munnen (all emalj på tänderna hade raspats ner = bettet gjorde att det isade i munnen). Så tandläkaren råde till betlöst. Lånade ett hack och testade i inhängnat och vart full fart, jag tog i tyglarna, hästen slänger ner huvudet mellan frambenen och bockar helt hysteriskt. Inte roligaste ridturen :angel:

Men testade sedan med sidepull och rider idag alla stallets hästar främst med det. Vi har jobbat vidare och nu är inte tyglarna nödvändigt längre (börjat med utan träns och går super :)) Så idag skulle det nog funka, men känns inte nödvändigt att försöka. Gillar inte riktigt utformingen då jag upplever det som många säger;blir mera som ett nödstop. Går ju inte rida med ledande tygeltag heller eftersom trycket främst kommer på nos/nacke och inte så mycket påverkan i sidled.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det beror på individ.
Här kan man lästa lite omskillnaderna och hur de ska sitta på hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte någon erfarenhet av hackamore. Men jag rider ofta min häst på sidepullträns när jag rider ut. jag tycker inte att det är några problem utan trivs jättebra med det. Jag rider ofta ensam på ganska lugna turer. Men jag har även ridit med det tillsammans med andra hästar där det har gått mer livat till. Den senaste gången var när vi var med på jakt.
Nu är det i och för sig en ponny men sidepullträns är också ett snällare träns än hackamore.

Jag avgudar hackamore! har bara haft bra erfarenheter av det, både på pigga, slöa, unga o gamla hästar! Vet man hur det ska användas, och inte är för hård i handen är det perfekt! :bump:

Däremot avskyr jag att vara på ponnytävlingar och se vissa på hackamore rycka som fasen i tyglarna och som inte riktigt vet hur de ska styra med det! Inte bara hackamore det gäller, utan andra bett med såklart!!

Hej!

Tänkte prova hackamore på min polle någon dag då han är lite känslig i munnen av bett. Men finns det risk för att han sticker i väg när han inte har bett i munnen? Hehe, han kanske tänker fritt fram inget bett, eller kanske inte ;) Han är väldigt pigg av sig.

Min erfarenhet är att det blir precis tvärt om.
De lugnar ner sig rejält med hackamore.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka