Hackamore-skadligt eller ej???

Sv: Hackamore-skadligt eller ej???

jaaa, jag fick inget förklarat, och det var i princip första gången jag red med hackamore, så det var ganska krångligt :S När hästen ifråga var väldigt het gjorde inte det saken bättre heller!

Har också hört att man skulle kunna bryta nosryggen på hästen men vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Det verkar rätt otroligt, då måste man nog verkligen vara urstark eller att hackamoret sitter för långt ner på nosryggen.

Rider också en pigg häst på hack och det bästa brukar vara att göra ordentliga halvhalter eller tom. halt så hästen börjar attt lyssna på dig, försök sen att rida så mycket som möjligt med sitsen och skänklarna istället och var noga med att göra en ny halvhalt så fort hästen blir springig igen. Det är bättre att ta i hästen lite mer någon gång än att sitta och dra hela tiden.

Fråga din ridlärare om hjälp nästa gång så kan hon förklara hur du rider på hack!

hehe ingen fara :) Rider inte den hästen längre, men tänkte passa på att fråga medan tråden fanns uppe! Men nu vet jag det till nästa gång ett hackamore dyker upp ;)

Skulle vilja säga som någon annan sa; alla bett är skadliga om de används på fel sätt!

Jag rider numera endast på hacket + bettlöst (typ bitless bridle) pga att min häst inte gillar bett i munnen. Hittar inga fel, kollat tänder, testat olika bett + tränar regelbundet för tränare. Förmodlingen felriden av tidigare ryttare..

Till hacket: de problem du anger som negativt med hacket - det har egentligen inget med hacket att göra utan det kräver mer av dig som ryttare. Dvs om du tränar din häst att bli mer lyhörd för din sits och din inverkan -utan att använda handen- så fixar du halvhalter utan problem - oavsett vilket slags bett du använder.

Om hästen blir tung och låg, gör halvhalter och övergångar. Min häst blir också tung och låg när hon blir trött = dax för en paus och skritt på långa tyglar.

Lycka till!

Tackar för alla svar.
Jag tränar regelbundet, eller om nu var fjortonde dag är godtagbart, min ekonomi och tid ( barn, jobb, fam...) tillåter inte mer, speciellt inte nu under vintern när dagarna är korta...

Har sista tre gångerna ridit på "hacket" för min instruktör och det har fungerat strålande...

Vart även i väg för en annan och kombitränade ( hopp/dressyr).
Kan säga att det inte är speciellt avancerat att rida min häst med benen som största styrhjälp etc...

Men, jag vill helst rida på bett i första hand och tänkte att jag kunde använda hackamoret under upp-byggnad och ville då ha reflektioner på detta...

Ridit i dag, lääänge i padock på vanligt bett, eller ett av dom fyra jag har att byta med..:confused:

I vilket fall som helst var hon trevlig och vi kunde b.la öka traven på diagonalen. Galopp-arbetet var kalajs utifrån den nivå/grund vi står på nu.
Skritten var..njaaae..ej heller försök till prydlig halt med undersatta bakben och kvar i formen, nej, det vart inte så...

Och hon små gnisslade hela tiden:smirk:, fast hon har öronen framåt och hade faktiskt bra bjudning stundtals:)

Mitt fullblod har varit jättejobbig vid ridning, longering, tömkörning ett par månader. Han ville inte jobba, blev sur så fort man bad honom gå framåt, bockade som en galning etc.
För några dagar sen beslutade jag mig för att plocka fram hackamoret och prova på honom. GP NÄSTA! Han var som en dröm att rida, superfin framåtbjudning, spetsade öron, glimten i ögat, frustade i vart och vartannat steg, ja han såg riktigt lycklig ut. Jag trodde först inte han skulle lyssna på det, men han förstod exakt vad jag menade och det roliga var att så fort han fick på hackamoret så pustade han ut!:D
Knepet är att rida nästan enbart med skänklarna när man rider med hackamore, eftersom det inte går att göra sidförande tygeltag. Men koordinerar man alla hjälper rätt så är det ett underbart bett:love::bow:

glömde säga att han har slutat gnissla tänder helt också(gjorde det jättemycket förut)

Mitt fullblod gjorde så förut, anledning; jag satt och drog som en idiot i tyglarna tyckte han :smirk: när jag kom till tyskland fick jag lära mig att rida utan hand och då kom stödet automatiskt...

Min unghäst vill inte ta stöd, inte för att han tjafsar i munnen men han vill inte... alltså får han gå i så kort form i början av passet att jag har något i handen och sen kan man efter hand "släppa ut/lägga ned" honom...

Har också hört att man skulle kunna bryta nosryggen på hästen men vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Det verkar rätt otroligt, då måste man nog verkligen vara urstark eller att hackamoret sitter för långt ner på nosryggen.

Om du är en bodybuilder med super-muskler i armarna, som rider på ett skarpt hackamore som är placerat PRECIS där nosryggen smalnar av lägnst ner på mulen (hårt åtdraget som fan) och SLÄNGER dig bakåt och SLITER i tyglarna så kanske du kan tillföra någon skada :smirk:

Kan tillägga att jag ridit gamlingen på hackamore hela vintern eftersom han fick sår i mungipan som blev stora hål som vägrade läka, han hade blivit allergisk mot "vanliga" bett (är slutsatsen eftersom jag ridit en månad på koppar/mässings-bett nu och såren har inte gått upp igen...
Tycker hackamore är ett bra komplement om hästen gillar det...

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: Vogue
·
T
Western Min häst har alltid haft problem med munnen, han trivs inte på något bett alls. Om man byter bett så kan han ev. fungera bra på det...
Svar
10
· Visningar
1 402
Senast: cowsense
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur