Hackamore - Form

Farle

Trådstartare
Jag provade idag rida min sköthäst på hackamore för första gången på 1 år...
Jag började med att ställa han och få han lite lösgjord och få söka sig ner, går bra efter ett tag!

MEN - Problemet är då att han blir tung i handen.
Jag vill ju inte rida han i sån form där han är tung i handen, när han redan är tungriden, och sen så funkar det ju inte riktig heller att hänga sig i hackamoret.

Är det nån som har erfarenhet av detta och vet hur man löser problemet med det?
Vill ju att han ska gå en låg form innan jag plockar upp han, men inte att han ska bli tung i handen.

Eftersom jag mest ridit med bett så kramar jag då inner för att få till ställningen, dock håller jag knappt på ytter, eller iaf inte som på bett.

Tacksam för hjälp!

Sv: Hackamore - Form

Jag brukar rida min sköthäst på hackamore när vi bara ska ut o "lulla" runt i skogen. Har märkt att han trivs mycket bättre på det än på "vanligt" bett.

Han kan också bli lite så att han hänger i handen. Det jag brukar göra då, är mycket tempoväxlingar, övergångar och lite sidvärtsrörelser. Det brukar hjälpa på honom. Lyssnar han inte på det så gör jag en kraftig förhållning och driver snabbt fram honom igen. Detta kan jag behöva göra ett par gånger innan han fattar att han inte ska hänga sig i handen.

Aha... Jag rider ganska mkt tempoväxlingar och fram och tillbaka i öppnor och skänkelvikningar...
Men efter att ha ställt han nå och han sökt sig ner red jag mest rakt fram... Ska prova till nästa gång! :idea:

En annan smart sak som man kan göra, är och försöka variera ridningen så mycket som möjligt. Det blir ju lätt så att man rider rakt fram när man är ute i skogen. Hitta på nya saker, så att hästen inte blir uttråkad.

Lycka till.

Jag jobbar oftast med något när jag är ute, just nu är det ställningen! :D

Jag jobbar oftast med något när jag är ute, just nu är det ställningen!

Då är kanske någon ensidigt inverkande betsling är att föredra, och vill du rida bettlöst är kapson eller sidepull bra alternativ.:)

Hackamore och andra hävstångsbetslingar kräver att man kan ställa och böja hästen för sits- och skänkelhjälper, då de inte kan inverka i sidled.

Jag jobbar mkt med sitsen, och ställer som sagt genom att krama, och inte leda...

En stor skillnad med bettlöst överlag jämfört med bett är att du kommer åt rygglinjen bättre med ett bett (eftersom bettet påverkar underkäke som indirekt är kopplad till hela rygglinjen). Det kan man bli lite "bortskämd" med när man rider på bett! ;) Så snart man kramar, tar en halvhalt eller förhållning så påverkar du även ryggen.

Med ett bettlöst gör man inte detta på samma sätt. Både på gott och ont, det dåliga är ju att man måste använda lite annan teknik för att få hästen i bra form, det som är bra är att man inte löper lika stor risk att skapa spänningar i rygglinjen som det lätt blir när man rider med bett. Jag tycker det är perfekt med bettlöst på hästar som lätt blir spända eller stressade och som kanske är ganska gröna eller av andra anledningar inte ska krävas så mycket av.

Vill du rida "som vanligt" med bettlöst dvs kunna ställa och böja, då är hackamore bland det sämsta alternativ man kan välja. Ridkapson skulle jag gissa är det bästa (klart bäst av de jag provat) för iom metalldelen i nosen får man en tydlig signal på sidan av nosryggen som hjälper till vid ställning.

Tänk på att det är mycket viktigt att aldrig låta hästen stödja i handen. Man "får" ha kontakt men inte en gnutta stöd, det har du ändå ingen nytta av på samma sätt som när man rider på bett och du riskerar bara att hästen känner sig låst, inte tar förhållningar pga att du redan "drar" och blir framtung. En annan stor skillnad är att det är ok att ta snabba tydliga tygeltag, lyssnar inte hästen på en liten signal bör man alltid förtydliga men helst inte med segdrag utan ett tydligt, bestämt relativt snabbt tygeltag. Likaså är det (enligt mig) ok att "hacka" lätt med tygeln för att få avslappning, det ger ungefär samma effekt som att krama med bett och kan ge väldigt bra effekt med ett tygeltag en bit upp/fram.

Med detta i åtanke så bör enda positionerandet av huvudet ske genom att stimulera nacken till framåt/nedåt. Resten bör man rida sig till, försöker du positionera hästens huvud för mycket med bettlöst så blir du inkonsekvent.

Det här är mina erfarenheter/reflektioner efter att ha ridit en hel del med bettlöst. Sen finns det säkert många med andra åsikter och erfarenheter eller vissa hästar det inte fungerar på. I slutändan får man ändå testa sig fram.

Aha... Nu blev det klarare...
Har ridit han mest på bett, men så fort man tar ett stöd så börjar han koncentrera sig så enormt på bettet att han stapplar fram, och det är inte riktigt vad jag vill :crazy:

Jag brukar inte rida så mkt på hackamore när jag ska begära kortare form om jag har en häst som behöver lite stöd. Jag tycker det både verkar obekvämt att stödja på hacket då det klämmer rätt hårt om nosryggen pga hävstångsverkan i skänklarna plus att styrning och att ta mer då stödet redan finns blir för otydligt. När jag rider på hackamoret rider jag mer i fri form alternativt lite längre och lägre utan att korta hästen med mer stöd i tygeln om ni förstår hur jag menar. Jag använder det mest när jag rider ut.

Ovanligt svamligt till och med för att vara jag. :o

Aha... Nu blev det klarare...
Har ridit han mest på bett, men så fort man tar ett stöd så börjar han koncentrera sig så enormt på bettet att han stapplar fram, och det är inte riktigt vad jag vill :crazy:

Då kommer du nog ha stor fördel av bettlöst när du väl fått in tekniken. Men extra viktigt att inte låsa hästen och extra viktigt att den lär sig slappna av för dina tygeltag..

Jag brukar försöka ha olika signaler för stanna/sakta ner och slappna av/eftergift. Att ett långvarigt (fixerat) tygeltag betyder det ena och kramningar och alla tygeltag som är snabba betyder det andra. Eller att tygeltag som kommer lite uppifrån betyder avslappning och tygeltag i normalläge betyder sakta ner. Sånt där väljer man själv, men det är bra att vara konsekvent så häststackarn inte blir förvirrad.. Allra första gången kan det vara bra att ta ett kort pass med att bara lära in förhållningarna innan man blandar in avslappning och eftergift. Med eftergift menar jag egentligen att hästen ska slappna av och söka sig framåt/nedåt, inte streta emot tygeltagen, bara för att förtydliga lite :p

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar