Hackamore - för litet?

M

_malle__

Jag behöver lite hjälp.. :crazy:

Jag har provat (inte ridit med) ett hackamore på hästen, men jag misstänker att det är för litet. (Egentligen är det inte ett "riktigt" hackamore utan ett mildare alternativ, men fungerar precis som ett vanligt.)
Jag vet nämligen inte hur stramt det "får"/ska sitta.

Någon som kan förklara? :confused:

Hur stramt det ska sitta vart? Upp på huvudet eller över nosen? Jag har mitt hackamore ganska långt ned på nosryggen (inte jättelångt) lite över där man sätter en remontgrimma. Har det så hårt spänt att när jag tar i tygeln ska skänkeln hamna i 45 graders vinkel till hästens mun och inte mer. Har ju med hur högt det sitter att göra också men detta är mina ungefärliga riktmärken. Sen får man ju se vad hästen trivs bäst med också!

jag har mitt ganska långt ner så kedjan hamnar i kindkedjegropen . köpte en läderrem ist för kedja men den var för kort .
två fingrar mellan kedjan o hästen har jag

För att min häst går bäst på det då! :) Eller, jag rider inte dressyr med det så ofta och givetvis vill jag inte att han bara ska böja på nacken men det fungerar bra där det sitter. Som sagt så sitter det inte jättelångt ned men ganska.

Jag har ett i läder men min rem sitter högre än kindkedjegropen, ungefär där man knäpper nosgrimman (kanske lite längre ned). Överdelen åker ner lite mer förstås! Har kanske två fingrar mellan också och, som sagt, det fungerar för mig!

Kan du inte köpa ett kindkedjeskydd och sätta på kedjan?

Hmm..jag kanske formulerade mig lite luddigt, men jag menar storleken på nosdelen.

När jag satte på hackamoret det i den höjden på huvudet jag tyckte var lagom så satt nosdelen stramt. Så ska det väl ändå inte sitta :confused: Hur många fingrar ska man få in mellan?

Det här hackamoret (eller bettlösa tränset som det heter i en bok jag hittade) har en bred läderrem över nosryggen och en dubbelspänd smal läderrem på undersidan. Kanske man kan byta ut underdelen mot en kedja, för att få den större? :idea:

köpte ett i gel till kandarstången förut men d var jättekonstigt o stelt o åkte runt.. satt inte alls kvar ... tänkte ta en sporrem lr sy ett litet nosludd ist :)

Jag brukar spänna det så hårt som jag spänner en nosgrimma ungefär. Då tillhör jag varken klubben som spänner för löst eller för hårt utan man kan, om man lirkar en smula, få in två fingrar mellan.

Verkar konstigt om det inte passar... Min häst är hyfsat bred runt näsan och jag har ett i läder (eller vad det nu är!) men måste spänna på näst innersta hålet för att det ska sitta bra. Vi kan ju ha det på olika höjd iofs men ändå! Du kan ju testa en kedja men jag tror att de är mindre. Kan du inte spänna ut lite på ovansidan? Har jag gjort på mitt! :idea:

Det går inte att spänna ut mer nån stans..
Den här hästen har ett gigantiskt huvud, så jag var kanske lite väl optimistisk när jag trodde det skulle passa :crazy: Jag ska ta en bild så får ni se hur det sitter.

Är det ett så kallat ponnyhackamore du har, med lite kortare skänklar som består av en metalldel som ser ut som ett svängt kors ungefär?

I så fall kan du helt enkelt byta ut remmen som går under hakan mot t ex en gammal snokrem.

Jag har ett "snällt" hackamore (Källqvist tror jag?) som också var för litet. Men det gick att göra ett extra hål på både nosremmen och remmen under hakan så nu passar det preciiis. Det är inte lika spänt som en nosgrimma utan det glappar lite (så att det verkar vid 90 grader). Jag rider med kedja under hakan. Annars sätter min häst bara huvudet mellan frambenen och sticker... :crazy:

Nu har jag varit och tagit kort!

Här Här och här syns hela hackamoret. När jag har det såhär långt ner sitter det inte stramt alls. Men jag vill gärna höja upp det, tycker det sitter lite lågt. :confused:
Ska skänklarna sitta såhär? Jag tycker det ser konstigt ut, jämfört med hur det satt på min förra häst..
Såhär löst sitter nosdelen när jag drar i övre delen och i undre delen.
Den här bilden visar precis när det blir ett motstånd i skänkeln.

Så, ni ser ni hur det sitter. Var ska jag spänna in/ut?
Jag tycker det ser konstigt ut, som sagt. Vad tycker ni?

Ditt hack sitter alldeles för långt ner.
Fick förklarat för mej av vet. att om det sitter för långt ner så försvåras andningen.
Ett hack ska sitta ung som en engelsk nosgrimma. Strax ovanför den lilla gropen på nosbenet.
Remmen/kedjan behöver inte ligga i kindkedjegropen eftersom det inte verkar på samma sätt som en stång (har vi kommit fram till här på buke efter en diskussion)

Här har du en bra bild hur ett hack ska sitta.

När du tar i tygeln så ska vinkeln på skänkeln vara 45grader när det börjar verka.

Jag håller med om att det är för kort fram till, sidstycken ska ju sitta på samma ställe som med träns, som den sitter finns risken att hästen får sidstycket i ögonen.

Kan du inte lämna den nosdelen till en sadelmakare eller en vanlig skomakare som kan byta ut eller förlänga remmarna där framme.

Tänk bara på att förlänger dom bara remmarna så blir dom svagare i och med sömmen.

Tänk även på att desto längre ner du sätter hackamoret ju skarpare blir det, som det sitter på dina bilder så klämmer det ju precis över näsborrarna där det fortfarande är mjukt, så att varje gång du inverkar med tyglen så stryper du delvis hästens andning.
Men bilderna kan luras.

Tack för alla svar! Jag ska prata med sadelmakaren, hoppas hon kan fixa det!

Tigerlilja och Druvan: Vilka bra bilder - jag ser ju hur långt ner mitt sitter om jag jämför :o

Fina hästar!

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka