Hacka lök utan tårar

Som i Gordon Ramseys video på första sidan i tråden alltså?

Mja, snarlikt. Jag delar den inte i mitten som han gör och jag skär inte flera snitt in mot roten, men visst, det var rätt likt. Blev förbaskat sugen på lök efter den videon O_o
 
Här finns det knep att hämta känner jag. Jag gillar smaken av lök men klarar inte av konsistensen så jag river alltid löken.. Riktigt finriver den, för hand, på ett förmodligen inte jättevasst rivjärn från -87 på hösten. Och åh, mina stackars ögon :cry::laugh:

(och händer som stinker lök i säkert en vecka efteråt, hur mycket jag än tvättar dem :yuck:)
 
Här finns det knep att hämta känner jag. Jag gillar smaken av lök men klarar inte av konsistensen så jag river alltid löken.. Riktigt finriver den, för hand, på ett förmodligen inte jättevasst rivjärn från -87 på hösten. Och åh, mina stackars ögon :cry::laugh:

(och händer som stinker lök i säkert en vecka efteråt, hur mycket jag än tvättar dem :yuck:)
Den här är fiffig mot lukten.

https://cdon.se/hushallsapparater/s...=58a133316a19e9d023f844e04fb91c66&fo_s=gplase
 
Jag har en sån där som man ska använda för att vässa knivar men har aldrig riktigt använt en. Vill inte råka sabba knivarna :o
Låter som du har ett knivstål. De är suveräna men man ska ha sett hur man gör för att lära sig. Sabba knivarna kan du knappast göra?

Men skaffa en sådan där Fiskars som @TheRedLightning tipsaade om. Den är omöjlig att misslyckas med.

/tanten som vässar knivarna stup i ett
 
Jag har en sadan nagon stans, men da den laggs at sidan nar man stadar (och Maken ar hopplos pa att lagga den pa ratt stalle) anvander jag oftast en rostfri sked i stallet. Det gar precis lika bra. Och det ar gratis :p
Ja såklart, man kan förmodligen lika gärna ta i diskbänken. Men formen på tvålen gör ju att den är lätt att använda.
 
Ja såklart, man kan förmodligen lika gärna ta i diskbänken. Men formen på tvålen gör ju att den är lätt att använda.

Exact ... och jag var sa excited nar jag gav min mamma en sadan. Innan hon skrattade och gnuggade handerna pa diskbanken. :cautious: :p (Jag har granit diskbank men en sked gar aldeles utmarkt.)
 
Det är inte en sån där, utan en typ stång. Om det går att fatta? :o Jag har något minne av någon tv-kock på tv som använde en liknande och var blixtsnabb. :cautious: Men får använda det minnet och se om jag kan få fram något :angel:
Denna kanske kan va till hjälp, ska va bättre än den jag har om jag förstått det hela rätt.
 
Du behöver inte vara det minsta snabb eller speciellt skicklig för att använda ett knivstål - det blir bra ändå :) . Jag har sett min pappa (som är fd styckare) vässa knivar många gånger och HAN är sådär supersnabb med stålet. Jag är däremot väldigt klumpig - och inte det minsta snabb - när jag vässar mina knivar men det blir mycket bra ändå..... :)
Det förstår jag :D jag menade bara att de är så snabba att man hinner knappt se vad de gör, men jag tror att jag har sett lite grann iallafall.
Men det går alltså att vässa på en sån där stång :idea: jag får prova!
 
Du måste ha en vass kniv som skär genom löken, inte pressar genom den. En slö kniv trycker ut löksaften, med en vass kniv stannar den kvar i löken istället. Därför ska du använda en skärande rörelse med en vass kniv när du hackar/skär lök och inte bara pressa ner ner kniven genom löken. Mindre löksaft = mindre tårar.

Jag har nyss hackat en stor lök till middagen, inga tårar. :)
Bra beskrivet! Tack :up: jag ska prova vässa kniven och försöka med mera skärande rörelser :up:
 
Mitt bästa tips är att du ställer dig och skär löken på spisen under fläkten. Då slipper du ha munnen full med skedar och socker. Slipper slösa på vatten.
Det är det jag gjorde sist, men började gråta ändå :arghh: därför söker jag efter mera tips, jag gillar inte riktigt heller tanken på att slösa vatten, men jag slösar på vatten med mina tårar också ;):D
 
Låter som du har ett knivstål. De är suveräna men man ska ha sett hur man gör för att lära sig. Sabba knivarna kan du knappast göra?

Men skaffa en sådan där Fiskars som @TheRedLightning tipsaade om. Den är omöjlig att misslyckas med.

/tanten som vässar knivarna stup i ett
Det verkar som att man rör kniven bort från sig i en svepande rörelse och från skaftet upp till tippen, plus på båda sidorna av kniven? Det låter väl basic så, eller missar jag något? :o

Just nu har jag inte eget ställe så jag kan inte riktigt köpa köksprylar, så jag får använda de som finns :)
 
Vasskniv och så ett fuktat bit papper att torka ögonen med om jag känner att det börjar svida. Slipper oftast gråta.
Kallt vatten och så en tvål med citrusdoft gör att löklukten försvinner från händerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp