Hack men inte Bett?!

Danetta1990

Trådstartare
Hej på er bukelister! Nu har jag fått ett problem igen som vanligt! Min häst brukar jag rida på med hack för hon funkar bäst med det! Men när jag väl ska rida på vanligt tredelat bett så vägrar hon att lyssna! Då går det INTE göra halt utan då är det bara atbråka som gäller :crazy: Vad tycker ni jag ska göra? Skaffa starkare bett eller något annat?! Hon mst ju kunna arbeta på bett och inte bara på hack :confused: Tack för alla svar!!!!

Sv: Hack men inte Bett?!

Är varkligen inte expert på nått sätt men...
*sitter bettet bra? lagom stort?
*kolla tänderna!
*kan du tömköra/longera med bett?

Bettet är väl obehagligt på nått vis. Då behövs ett som passar, inte ett skarpare :mad:

Varför måste du ha bett?

Vad gör hon när hon bråkar?

Skulle vilja säga att hon inte har fått en tydlig eftergift när hon har stannat. Hon hatar obehaget hon får av bettets tryck i munnen, och sen när hon äntligen har stannat, har man inte gett efter på tygeln (för att visa att hon gjorde rätt), så nu fattar hon ingenting.
Detta är bara vilda gissningar, men många hästar jag har stött på har betett sig just såhär när just detta inträffat.

Hur ofta har du bett på henne? Är du säker på att det passar och inte trycker eller klämmer på något vis?

Tillägg: håller med Skuggi, absolut inget skarpare bett! Den här hästen visar att den inte gillar det bett du har, då kan du ju inte ta ett ännu värre!

tänderna är kollade, bettet sitter perfekt(det har alltid funkat bra med bettet innan jag fick hack) det går jätte bra att longera mm med bett.

Måste ha bett för att hon lyder inte lika bra när man svänger med hack... ganska bra at ha bett när man hoppar eller har dressyr!

Vad gör hon när hon bråkar?

Skulle vilja säga att hon inte har fått en tydlig eftergift när hon har stannat. Hon hatar obehaget hon får av bettets tryck i munnen, och sen när hon äntligen har stannat, har man inte gett efter på tygeln (för att visa att hon gjorde rätt), så nu fattar hon ingenting.
Detta är bara vilda gissningar, men många hästar jag har stött på har betett sig just såhär när just detta inträffat.

Hur ofta har du bett på henne? Är du säker på att det passar och inte trycker eller klämmer på något vis?

Tillägg: håller med Skuggi, absolut inget skarpare bett! Den här hästen visar att den inte gillar det bett du har, då kan du ju inte ta ett ännu värre!

Nej aso! När hon väl stannat är allt jätte bra och fått eftergift med mera men när man väl ska göra halt vill hon bara forstätta att springa!

Bettet kan se ut att passa hur bra som helst, men uppenbarligen tycker inte hästen det.
Nu har hon fått prova hack, och vet hur skönt det är utan, och nu protesterar hon mot det som inte känns bra.

När jag började rida min valack i grimma och med hack, så slutade han öppna munen för bett.
Så vi skippade det något halvår. Nu accepterar han bettet, men han vill helst inte.
Jag ser att jag nu också rider med en mycket mjukare hand, då jag har blivit tvungen att bromsa på annat sätt än att dra i munnen.

Ändra så att hästen blir nöjd, lär dig att stanna hästen utan bett.

Hej ! träna,träna.träna:D på halter från marken!! Jag tror att hon inte riktigt förstår vad du vill, med bett i munnen.. Du kan ju även köpa ett nova silikon bett som är kanon mysigt tycker de flesta hästar.. Jag hade precis samma problem som du med min häst för länge sen:grin:

Måste ha bett för att hon lyder inte lika bra när man svänger med hack... ganska bra at ha bett när man hoppar eller har dressyr!

Du måste uppfostra din häst bättre, du måste ju kunna svänga med hästen! Det är ju faktiskt nånting grundläggande.
Sen förstår jag inte varför man måste ha bett i munnen på hästen. Fungerar den utan så skulle jag bara vara överlycklig. Okej att man kanske vill ha bett i dressyr då man ofta får en falsk form på hack, men då kan man ju ha nåt som hästen trivs med.

Vad säger din tränare ang bettet?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka