Ha unghästen på släp???

Sv: Ha unghästen på släp???

Var ska man annars rida med handhäst? Runt på ridbanan?

TS: Jag red ofta med handhäst när unghästen var oinriden. Hon fick hänga med både i träns, kapson eller grimma beroende på vad jag kände för. Hade ett längre grimskaft att hålla i. Vi red överallt och galopperade på vägar och stubbåkrar.
Väldigt bra träning inför inridningen.

Mitt nya projekt är att tömköra ena hästen samtidigt som jag rider den andra hästen.

Jag hade aldrig vågat rida med handhäst ute i skogen! :eek:

ojdå, jag som tillomed galloperar ute i snö mm :o
det e bara det att de vill tävla ibland men eftersom den ena är B-ponny å andra ganska stor storhäst så hinner inte minstingen springa om :angel:

Jag har en shettis som alltid ska tävla med storhästarna. Kör och rider med henne på släp, Och hon har rätt mycket att komma med ska jag säja :D Hon är en jäkel på att pinna på. Får ibland de stora till att tända till och då blir det livat :D
Nej då det går bra men kul har hon.

Ts:
Sen har jag en stor unghäst också som brukar följa med både bakom vagn och när jag rider.
Det kan vara bra om man hästen man rider har respekt med sig. Jag skulle inte kunnat rida unghästens mamma för då skulle jag nog ha en liten ungkuse med mig uppe på mamma, alldelens för snäll med sin dotter, men valacken går bra, han bara markerar lite om hon hon blir bråkig så håller hon sig i skinnet.

Jag skulle inte välja repgrimma utan köra med vanlig grimma samt lång lina. Viktigt är att du inte lindar fast linan runt handen så att du blir avdragen ur sadeln och släpad om handhästen skulle bli rädd.

Tömköra samtidigt som du sitter på en häst? Herregud, hur ska det gå ihop utan att det blir pankaka av allt ihop?

Jag hade ena ponnyn på släp några gånger när jag red ut med den andra, men jag vet inte jag. Tyckte att det var svårt att få det riktigt bra, kändes som att jag inte kunde koncentrera mig tillräckligt på den jag satt på och den andra sprang mest omkring. Men ja, jag förstår absolut poängen med det om det är en icke inriden häst.

Jag red mycket med handhäst när jag jobbade i ett stall i Schweiz. Hästarna skulle ridas ut minst 2 timmar om dagen, så jag hade inte tid att rida en i taget. För det mesta red jag valacken och hade hingsten på släp. När vi var två så red jag ibland valacken och hade ungstoet på släp (hon var vidrig, stegrade sig mot oss och bet mig i fötterna :mad:). Sen red jag ungstoet och hade gammelstoet på släp. Eller så red jag hingsten eller valacken med dobermannen på släp! :D

Hade alltid träns med tyglar även på handhästen, och lät handhästens tyglar löpa genom högerhanden (hästen på höger sida) och höll sedan i tygeländen med vänsterhanden.

Jag rider ofta med handhäst;). Använder mig av en så kallad "handhästgjord" som finns att köpa på nätet. Kostar mellan 800-1200 kr beroende på vilket material man vill ha på gjorden. Är jättebra när man ska igångsätta häst efter vila eller motionera sin o-inridna unghäst m.m. Det brukar medfölja ett kort "grimskaft" som man sätter i grimman/repgrimman resp gjorden. Jag använder repgrimma.

Patsy gick som handhäst nästan ett år innan jag började rida henne, både lös och i "koppel".

Stardust gick som handhäst hos westerntränare hon var hos i höstas (samma tjej som ska rida in henne) och hon kommer gå som handhäst med Neffi när jag fått på Neffi nya skor.

Det är skitsmidigt sätt att få ut dem i skogen, se mer och få bättre kondis och mer muskler.

Är de bara ordentligt ledtränade och man har koll på den man rider på så är det inte svårt :)

Har ridit mycket med handhäst.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 017
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar