Ha sin häst barfota?

Sv: Ha sin häst barfota?

JAg tycker du är bra som FRÅGAR om råd och vill höra andras erfarenheter innan du tar av skorna! Det går inte att råda dig till bu eller bä eftersom vi här inte känner din häst. Vissa hästar klarar att ta av skorna jätte bra, andra är mer känsliga och får problem, Om det ska gå bra beror på hur mkt ägaren vill, kan och orkar ta hänsyn till omställningstiden. och även hur din hovslagare verkar hästen. Jag tror att det bästa är att ta av skorna på tex betet, när hästen är avställd en tid och marken är mjuk.

Jag tog av mitt fullblod skorna på betet i somras. Detta var för att vi hade STORA problem med tappskor och div komplikationer av felskoning. Jag kan berätta att det har varit väldigt mkt jobb och han har såklart varit öm i hovarna, speciellt i början.
har man en häst som rids och el tränar tycker i alla fall jag att man bör införskaffa ett par bra hov-boots som man kan ta på när det behövs, dessa går även att brodda, så hästen kan vara ute om det är isigt.
Jag ser bara fördelar utan skor kan jag meddela och jag kan själv sköta om hovarna på ett mkt bättre sätt mellan verkningarna.
Förmodligen har min häst haft mer problem än jag trott av skorna, när jag ser honom idag ca 6 mån utan skor.
Över lag brukar hovproblem bli mkt bättre utan skor, men det beror mkt på vem som sköter om din hästs hovar!!! Han lär inte fixa det på "egen hand". Jag tycker absolut att du kan prova ta av skorna och se vad som händer med din häst, bara du är extremt observant på hur han mår. Sen kanske du ska vänta till i sommar???
Är din häst frisk i benen, men har ändå problem /rörelse störning (?) kan det faktiskt vara skoningen som spökar (eller nåt kiropraktiskt?) Han kanske har svamp-röta i strålen som gör att han blir öm där och går o avlastar sig (speciellt om han har sulor)...? Obs bara lite spekulationer från mig alltså...

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade inte velat ha den här hästen barfota. Möjligtvis barfota bak om beslutet tas i samråd med hovslagare och veterinär. Fråga hovis nästa gång och ring även till den veterinär som tidigare tittat på hästen och fråga vad denne tror. Fråga kostar ju inget ;) Om båda är positiva till att testa så skor ni enbart fram nästa gång men där tycker jag att skorna borde få sitta kvar eftersom hästen uppenbarligen får ont utan dem.

Mvh JV

Jag hade inte velat ha den här hästen barfota. Möjligtvis barfota bak om beslutet tas i samråd med hovslagare och veterinär. Fråga hovis nästa gång och ring även till den veterinär som tidigare tittat på hästen och fråga vad denne tror. Fråga kostar ju inget ;) Om båda är positiva till att testa så skor ni enbart fram nästa gång men där tycker jag att skorna borde få sitta kvar eftersom hästen uppenbarligen får ont utan dem.

Mvh JV

Min erfarenhet: frågar en veterinär får du ett svar, frågar du en annan vet får du ett annat svar. Samma sak med hovslagare.. Tyvärr.
Finns det inget rent medicinskt som säger att man ska ha skor på tycker jag att man kan prova. Det kanske faktiskt är skorna (eller verkningen) som gör att hästen har problem...

Enda du kan göra är att prova, min skulle absolut inte kunna gå utan skor:

1. Hovarna växte så dåligt
2. Hästen var plattfotad
3. Hovkvalitén var från skogen
4. Bockhoven på höger fram..

Nåja, 14 april i år plockades dojjorna av, det var så geggigt i hagen att T inte ömmade där, men nog hade hovboots vid ridning, i början alltid en månad senare på grusvägar, nu i snön inte alls. Underligt nog så:

1. Hovarna började växa som om de fick betalt
2. Platthovarna började gå bort i augusti, nu finns det inte ett spår av dem kvar
3. Hovkvalitén, ja hovisen var förvånad hur otroligt bra den har blivit
4. Ännu mer förvånad var hon då bockhoven packat väskan och flyttat (höger fram ser ut som en hov idag)

Att ha hästen barfota är en omställning såväl för ägaren som för hästen, en oskodd häst kan under de första åren inte ens tänkas gå lika bra på vasst botten utan skydd som en skodd. Att ha hästen oskodd är en livsstil, dessutom kostar det lika som att ha hästen skodd, iaf om man behöver boots som skydd i början. Så ekonomiskt? Nej, men om man vill att risken för broddtramp, sparkskador osv. minskar så löns det att tänka på oskott som en möjlighet. För att minska risken för spänningar är det bara att tänja hästen efter varje ridtur, det gjorde underverk för min!

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
844
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 547
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka