Ha sin häst barfota?

EgoGirl

Trådstartare
Har funderat fram och tillbaka på att plocka av pålle skorna. Men jag har ingen erfarenhet av det alls och vet inte ens om det skulle funka på honom.

Det som får mig att tvivla är att han är låghalt i fram och går med sula på ena hoven för att bli någorlunda jämn. En del hävdar att han lätt kan gå barfota trots att han är låghalt. Jag är skeptisk men vill gärna höra andras åsikter och erfarenheter.
Allternativet är att ha skor i fram och barfota i bak.

Hovslagaren kommer nästa vecka så jag tänkte passa på att höra lite med honom också.

Ge alla era råd och erfarenheter till en vilsen själv!

Sv: Ha sin häst barfota?

Har du en bra hovslagare så rådgör med denne, nu skriver du inte vad som gör hästen låghalt eller hur mycket det är. Jag är ingen expert men generellt är det aldrig bra varken för häst eller människa att snedbelasta. Hästen har mycket vikt fram och är då din pålle sned kan det vara bra att korrigera upp så han hamnar rakare.

Det är ju en del jobb med att ha hästen barfota också, man kan behöva jämna till hoven då och då mellan verkningarna och skydda med boots osv. Barfota fungerar för vissa hästar, har mina tre barfota men känner hästar som inte skulle må bra av barfota. Hästen ska ju inte behöva ömma eller så, utan ska ju vara bekväm med sin tillvaro så även om din häst vore rak vet man ju inte om han skulle trivas utan skor :-) beror ju också på underlaget du rider på osv...

Många har sina hästar oskodda bak och skodda fram så har han fina bakfötter och du vill ha billigare hovslagarräkning så kan ju det vara en idé...många som skor av hästarna skor först av bak och efter någon månad fram.

Jag skulle i ditt fall noga rådgöra med hovslagaren eftersom din häst verkar ha något som skon korrigerar. Går han annars och snedbelastar kan han få muskelspänningar och allt möjligt men det beror ju helt på hur mycket han är låghalt osv... svårt att ge råd då man inte sett hästen men har du en hovslagare med bra utbildning och sunt förnuft kan du nog få bra råd där så ni kommer fram till vad som är bäst för din häst:laugh:

Tänk bara på att det kan ta tid för en häst att ställa om hovarna om de gått med skor länge..

Har funderat fram och tillbaka på att plocka av pålle skorna.

Ge alla era råd och erfarenheter till en vilsen själv!

Mest vilsen ska jag villigt erkänna att jag själv känner mig. Det framgår inte varför du funderar på att plocka av skorna på pålle. Är det ngt som förändrat denna individs användningsområde som gör att den tidigare behövde skor men numera inte kommer användas mer än att hovarna inte slits mer än tillväxten.. Är det så skulle jag rekomendera barfota, med reservation för att du bör hålla koll på den hoven som för dagen den är låghalt på, risken är att den barfota kommer bli ännu mera lågahalt på den hoven eftersom den redan för dagen tar upop en onormalt större belastning. Jag förutsätter att du redan har gjort en hältutredning som inte påvisar att individen har en rörelsestörning som påverkar denna onormala belastning i den hoven som är lägre.

Tanken bara slog mig att min kanske kan gå barfota eftersom andra kan samt att det är mer naturligt och jag rider mest på mjuka underlag. Å att komma undan lite billigare när hovslagarräkningen kommer.

Det finns utredning på honom och han mår inte dåligt av att vara låghalt i nuläget med div sulor. Men utan sula så ser han halt ut när han springer vilket inte är så konstigt.
Får ta ett prat med hovis nästa vecka.

Det syns inte på honom att han är låghalt fören man tar bort sulan och springer med honom. Kan inte säga hur mycket det skiljer på benen för det har jag ingen aning om. Men med tanke på att sulan inte är spec tjock så borde det inte vara så mycket.

Senast ändrad:

Det bästa är nog att hovslagan får bestämma det, de vet ju bäst :laugh:

Varför vill du ta av dem?

Jag har två hästar i arbete som för dagen är barfota. Jag kan inte påstå att det blir så mycket billigare då jag har ett tätare intervall med hovisbesök för översyn. Att sko av p.g.a. ekonomi känns inte så genomtänkt, framförallt när du har en häst som redan har ett problem. Om inte den blir jämn, utan kommer att fortsätta vara låghalt känns det ju som om ridningen kommer att få tas bort för jag kan inte tro att det skulle vara nyttigt på nåt sätt för hästkroppen att gå felbelastad.

T
Det finns utredning på honom och han mår inte dåligt av att vara låghalt i nuläget med div sulor. Men utan sula så ser han halt ut när han springer vilket inte är så konstigt.

Men då behöver väl hästen sina specialbeslag? Är han halt utan är det ju ingen lösning!

Vad beror det på att han är låghalt?

Är det inte bättre för honom att sulan kompenserar ojämnheten än att hans kropp skall göra det?

"Tanken bara slog mig att min kanske kan gå barfota eftersom andra kan samt att det är mer naturligt "

Det är inte naturligt för hästen att användas av människan med ridning och körning! Att man då skor hästen (=också onaturligt för hästen) borde inte medföra att man drabbas av några moraliska betänkligheter! Hästen skall skyddas i alla lägen. Om hovarna klarar att gå utan skor på det underlag som bjuds samt naturligtvis om hästen inte ömmar, så kan man ha den barfota. Har du en utbildad och erfaren hovslagare kan han/hon hjälpa dig med beslutet.

Först och främst för att dra ner på kostnaden.

En klassiker, vet inte hur många ggr jag har hört det resonemanget för att senare hört en annan klassiker att det i slutändan blev väldigt dyra veterinärräkningar och i slutändan även ingen ersättning från försäkringsbolaget..

Du gör som du vill men tänk på att snålheten alltid bedrar visheten och mitt främsta råd är att har man inte råd med kostnaden för god hovvård så är det en varnings signal och man bör fundera på om man överhuvudtaget har råd att ha häst. Mitt tips är att i så fall försöka dra in på andra kostnader som inte är lika "livs viktiga" (för hästens välbefinnande).

Lycka till.

Tanken bara slog mig att min kanske kan gå barfota eftersom andra kan samt att det är mer naturligt och jag rider mest på mjuka underlag. Å att komma undan lite billigare när hovslagarräkningen kommer.

Får ta ett prat med hovis nästa vecka.

Det syns inte på honom att han är låghalt fören man tar bort sulan och springer med honom. Kan inte säga hur mycket det skiljer på benen för det har jag ingen aning om. Men med tanke på att sulan inte är spec tjock så borde det inte vara så mycket.
När tanken slog dig fick du hemskt ont i huvet då?:confused:

Allvarligt talat om du har en häst som har olika belastning på sina hovar pga smärta ,tror du då det blir bättre utan skor.
Hallå! tänk efter lite nu!:eek:Den lär ju slita sina hovar snett på nolltid barfota och få ännu mer problem.
I längden så kommer det kosta mer pengar för dig och tyvärr mer smärta för hästen.
Spara dina pengar istället och utred istället varför din häst är "låghalt."

Jämför aldrig din häst med nån annan ,den är en individ.
Om du bara visste hur många som provat att ha sina hästar barfota för att det är "naturligt" som sen fått ont pga detta,även fast det tom varit "barfotaexperter "som utfört arbetet:angel:..det är inte så enkelt som det låter.
Att ha boots på hästen tycker jag är mer onaturligt än att sko hästen.
Hur naturligt är det för en häst att plötsligt få tjocka gummiboots på fötterna tex?
En välskodd ,välskött häst får inga men av skoningen ,tvärtom.
P.s Ska du ha hästen barfota måste du verka den oftare vilket blir dyrare.;)

finns ju ingen alnedning att ta av skorna om det funkar bra nu. jag skulle inte göra det på en halt häst som behöver ha sulor+skor.............:crazy:

Har du inte några snälla råd att komma med här så behöver du inte skriva.

Och om alla läser vad jag skrivit tidigare så står det att jag är skeptisk till att det skulle funka att ha honom helt barfota i fram.

Har råd att ge honom den omvårdnad han behöver så en gunghäst är inte aktuellt.
Tankar är tankar och jag skrev här för att få höra hur andra har upplevt att ta av sina hästar skona. Det är så tråkigt att skriva här för man får mothugg hur än man skriver.

Så endast olika erfarenheter är det enda jag vill ha. Inte påhopp om hur min häst mår om jag gör si eller så! Hans hälsa gör före allt, inte min ekonomi!

Först och främst för att dra ner på kostnaden.

Hur tycker du då att vi ska tolka detta??? Vi som läser ser bara det du skriver och gör bedömning på det. Jag har också svarat MED erfarenhet av att ha hästarna barfota och vad det riskerar i ditt fall UTIFRÅN DET DU SKRIVIT. Vad hade du velat höra? :confused:

Kanske det kan gå med skor fram o utan bak, som du sa, hör med hovslagaren. När han tar av skorna kan ni ju prova o gå en sväng o se hur det går, bara så du får en känsla om det är rätt väg.

Jag tror nog du själv redan vet svaret.
Om hästen blir halt utan sulor, så innebär det ju att den måste ha sulor för att må hyfsat bra.

Att dra av skorna är en lång process bara på en frisk (rid)häst, på din häst lär nog resan bli ännu längre + negativa följder på det med snedbelastning, hälta osv.

Nej, jag tycker du ska avstå från det och istället utreda/behandla/förebygga den skada eller det problem hästen har nu.

För att dra ner på kostnaden; alla vi som har häst vet väl att det kostar väldigt mycket pengar? Klart att man inte vill betala mer än man behöver om det är möjligt. Omfg vad det kan spåra ur på forum ibland (väldigt ofta då det handlar om skötsel av djur, hmmm).

Som lite svar på den funderingen kan jag meddela att min häst går barfota och verkas var 4-5 vecka. Han skulle dock behöva få det gjort lite oftare. När den fjärde veckan kommer har han ofta börjat nöta på tån och trakterna är rätt höga. Hovarna börjar även flyta ut pga. för långa hovväggar. Så billigare blir det inte, beror väl iofs på hur ofta du skor i dagsläget? De flesta gör det väl med lite längre intervaller än så, så slår man ut det på ett år spars det säkert inte många kronor.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
844
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 547
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka